Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • budjik

    Ja respektuju, ze někoho ta sejvovice, respektive celkově striktní system savovani odrazuje. Samotného me to ze začátku zaráželo, ale pak jsem si uvědomil, že to je pro mě vlastně nejsilnější nástroj imerze ve hře. Prostě jsem se bál jet ten večer do vedlejší vesnice přes les, protože tam můžou být kumáni a banditi, tak jsem nakonec raději s vděkem objevil krčmu, kde jsem zbytek večera hrál kostky a vyrazil až ráno. V jiné hře bych prostě přejel lesem do vesnice, kde je další quest a hotovo.  Právě ten určitý strach o život, respektive strach z opakování úseku mi to udělal uvěřitelné. A to se moc dalším hrám nepovedlo. Takže jsem moc rád, že i dvojka ji mít bude. Pochopitelně by mi nevadilo, kdyby udělali toggle pro lidi, co je to štve až moc, ale fakt by to pro mě byl třeba poloviční zážitek s klasickým save modelem

    • Duncan66

      mate recht, ze v noci jsem si parkrat nabehl a ve tme vjel do lecky.

    • Já teda nevím, ale kumánů ani banditů jsem se od tréninku s Bernardem nebál, spíš by se oni měli bát mě :D Zásadně se motám do každé potyčky kterou nabídne rychlé cestování. Pár šípu s jedem na začátek a zbytek vyřeší kladivo a štít. Přemýšlím od jaké herní doby ani neobírám mrtvoly, neboť peněz jak šlupek a nejlepší zbroj a zbraně už mám.

      PS: Na Ratajích, Talmberku ani v Sázavě nezůstala jediná zamčená truhla :D

      • Duncan66

        ja jsem rychle cestovani nepouzival. Mel jsem toho nejrychlejsiho konec a s vybavenim, ktere mu pridavalo jeste na rychlosti trvalo cestovani skoro stejne dlouho a za me to byl jeden z nejlepsich zazitku ve hre ta rychla, svizna a uveritelna jizda na koni. V zadne jine hre jsem dosud nevidel lepsi zpracovani jizdy na koni, nez v KDC. Jen skoda, ze bojovat na koni se v KDC1 skoro nedalo a clovek byl nucen prakticky vzdy seskocit.

    • Na jednu stranu ano, ale na tu druhou, to byl vlastně problém jen na začátku. Když pak člověk začal znát cesty nazpaměť a naučil se trochu bojovat, tak zjistil, že banditi a kumáni nejsou hrozba, protože jim jde snadno ujet. Navíc měl spousty sejvovic nebo si dal hodinku šlofíka v hospodě, aby se hra uložila. Pak spíš nastával problém, že se hráč cítil nesmrtelný a na sejvovice kašlal, protože si je "šetřil na horší časy," i když jich měl s sebou deset a dalších padesát v truhle (klasický lektvarový problém prakticky ze všech RPGček). Aby se po hodině bez sejvu zřítil ze srázu při trapném hledání pokladu. Jo, je to hráčova blbost, měl tu sejvovici vypít, ale naštve to.

  • Wow tady je brekotu jak v jeslích to snad není možný:-). Takovejch zhejčkanejch hráčů! Tak tam není quicksave no. Za mě mám taky radši quicksavy, ale bulet tu fakt nebudu :-). Hlavně bez nich pak člověk víc resi, jestli někam jít nebo ne. Víc se rozmejsli, co udělá a dává si většího majzla. Za mě to dává smysl. Protože když vidím, jak hraju hry s quicksavem....na každým rohu ukládám:-). A když ho nemají, mnohem víc mě to vtáhne. A taky někdy štve, o tom žádná. Ale že bych tu řval jak malý dítě to fakt ne. Díky za každou dobrou hru. Ať už má quicksave nebo ne :-).

    • Derp_1337

      "Já chci hrát nějakým způsobem a vy všichni budete muset stejně jako já !!! Jestli chcete hrát jiným stylem než je ten můj oblibený styl, tak vás považuji jenom za uřvané děti."

      Není to trochu ironie? Ten tvůj komentář zní jako kdyby ho napsalo nějaké uřvané malé dítě.


      Skutečně dospělý a mentálně vyzralý jedinec by řekl: "ať si každý na pískovišti hraje tak, jak ho to nejvíc baví. Není potřeba všem vnucovat jeden 'nejsprávnější' styl hraní."

      • Duncan66

        akorat je to leza demagogie ta vase verze.

        To jakym zpusobem se ma hrat nastavil vyrobce, nikoli jeden hrac. A pokud vim, nikdo hracum nedrzi pistoli u hlavy a nenuti si je KDC2 koupit. V neposledni rade na ukladani kdykoli exisovalo hned nekolik modu, ktere vznikly casto par hodin po oficialnim vydani hry, takze misto breceni a kritizovani staci pouzit jinou cast mozku, idealne tu, ktera nas od zvirat odlisuje a je za par vterin po problemu a muzete si ukladat klidne 10x do kazdou minutu.

        • Derp_1337

          Proč tady brečíš, že někdo chce nějakou funkci ve hře? Lidi mají právo zmínit svůj názor. Od toho jsou diskuze. 

          A ty tady brečíš, že podle tebe nemají žádné právo toužit po nějaké změně. Proč ty sám nepoužiješ nějakou rozumnější část mozku?

      • jasný...na druhou stranu, nevím který vývojář to byl, ale prohlásil něco jako "pokud dáte hráčům šanci, vyoptimalizují veškerou zábavu ze hry".

        Tzn. že většina hráčů zvolí taktiku, která vede  optimálně k vítězství, i když je to naprostá nuda a ta hra tak nebyla zamýšlena, aby se tímto způsobem hrála (např. nekonečný grind).

        Vývojáři (aspoň ti dobří) se s tím snaží počítat, a navrhujou hry tak, aby tu šanci hráči nedali. Tudíž spousta vývojářů nutí hrát hráče určitým způsobem a vlastně chrání hráče před sebou samými. 


        • Derp_1337

          Lidé jsou různí. Když někoho neskutečně baví třeba tebou zmíněný "nekonečný grind", tak proč by jsme mu to měli zakazovat??? Ať to tak klidně hraje. Důležité je, že se u toho baví.

          A koho to vlastně zajímá, že kvůli tomu grindu bude pak mít lehké souboje?? Ten člověk se baví (třeba má rád ten pocit, když je OP) a vývojářům může být putna, že "tu hru zamýšleli jinak".

          Nejlepší hry jsou ty hry, které dají hráči nějakou volbu.

          • grind jsem udal jako příklad, ale pointa je taková - ty hráče to nebaví, ale ovládá je ta část, která chce víc vyhrát než se bavit...to je obsahem toho výroku...

            zrovna ten grind někoho bavit může, ale je to obecný výrok - že hráči radši zneužití mechaniky aby vyhráli, než aby hráli hru tak, aby byla zábavná - a očividně s tímto chováním mají vývojáři zkušenosti - pravděpodoně už se projeví při beta testu těch her....

            • Derp_1337

              "...než aby hráli hru tak, aby byla zábavná"

              To je strašně arogantní názor. Myslet si, že můžeš určit, co lidi budou považovat za zábavné.

              Lidi jsou různí. Sto lidí, sto chutí. Co může bavit tebe, nemusí bavit někoho jiného.


              "očividně s tímto chováním mají vývojáři zkušenosti - pravděpodoně už se projeví při beta testu těch her"

              To je nesmysl. Vývojáři (a management) jsou taky jen lidi. A můžou dělat chyby. Vem si příklad EA a jejich her. Např. Anthem. EA je velká firma a podle tvého měřítka by měla mít velké zkušenosti s tím, co hráči považují za "zábavné". A přesto vydali takovou blbost jako je Anthem. A hra očividně prošla beta testingem.

              • Reakce na příspěvek:

                to není arogantní výrok, to je vysledované chování, a oni se k tomu snad přiznají i ti hráči, že to hrají způsobem, který je méně zábavný, aby vyhráli...a jsou  to i prostě poznatky z psychologie.

                Otázka pak je, jestli mají být hráči chráněni sami před sebou, a minimálně někteří vývojáři si myslí, že ano.

                Mám to z videa o vývoji her - z kanálu Game makers toolkit. Ale konkrétní video už si nepamatuju

                • Derp_1337

                  Reakce na příspěvek:

                  "hrají způsobem, který je méně zábavný...otázkou je, jestli mají být hráči chráněni sami před sebou"

                  Tohle je vrchol arogance. Snažit se určit, jak přesně velkou porci zábavy daný hráč musí zažít.


                  A věřím tomu, že si to někteří vývojáři fakt myslí. Dokonce i o tom určitě natočili videa. Však videoherní svět je plný arogantních lidí, kteří si myslí, že tomu rozumí nejlépe. Tímto zdravím Todda "It Just Works" Howarda.


                  PS: Hráči mají dostat dostatek svobody a voleb, aby se sami mohli
                  sami bavit. Proto je tak oblíbený Minecraft. Tam má člověk velkou míru svobody a může si dělat, co ho baví. Tam žádný vývojář fakt neurčuje "tohle dělat nesmíte, protože dle našeho průzkumu pak vaše porce zábavy bude menší". 😠

                  • Reakce na příspěvek:

                    ne, arogance to není. Vývojáři prostě chtějí, ať se hráči baví, a každý prvek v hratelnosti má nějaký smysl a vývojáři se snaží hráče navést tak, aby měl zamýšlený zážitek. minecraft je příklad úplně mimo, to je pískoviště založeno na svobodě. 

                    Je arogance učit lidi hrát na kytaru určitým způsobem, místo aby kytarou mlátili třeba o zem nebo do ní třískali paličkou?


                    • Derp_1337

                      Reakce na příspěvek:

                      Když je řeč o kytarách... 

                      Kapela Greenday byla známa tím, že úplně běžně po svých koncertech rozmlátila kytary o zem. A strašně se u toho bavili. Asi jim někdo zapomněl říct, že to dělat nemůžou, protože se tím zmenší jejich přidělená porce zábavy. 😉


                      A nebo najde se spousta známých hudebníků, co hrála na kytaru neobvyklým způsobem. Třeba na tom hrajou za pomocí "smyčce" (to, čím se hraje na housle). Nebo nohama. Fantazii se meze nekladou, když je to baví. 😉

                      • Reakce na příspěvek:

                        Jen faktická poznámka, Green Day kytary po každém koncertě rozhodně nerozbíjeli, spíš rozházel bubny (a kolem roku 1998-2001 je zapaloval). To spíš byla NIRVANA, tam byla spotřeba i několik kytar za koncert.

                        • Derp_1337

                          Reakce na příspěvek:

                          Tak jasně že to nedělali po každém koncertě. Však jsem nic takového nenapsal. Ale stávalo se to.

                          A ano, Nirvana to dělala mnohem častěji.

                          • Reakce na příspěvek:

                            Jasně, jen to nebylo běžně, jak jsi psal. Ale to je off-topic.

                      • Reakce na příspěvek:

                        ano, hudebníci hrají na kytaru i neobvyklým způsobem, např. Hendrix. Ale to jsou výjimky...

                        Tady jde o většinu hráčů - a pokud to většina hráčů hraje "špatným způsobem", tak se jedná o špatný design, a tomu se snaží vývojáři vyhnout.

                        Nakonec se to může odrazit i na prodejích hry, pokud bude hra nudit (i když si za to můžou hráči sami), tak si jí třeba tolik tu hru nekoupí....

                        Dobrý design má zkrátka hráče vést tak, aby ji hráli zamýšleným způsobem - pokud se nejedná o hru, která je záměrně nadesignovaná tak, aby si v ní hráči dělali, co se jim zlíbí





        • Morraw

          Hah, to je pravda. Zrovna včera jsem viděl super Final Fantasy II video, jak si hráči stěžovali na levelovaci systém a začali ho zneužívat, a pak je to nebavilo. Místo toho, aby hráli hru normálně, ptže se uměla sama regulovat 😀

          Ale Jo, každý má právo hrát hru jak chce, respektive si ji “rozbít”. Nejvtipnějši je, že ti co tu brečí nad ukládáním, by mi řekli “git gud”, kdybych chtěl easy obtížnost do souls her.

          • Derp_1337

            "Včera jsem viděl video..."

            Hele, jsou 2 odlišné skupiny lidí: reální hráči vs. influenceři, co dělají videa.

            Ta první skupina hraje hry tak, ať je baví.

            Ta druhá dá do videa (skoro) cokoliv, jen ať jim to zvedne sledovat. Takže tam klidně budou plakat, jak se jim level systém rozbil a oni jsou chudáci.


            Podle influencerů nemůžeš nějak soudit "současné herní trendy". Ti jsou prostě někde trochu mimo.😎

            • Duncan66

              A kdo te prosim ustanovil mluvcim vsech hracu sveta? Proc si vsechny beres do huby a mluvis, jako bys znal nazor vsech hracu sveta a byl jeden jediny? Jak vis, ze vsichni hraci co nejsou influenceri hraji hry zasadne tak, aby se bavili a nikoli jak je zminovano v jinych prispevcich, ze hraji tak, aby byli co nejdrive v "cili"? 

              • Derp_1337

                Reakce na příspěvek:

                Napsal jsem snad někde "všichni hráči" nebo "všichni influenceři" ??? Ne, nenapsal. 

                Takže si stěžuješ na něco, co jsem neřekl a co sis jen sám vymyslel.

            • Morraw

              Ty vado jako dobré Derpe, vím, že to z kontextu mojí věty není jasne, ale jedná se o 5h+ dlouhé video, kde hráč dohral všechny FF hry a rozebírá je v rámci retrospektivy. Komentář byl k tomu, ze si hru hráči rozbili sami.

          • Soulsovky mi přijdou jako trochu jiný případ. Tam je zábava založená na grindování schopností postavy i hráče. Navíc ten systém smrtí a návratu k ohníčku je vlastně méně penalizující než kdybys to u toho ohníčku sejvnul (zůstanou ti nasbírané předměty a pro zkušenosti si můžeš dojít). KC:D není soulsovka a hratelnost tam funguje trochu jinak.

            Když vezmu jinou hru, která si na obtížnosti taky zakládala - Ori and the Blind Forest. Spolu s DLC tam přidali lehkou a těžkou obtížnost. Ta lehká mimo jiné přidávala checkpointy v nejtěžších pasážích. Ublížilo to té hře? Podle mého spíš naopak. Sám jsem si to podruhé zahrál na hard a dětem to nastavil na easy. Aspoň tak často neotravovaly, abych jim tam s něčím pomohl. Mimochodem, takhle hra má taky sejvy za poplatek a nikdo si na to nestěžoval.

            Mně se vlastně ten mechanismus sejvovice docela líbí a uznávám, že by tak klidně mohl být i napevno. Jen mi v jedničce přišel blbě vybalancovaný. Ještě víc komplikoval začátek hry a ke konci už nebyl velký rozdíl mezi sejvovicí a klasickým sejvem (kdyby tam byl).

  • Škoda že jim ego nedovolí zbavit se sejvovice a těch hloupých survival nesmyslů. Doufám, že po vypití lektvaru nebudu muset do deseti minut alespoň minutu močit, protože je to "realistické". 

    Na PC jsem ty nejhorší kraviny u KC:D vyřešil pár módama, potom to byla skvělá hra. Teď zvažuju, jestli kvůli KC:D2 a Indiana Jonesovi koupit konzoli, nebo se na to vykašlat. 30k za PC už bohužel v tomhle životě dávat nebudu.

    Nevíte - je na PS možné hru uvést do hratelnějšího stavu nějakými módy?


    • Duncan66

      Vzdyt to vsechno resi jednoduche mody, jejichz instalace zabere cloveku par desitek vterin a muzete si hru uspusobit jak vam nejvice vyhovuje. Ja jsem si treba zvysil max. objem batohu, abych jednak mohl mit nejrychlejsiho kone a druhak hra nebyla simulatorem skladoveho hospodarstvi.

    • Nejenže mě sejvovice a "hloupé" survival "nesmysly" velmi baví, ale hrát na Hardcore, kde je takových "nesmyslů" mnohem víc, je 10x lepší zážitek než na Normal.

      Neexistuje hra, která by byla pro každého. Pokud chceš něco jednoduššího a obyčejnějšího, počkej si na Assassin Creed.

      • Duncan66

        pokud chce neco jineho, muzes si hru upravit pomoci modu. Ukladani kdykoli bylo k dispozici par hodin po vydani hry. Takze jsem si KDC uzil velice, ikdyz me ty survival nesmysly nebavi skoro vubec.

    • Veskoslav

      Další fnukna...Hra se soustředí na realismus, což hlad atd je naprostá samozřejmost a ty budeš fnukat a mektat něco o egu? Draky bys taky nechtěl?

      • Na sejvovici neni nic realistického. Mělo by to být volitelné, případně prostě jen na nějaké konkrétní obtížnosti. Beru, že to někomu vyhovuje, ale já třeba chci hru uložit kdykoli, z mnoha důvodů.

      • michaelfoucault

        Jasně že bych chtěl draky. A taky bych chtěl ZÁBAVNÉ herní mechanismy a ne simulátor masochisty. 

        • Podľa počtu predaných kopií prvého dielu a ohlasoch na pokračovanie si KCD našlo množstvo ľudí ktorí si nemyslia, že je to simulátor masochisty a bolo to a je predpoklad, že aj bude pre nich ZÁBAVNÉ.   

      • Draky bych nechtěl.

        Když čtu knížku nebo koukám na film, tak taky každá kapitola nebo každých 15 minut filmu nekončí tím, že se hrdina jde opláchnout do sudu / vyspat / otráví se masem které se okamžitě zkazilo. A každou druhou kapitolu si nezláme obě nohy (protože netrefil žebřík), takže se ta kapitola pak komplet celá do posledního písmenka musí opakovat.

        Asi máte jinou představu o zábavě. Já například když chci spát, tak si jdu lehnout. Ale nebudu se na monitoru dívat na to, jak spí nějakej Jindra. To je možná ta úplně nejmíň zábavná věc na světě. 

        • Veskoslav

          Zůstaň u filmů nebo u Ubisoft her...Ale fnukat u středověké hry, která se snaží simulovat středověký život na to, že to simuluje, překvapivě středověký zivot je vice nez směšné...

          • michaelfoucault

            Jasně, simulace středověkého způsobu života, ale příběh měla jako z nedělní pohádky na ČT 1...

            • Veskoslav

              A co bys čekal? Žil byl kovář, napadli je Kumáni. Konec, všichni umřeli. 

          • Na pádu ze žebříku ani na neustálém oplachování v sudu ani otravném sledování, jestli už náhodou nemám zase hlad, není vůbec nic středověkého. Mě nevadí třeba vařit lektvary nebo brousit meč.

            Zkus se zamyslet, proč ty "realistické" věci ve většině her, knih, filmů a jakékoliv jiné zábavy nejsou - protože to prostě není zábavné. Rozhodně ne v té míře jako je v KC:D1.

            • Veskoslav

              Tak ze žebříku jsem nespadl ani jednou a chodil jsem jak čuně a efekt na okolí to stejně moc nemělo. Takže ani jedna věc se mě naprosto nedotýkala. 

        • BooBee

          jak tě tak pozoruji, tak asi doporučuju zůstat u knížek a filmů, jelikož hraní není evidentně pro tebe, když ti vadí věci, které hry odlišují od Knížek/filmů. :D

        • Myslím, že problém té hry je spíš nekonzistence a schopnost odradit během prvních pár hodin než konkrétní mechaniky. Nejdřív jsem třeba nevěděl, že ty kotlíky s jídlem všude možně jsou volně k dispozici a nedostanu po tlamě za to, že někomu baštím z hrnce (hra se prezentovala jako realistická, ne?) Ze začátku je taky problém se sejvovicí, ale jakmile se naučíš recept, tak ji naopak můžeš spamovat a i na ní vydělat solidní peníze. Je tam trochu psychický blok v tom, že když vypiješ sejvovici, tak budeš opilý, ale nebývá to problém. Ani zlámané nohy nejsou mimo boj problém, pokud máš pár obvazů a lektvarů. Nutnost prakticky po každém boji opravovat zbraně, zbroj a oblečení už otravná je, ale zvyknout se na to dá. Hygiena podobně. Kdyby se aspoň šlo umýt u potoka nebo kdyby Jindra po návštěvě lázní a bez zapojení do boje vydržel snesitelně čistý aspoň do večera. Naštěstí to až na blbé kecy NPCček nemá na hru až tak velký vliv.

          Spaní a případné vězení je ale kapitola sama pro sebe. Hra totiž úporně simuluje celý svět i během spánku (i když jsem teda neviděl, že by to k něčemu bylo) a tím pádem to trvá věky. Kdyby se Jindra vyspal za pět vteřin, díval bych se na to jinak, ale když sedí ve vězení za blbé kecy přes pět minut, během kterých to nejde ani regulérně vypnout, to už mi přišlo příliš.

  • dworkin

    Trvat na sejvovici je blbost. Tohle by mělo být tlačítko v nastavení. Kdo chce výzvu - sejvovice, kdo nechce - klasické ukládání. _Nikomu_ by to neublížilo a spoustě lidí pomohlo. Co víc chcete jako důvod pro to nechat lidi jednoduše vybrat? Vždyť to není multiplayer, tak kdo tím utrpí?


    • Pokud se nepletu, tak jsou hry, kde se dá ukládat jen na checkpointech. To je taky špatně? Co třeba závody, resp. sportovní hry, neměly by mít možnost ukládání v průběhu?

    • Morraw

      Ne kdo, ale co tím utrpí. Game design. Tyhle věci “dejte to jako volbu do nastavení” pak ovlivní jak se hra hraje. To je jak chtít aby souls hry měly třeba lehkou obtížnost. Tím úplně změníš jak se ta hra hraje a jak ji lidi při hraní vnímají.

      • dworkin

        Soulsovky mají na umělé obtížnosti postavený svůj obchodní model, to je jiný případ.

        Tady navíc manuálně ukládat jde, akorát k tomu potřebuješ řadu úkonů navíc (které jsou z hlediska realističnosti stejně mimo, protože lektvar na cestování časem IIRC v 15. století běžně dostupný nebyl). Je to v podstatě ekvivalent toho, že abys uložil hru, musíš jít vynést odpadky. Udělat to samozřejmě můžeš, ale je to opruz. A to, že stejně můžeš manuálně uložit, znamená, že vliv na game design to má minimální, resp. rozhodně to neznamená, že úplně kolabuje smyčka (loop], kterou měli vývojáři na mysli, když hru vytvářeli. Což ostatně dokazuje v prvé řadě to, že to spousta lidí hraje s modem na ukládání a žádné problémy nehlásí. Herní zážitek je vždy individuální, nota bene u pískoviště typu KCD. Za mě je každá snaha direktivně určovat hráčům, jak mají hru vnímat a jak se u ní vlastně mají správně bavit, špatně.

        • aspa

          umělá zvýšena obtížnost= větší hp, větši dmg, takhle to má většina mainstream her, pokud máš jednu obtížnost, tak se vůbec nelze bavit o umělé obtížnosti. Pleteš si pojmy a dojmy. 

        • Morraw

          Ukládací model je jeden ze základních pilířů a ovlivňuje, jak budou hráči využívat další mechaniky. Zpoplatněné ukládání není nic abnormálního. Taky hra mohla dovolit ukládat jen v hospodách.

          To je jak respec. Někdy to je přímo v menu a zadarmo a jindy musíš za někým dojít a ještě za to dost zaplatit. To prostě ovlivní jak hru hraješ. 

          A bez takových věci by se ty pískoviště hrály všechny stejně.

          • dworkin

            A kdo je tím poškozený? To je přece ta klíčová otázka. Game design nežije a je mu to úplně jedno. Takže kdo? Napadá mě jen herní vývojář, který dupe nožičkou a křičí, že buďto se hráči budou u hry bavit způsobem, který chce on, nebo se nebudou bavit vůbec. A takovej vývojář by měl dostat facku od vydavatele, protože takovej krátkozraký přístup je špatnej pro business a smyslem výroby hry je vydělat peníze. Pokud chce někdo hrát KCD jako hunter simulator a je ochotný za to dát prachy - paráda! To, že si vůbec neužije příběh je přece úplně jedno. Manuální ukládání hru nerozbíjí (naopak lidi s modem jsou šťastní), s ohledem na single player to nekazí zážitek jiným hráčům a jako volitelná možnost to nemá absolutně žádné nevýhody pro nikoho.

            • medveddd

              Poškozený může být právě hráč, přestože je to něco, co má pocit, že chce. Ve skutečnosti ale může odklon od vize designéra ten zážitek zkazit způsoby, které člověka třeba ani nenapadnou.

              Dám trošku přehnaný příklad - zrovna tak jako přidání manuálního savování, mohl bys například orodovat za přidání noclipu a nesmrtelnosti - pokud to hráč tak chce hrát, ať si to tak hraje, ne? Jenomže ta hra je RPG, je založená na tom, že postupně zesiluješ, učíš se to a rozhodně nejsi nesmrtelný bůh. Jakmile dáš hráčovi nesmrtelnost a schopnost lítat, všechny tyhle koncepty letí z okna. A najednou hráč, který byl zaseklý na prvním bossovi a zapnul si nesmrtelnost zjišťuje, že z jeho poražení nemá žádnou radost, protože to nebyla výzva, že se v lese v noci nebojí, protože mu lapkové nemůžou nic udělat, že nemá důvod šetřit na nové brnění, protože je nesmrtelný i bez něj... A přitom by třeba někdo na první pohled myslel, že být nesmrtelný by mohla být zábava.

              Opakuju, je to přehnaný příklad, ale stejně jako smrtelnost hlavní postavy je i obtížnější ukládání mechanikou, která je integrální součástí vize designéra, na kterou se vážou další věci - motivace učit se alchymii, motivace sbírat suroviny nebo peníze na sejvovici v obchodě, zabránení hráči v savescummování.

              Moc doporučuju na podobné téma toto video: ZDE

              • dworkin

                Reakce na příspěvek:

                Ale to je přece pořád to, o čem mluvím. Že někdo jiný ví lépe než já, jak vlastně chci tu hru hrát. "Já tě k tomu přinutím a ty vlastně ještě rád zjistíš, jak je to super a o co jsi tak dlouho přicházel" je úplně zcestnej přístup. Ne, nezjistím, že alchymie je vlastně moje tajná láska. Fakt ne. Akorát mě to nas-- rozruší.

                Bavíme se tedy o možnosti manuálně ukládat hru dle libosti. No clip ti může hru regulérně rozbít (i když u spousty her jde zapnout z konzole i tak).

                • medveddd

                  Reakce na příspěvek:

                  No jasně, však to je taky moje pointa. Pokud je to dobrej designér, má nějakou vizi a skutečně líp než ty nebo já, jak by se ta hra měla hrát. Pokud mi designérova vize nesedí, jeho hru nehraju. Jinak mu do toho ale nekecám.

                  • dworkin

                    Reakce na příspěvek:

                    Já mu do toho kecat budu, protože jsou to moje peníze a když vidím, že je tu naprosto umělá, neodůvodnitelná překážka, proč si hru nemůžu užít tak, jak chci já, tak mi to samozřejmě vadí. Ty se necháváš sevřít šablonou, kterou pro hru vymyslel někdo jinej. Ok, tvoje věc. Já to tak nechci. Stejně si ten mod nainstaluju a nebudu se crcat s vařením lektvarů. Akorát s tím prostě budu mít práci navíc, protože někdo nedokázal unést, že nebudu hru hrát podle jeho tvůrčích představ. Čili ten motivační prvek stejně selhal. Kdyby na to bylo zaškrtávací políčko v options, vyhráli bychom absolutně všichni. Klidně by u něj mohlo být upozornění, že podle vývojářů je lepší zážitek spojený s vařením sejvovice. To by mi vůbec nevadilo.

                    • Smegma

                      Reakce na příspěvek:

                      Právěže to tvoje peníze nejsou když je do toho nevložíš. Nekupuješ přece zajíce v pytli. Víš že tam takovej způsob ukládání bude, tak si to jako vzdor tomu co se ti nelíbí nekupuj, když ti to tak vadí. Takhle jednoduchý to je.

                      Pokud si to (s vědomím té mechaniky) i tak koupíš, tak je to tvoje blbost 😀

                    • Derp_1337

                      Reakce na příspěvek:

                      Jo, přesně tak. Kdyby tam přidali možnost "customizace" některých nastavení, tak by vyhráli všichni. Každý, ať si hraje tak, jak ho to nejvíc baví.

                      Největší problémem jsou arogantní lidi, co mají nějaký názor a snaží se ho všem nutit a přinutit je přesně tak jednat.

              • Morraw

                Reakce na příspěvek:

                Díky. Přesně takhle bych to napsal. Hry se dělají vždy s nějakou vizí a té je podřízený design a herni mechaniky. To rovnou můžou dat do nastavení vypnutí těch survival prvků, ale to už pak bude úplně jiná hra.

                Osobně tak někdy hry hraju. Buď dám mód, zapnu si trainer a nebo dám lehkou obtížnost, ale nebečím po diskuzích.

          • Původně se ukládalo jen sejvovicí a v postelích, které jsi dostal příběhově nebo zaplatil v hospodě. Nebyl ani Save&Exit.

            Pak po protestech hráčů implementovali Save&Exit a ukládání na libovolné posteli. Vtipné je, že ten Save&Exit neudělali zrovna "hardcore" a můžeš to exploitovat. Z toho sejvu jde normálně loadovat. Tedy můžeš uložit kdykoliv mimo boj a specifické scény zadarmo, jen tě to jako hráče stojí čas na restart hry.

  • Saramane

    Na kcd2 se těším, ale to že do hry neimplementovali autosave nebo možnost svobodného ukládání je teda silné dementství.

    • Autosave i ukládání kdekoli je i v jedničce. Akorát nemůžeš jako bezmozek spamovat F5 co půl minuty, jinak se zliješ jak Rus.

    • och, chudacikovia nebudu moct savescumovat...no to je ale tragedia...co si to len ti vyvojari dovoluju chcet po hracoch pouzivat mozog, miesto spamovania F5, F9

    • Autosave i save and exit tam je, ale fakt není obtížný naučit se vařit sejvovici.

    • Veskoslav

      Další fňukna...Nauč se vařit a nikdy nebudeš mít problém...Ke konci jsem končil hru s cca 100 Savevovic...

      • Derp_1337

        Hele, těch blbých keců si nech, Veskoslave.

        Asi jsi už zapomněl, že při vydání to KC:D bylo skoro nehratelné. Když se tam člověk během hodiny hraní několikrát propadnul texturama (nebo jiné bugy), tak absence libovolného ukládání byla utrpení.

        Co naplat, že "ke konci" hry jsi měl tolik sejvovicí, že jsi nevěděl, co s nima dělat. Problém byl přetrpět začátek hry.

        Nakonec jsem musel počkat půl roku než se opravili ty největší bugy. A stejně jsem si nakonec nainstaloval Save mod, protože jsem už té hře nevěřil.

        • Veskoslav

          A co to má společné s celým systémem? To byl problém rozbité hry, a ano systém zběsílého mačkaní F5 na uložení mnohdy naprosto ničí jakékoliv napětí nebo potřebu se rychle rozhodovat. Prostě klineš....A je fakt vtipné, jak zrovny ty meleš něco o blbých kecech...

          • Derp_1337

            Jedna věc je fakt, že můžeme mít rozdílné názory. To je prostě život.

            Něco jiného, že osočuješ jiné lidi jako "fňukny" , když nechcou hrát zabugovanou hru bez možností jednoduchého uložení hry. To jsou blbé kecy.

            Vydávání zabugovaných her je nešvár herního průmyslu. A lidi jako ty ještě (nepřímo) obhajují lenivé vývojáře. Styď se.

        • michaelfoucault

          I v současnosti ta hra navzdory tomu, že neutilizuje zdaleka plně CPU ani GPU, tak v některých místech, jako je Skalice, trpí nesmyslnými propady FPS. 

          Jedničku považuju za klasický příklad euro-junku. 

          • Aj v súčasnosti hrajete tú NEzábavnú hru? Zaujímavé :-) 

            • michaelfoucault

              Používám ji výhradně jako benchmark.

          • Derp_1337

            Díky za info. Nevěděl jsem, že propady FPS v některých lokacích pořád ještě neopravili.

      • BooBee

        tak ono hlavně pokud to někoho sere, tak ať si na ukládání stáhne mod. minule byl ten mod během prvního týdne.

  • aspa

    Existuje milion dalších her, kde si můžete hru uložit, jak chcete, nevidím důvod, proč se rozčilovat, že tahle hra nemá quicksave. V momentě kdy máš postel, která ti hru uloží, tak za mě kritika není validní a to říkám jako člověk, co Vávru opravdu opravdu nemusí.

    To mi připomíná DD, kde máš x způsobu ukládaní, přitom vznikl zase úplně nesmyslný hate na základě casual publika. 

    Jen doporučuji zdejším jedincům konzistenci názoru a ne být hloupý fanboy, protože ti co tady obhajují sejvovici, kritizují ukládání u her xyz. 

    • Duncan66

      jednicka ho samozrejme mela a pokud bude dvojka modovatelne jako jednicka, jako ze tomu zatim vse nasvedcuje, tak ten"quicksafe" bez pouziti sejvovice bude mit i dvojka par hodin po vydani hry. Udivuje me, kolik hlupaku a ignorantu se pohybuje v hracske komunite, ze misto breceni a nadavani nedokazou pouzit mozek spravnym zpusobem a ten mod si behem par desitek sekund nainstalovat a je po problemu. 

      Navic temi mody si muze kazdy clovek optimalizovat hru pro sebe sameho, protoze je logicke, ze se tvurci her netrefi ve vsem do chuti vsech hracu.

      mame rok 2024 a presto se tady najdou desitky procent hracu, kteri nemaji o nejakych modech ani paru....

  • ALHAZRED

    Ja Vávru tiež nemusím, síce niektoré názory má skvelé, ale celkovo NIE.

    Ale. Ak má svoju predstavu o hre, ako by sa to malo hrať a ako nie, mali by sme to rešpektovať, lebo keby chcel vyhovieť každému šmudlovi... čo vie ďobať do klávesnice, nikam by nezašiel a žiadne prachy by nezarobil...😛

    Keď už niekoho mocno obťažuje vložiť si do hry pár trainerov, alebo modov, aby to mal presne podla svojho GUSTA, tak by mal skutočne míňať svoje ťažko zarobené peniaze na INÚ zábavu.

    Príklad: Teraz hrám Alien: Rogue Incursion fajn hra, odporúčam...problém je ale v tom, že ja som zvyknutý, že keď vyčistím danú lokáciu, tak je čistá a môžem sa venovať svojej zálube, kochať sa interierom, hladať zásobníky, rozmýšlať ako otvoriť ďalšie dvere, a tak celkovo flákať sa. Tu to nie je celkom možné, pretože tí alieni stále chodia, a keď si miniem náboje, som DEAD. Tiež ukladanie je vyriešené cez počítače v niektorých miestnostiach, takže žiadny quick save ! Je to dobre ? Ano, aj keď mi to celkom nevyhovuje. Buď sa prispôsobím, alebo nie, ale nakoniec zistím, že takto to tvorcovia chceli lebo je to najlepšie.

    Dnes nie je problém zistiť si vopred o hre všetky informácie, aby sme potom neškrípali zubami, a neznášam TEN typ demokracie, keď sa chce vyhovieť uplne každému...

    Dane, nemám ťa rád, ale držím ti palce...😉

    • Proky

      Tak hraj hru a neřeš Vávru

      • Rieši to,  čo sa mu chce.

        • Proky

          Web o hrách ne o svých politických pocitech nebo názorech o osobách. Buď se mi hra líbí a chci si ji zahrát nebo mám problém z jedním z vývojářů a tak ji hrát nebudu, ale nebudu si vylévat svoje srdíčko na webu o hrách.  Děkuji 

    • KIMCID

      🤮

  • nightborne

    K těm sejvovicím - i pokud nechcete modovat, ten systém je daleko přívětivější a snesitelnější než v jedničce. 

    Ze sejvovic se jednak prakticky nedá opít, mají sílu zhruba jako pivo, takže je můžete klopit horem dolem, a hlavně už je nevaříte po jedné. S trochou skillu v alchymii jich jeden craft vyrobí třeba pět. Osobně si manuální crafting výsostně užívám, ale kdo ho nemůže vystát, s klidem taky nakoupí hotový sejvovice za hubičku od každýho apatykáře.

    Chápu pointu, že jejich samotná existence je trochu k diskuzi, ale reálně se mi prakticky nestalo, že bych si potřeboval uložit hru a nemohl. A jak už padlo, save & exit jako nouzový řešení taky funguje vždycky.

    • Víc lektvarů najednou šlo uvařit i v jedničce, ne? Myslím, že záleželo na skillu a pro ještě vyšší výtěžnost tam byl perk.

      Jen doufám, že k alchymii udělali trochu přívětivější interface. Vždycky jsem si připadal, že to vařím jen jednou rukou a to ještě zalitou v sádře (na ovladači).

      • Duncan66

        hehe, trefny popis vareni v jednicce. Ono to ani na PC s mysi a klavesnici nebylo o moc lepsi. Neskutecne me to iritovalo, ikdyz me to bavilo a ke hre to dost patrilo. 

      • Veskoslav

        Jj. 13 bodů v alchymii, takže si nejenom vařil automaticky daný lektvar, ale zároveň i tři naráz:)

      • nightborne

        Je to možný, už to je přece jenom nějakej pátek, co sem hrál jedničku =). Ale vzpomínám si, že to ukládání bylo pocitově náročnější, ve dvojce je mírnější a sejvovice prostě tak nějak pořád máš. Teda krom chvil, kdy je záměrně nemáš a hra tim buduje napětí.

        Ovládání alchemky je, co si pamatuju, vcelku podobný. A animace úkonů... dost dlouhý. Což mám teda osobně rád, imo to přidává na imerzi - potřebuju přece rozvážně a exaktně uvařit lektvar, ne soutěžit v rychlosti - ale nepochybuju, že se najdou lidi, kterejm to poleze na nervy.

        • No tak zrovna tahání za měch bylo úmorný v alchymii. A je imerze a imerze, jeden z prvních modů co jsem hledal bylo přeskočení animace sběru bylin, jinak bych všechny kopřivy a spol. ve Skalici sbíral ještě teď.


          Mě by zajímalo jak vyřešili cut-scény, vždy mě umí nakrknout, když můj Jindra je v nejlepším brnění co je ve hře ale v cutscéně má jiný obleček.

          Taky by ta dostupnost brnění mohla být menší, už ve Skalici jsem měl slušný brnko, první kumán to schytal šípem do xichtu, Talmberk, Runt, Bernard a zrazu tu máme Jindru co běhá v plném brnění s kladivem a štítem a masakruje vše co mu vejde do cesty.

          PS: Taky lapkové by mohli mít nějaký pud sebezáchovy Jindra jede na koni, celý v plátech a nějaký drnohryz v tunice se sekerou si řekne, že ho sejme?

        • Hidden

          Tak to me nepotesili, jestli mi neco na alchymii vadilo, tak ze se kostrbate ovladala a animace byly predlouhe a s prodlevama. Kdyz uz jsou animace opet dlouhe (coz jim nutne nevycitam, ma to svou logiku), je alespon ovladani prijemnejsi, jako treba hledani v receptech, postup je vice na ocich, jednotlive operace na sebe lepe navazuji a jejich provadeni/ovladani je pocitove plynulejsi a ne ve stylu "nadrtit-stop-nasypat-stop-otocit hodiny-stop..." ?

          • cms.jakub-malcharek

            To bude minihra od minihry. Třeba kování je plynulé, dokonce v něm hraje roli i rytmus úderů. Alchymie je přesně jak popisuješ, více-méně mechanicky velmi podobná jedničce.

            • nightborne

              Přechody mezi úkonama (respektive jejich animace) mi přijdou o něco plynulejší, ale jo no, ta úsekovitost tam pořád je.

  • Spoock

    Systém ukládání byl tragický už v jedničce, kdy jsem většinou zemřel nebo se někde zasekl kvůli častým bugům, takže jsem ztratil mnoho času opakováním, naštěstí na PC existují módy na ukládání.

    Mi by víc vyhovovalo, kdyby se ukládání dalo nastavit v nastavení, ať si každý určí jak to chce hrát.


    Jinak ten déšť ve hře je opravdu tragický, snad ho ještě opraví v nějakém patchi. Trochu hanba, že tak krásná hra má něco jako déšť z Flashpointu.

    • Duncan66

      Potom jste ignorantsky hlupak. KDC je modovatelna hra a existuji na ni stovky neli tisice modu a moznost ukladani hry kdykoli bez pouziti sejvovice byla par hodin po vydani hry a instalace vyzadovala par desitek sekund casu. Takze vase chyba. 

    • Déšť byl v jedničce dost divný. Ale jednou za hru přišla bouřka a ta mi připadala docela fajn. Až mi přišlo, že jsem se proglitchoval do nějaké experimentální verze.

    • Inquisitor

      Už v prvím díle bylo počasí tragédie. Noční bouřka za svitu měsíce:) a koukám, že to asi moc nevylepšili.

  • KIMCID

    Buď tu hru chceš hrát a sejvovice ti nevadí, nebo prostě držkuješ. Tak to je, ne jinak :D

    • Duncan66

      A nebo si stahnu mod a muzu si to bez sejvovice ulozit kdykoli a je na me, zda toho budu zneuzivat k tomu, abych s hrou vyjebal, a nebo tak, abych se u toho nejlepe bavil ja sam. NEchapu proc to kdokoli nadhazuje, kdyz moznost ukladani kdykoli byla par hodin po vydani prvniho dilu jako jeden z prvnich modu, ktery fungoval zcela bez problemu a bylo na kazdem jestli toho vyuzije, ci nikoli.

      Kdo breci kvuli ukladani hry je ignorantsky hlupak.

      • KIMCID

        nebo tak

    • ALHAZRED

      A vravím dačo iné?🤮

      • KIMCID

        A ptal se tě někdo?

        • ALHAZRED

          🤮

          • KIMCID

            posluž si :D

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit