Přejít na výpis diskuzí
Pillars of Eternity: The White March - recenze 1. části
11.9.2015 | Václav Pecháček
189 příspěvků
-
To co vyčítá recenzent datadisku, může stejně kritizovat i na původní hře viz např. mdlý příběh. Hype odpadl, nadšení z nezávislých projektů na KS taky a už se díváme na chyby bez růžových brýlí?
-
-
Hlavně si to proklikej tu svou srágoru. Raději si zapni PS4 a tam si hrej nějaké pořádné RPG. Počkat, tam je jenom Bloodborne a to ještě není klasické RPG.
-
Asi jsi zabloudil. Tady se rozebiraji RPG a ne akcni mlaticky.
-
mdlý příběh? *11* Příběh byl nejsilnější stránkou PoE. To že neumíš anglicky, abys ho pochopil, neznamená, že tam není
-
-
me spis prisel klisoidni az hruza. Ani nevim po kolikate jsem byl člen nejake skupiny dobrodruhu a jak na potvoru me poslali, svete div se, pro boruvky a mezitím tabor napadli zlouni. Nebo kolikrat jsem zachranoval nebohého elfa u nejake hospody před ozraly?..nevim..obvykle srovnavani nemam rad, ale tady to uplne tluce do hlavy. Omlouvam se pokud v mojem textu jsou nejake nesrovnalosti, ale tuhle hru jsme uz dost vytesnil z hlavy:)
-
-
Popisal si prve dva questy... Kolko si to hral? :)) toto zodpoveda cca 2 hodinam
-
Jsem rad, ze zminujes zrovna zachranovani elfa pred hospodou. Zrovna tenhle ukol ma podle me fakt zajmavy vyusteni :)
-
-
jojo, celá subquestová linie Aotha (toho elfa, tvého společníka) se kolem toho točí :-) Ale dobré je na tom to, že se to člověk dozví až koncem aktu II. Tato hra má vedlejší questy docela propracované, není to žádné přines toto z bodu A do bodu B. Třeba takový quest Blood Legacy atd.
Jediné co mě trochu štvalo je to, že v té hře často nejsou žádné pozitivní východiska z questů. Buď vrah Raedric nebo ambiciozní neschopna Kolsc atd. Prostě často volba ze dvou zel.
-
-
Možná tak začátek, ale dál, jak se příběh rozrůstal až do velkého temného finále s překvapením ? Mě se to líbilo. Celková atmosféra i podání. Navíc na společnících si dali fakt záležet. Kana a Edér moji největší oblíbenci.
-
-
No, začátek je prave dulezitej, me to tak otrávilo ze jsem te hre uz nedal sanci:)
-
-
Otazka je, co je presne klise a hlavne, ktera hra dnes neni klise? S rostoucim poctem dohranych RPG dnes muzu rici, ze v maloktere hre je opravdu neco noveho. 95% vykrada jine hry a dost hodne z nich vykradaji predchozi svoje dily. Takze spise zalezi, jak se to "klise" poda.
-
-
Mozna, ale to co mi předvedly Pillars me spis evokovalo vybijeni podzemi od krys, coz se uz neda ani omluvit tim jak se to poda.
-
-
Takže tebe odradil začátek. Mohu se tedy zeptat, kolik toho nakonec máš odehraného? Přijde mi totiž, že iSpirit to ani nehrál, protože je to jenom další mrzký klon konzolového šílenství gggkovského rázu a ty ses evidentně nedostal přes první hodinu hraní.... *7* A přitom dva největší "kritici".
-
Niz pisu ze nedohral, a asi na to nejspis ani nedojde. Zacatek me dokonale odradil. Je mozne ze dal se to zlepsi, ale pokud si Obsidiani nedaly zalezet na tom aby si clovek nepripadal jako idiott hned na zacatku, tak mají holt smulu. Vzpomel jsme si hned na hru Bards Tale (ta poslední co vysla nekdy v roce 2006), která dost schopne paroduje prave tyhle rpg klise. Pokazde když si u hrani nejakeho rpg vzpomenu na bards tale, vim dopředu ze je něco spatne:)
-
a dohrál jsi to vůbec? tady píšou, že to dohrálo jen 7 procent lidí, co si tu hru koupilo
http://www.theguardian.com/technology/2015/may/08/pillars-of-eternity-does-it-matter-if-people-dont-finish-games-any-more
což je dost smutné. Já se většinou hry snažím dohrát, i když v poslední době se mi stalo, že před koncem už jsem se do toho musel nutit - Witcher 3 nebo Divinity Original Sin. Naopak v PoE to bylo opačně. Ten příběh byl opravdu zajímavý, opravdu jsem byl až do konce napjatý, kdo je to Thanos a jaký má vztak ke mně atd. Ten příběh byl taky velmi originální, všechny ty duše, animancie, vzpomínky z minulých inkarnací atd.
-
-
-
-
-
-
Trošku kritická vlna. Musím se Pillars zastat, pokud patříte k třicátníkum, vládnete dobrou angličtinou a Balduři jsou vaše srdcovka, není nad čím přemýšlet. Okamžitě zabřednete do tučný vrstvy nostalgie. Perfektní dialogy, popisy ála dračák (další plusový body, pokud pamatujete). Na druhou stranu, Icewind jsem nikdy nehrál a z toho důvodu nebudu ani White March. Vždycky mě táhl víc příběh než boj.
-
-
Nikomu Pillars of Eternity neberu, ale myslím, že hodně jde o to, jestli jste třicátník, který přestal zhruba před 15 lety s hraním. Potom samozřejmě zabřednete do nostalgie a budete mít pocit, že jste se vrátili o 15 let v čase.
Pokud jste ale třicátník, který hry posledních 15 let kontinuálně hraje (včetně těch, o které se tu pořád dokola hádá smečka trollíků - Dark Souls, Skyrim, Last of Us), může se stát, že budete mít - jako já - pocit, že Pillars jsou prostě krok zpátky, herní model, který byl ve své době odůvodněný technickými možnostmi počítačů, ale dnes už je hraní dál.
Je tomu podle mě tak hlavně proto, že i systém typu Baldurs Gate se za ta léta vyvinul a přešel do 3D. Knights of the Old Republic, Mass Effect, Dragon Age - to jsou Bioware hry "moderní" doby. Neříkám, že jsou lepší, než Baldurs Gate, ale Bioware a jejich RPG už jsou prostě jinde. Totéž platí o konkurenci - Zaklínač, Elder Scrolls, Risen atd. Mě osobně už prostě moc nebaví, chodit po 2D lese, když ho v tolika hrách mám v 3D. -
Ano, ano a ještě jednou ano! A proto Pillars považuji za jedno z nejlepších rpg poslední dekády a skvěle se u toho bavím *4*
-
-
hru jsem nehrál ale souhlasim s nazorem že kvanta textu jsou spíš na škodu
-
-
samozřejmě že ano! Máme miliony lepších knih, které můžeme číst, proč číst braky nejhrubšího zrna jako je Pillars či Divinity... Divinity a Pillars je postavené kompletně na klišoidním high fantasy a příběhově to pořád recyklují dokola.
-
-
fakt? o com je pribeh pillars?
-
-
kopírka Dark Souls. Zase tam trapně využívají duše jako základ magie apod. Jen další hra, která kopíruje využívaní Souls.
-
-
takže jsi to nehrál, nevíš která bije a meleš tu blbosti, připad vyřešen
-
To bol dost husty vtip ;-)
-
Chápu, že je ti asi 10, ale jak píše kolega, znáš Legacy of Kain? Pokud ne, doporučuji Google atd. Pak možná zjistíš, že se ještě více ztrapňuješ.
-
Ale no tak =)! Duše jako základ magie a na tom postavený snový svět měl už třeba Legacy of Kain, to opravdu není monopol Fromsoftu =).
-
-
jo samozřejmě, ale Pillars je krásna vykradačka Souls terminologie. Obsidiani nejsou schopni sami vymyslet něco originálního a vždycky to tak bylo.
Kdyby tu žádná Souls hra nebyla, tak Pillars nebude postaven na základě duší, tím jsem si jist,
-
-
-
Nehrál, nekoupil a ani netuší, která bije. Stejně jako Hnusavec či iSpirit. Vždyť jsou to pořád ti samí "konzolisti".
-
-
-
-
OT tesim se na dragons dogma na PC
-
-
Co to má společné s POE? Dragon Dogma je akční rpg, kde hraješ za borce co sám vše může zničit.
-
+1
-
-
nechápu, proč se všude opakuje to nesmyslné klišé, že Icewind Dale nemá příběh a je to rubačka. Hráli jste vůbec IWD?
Ten datadisk nejspíš hrát nebudu, počkám si až na Tides of Numenera a PoE2. Prostě na to hraní nemám tolik času. Dohrát Witchera mi zabralo asi 2 měsíce -
-
Dohral jsem IWD1 a IWD2 a svete div se - proti BG1 a BG2 je to rubacka. A zatimco pribeh BG1 a BG2 si dobre pamatuji, tak z IWD mi nic nezustalo v mysli, krome tech souboju. A nejlepsi na IWD2 bylo, kdyz za opakujici se nepratele nedavali zadne zkusenosti - takze v IWD2 zazijete na nejtezsi obtiznost celou radu souboju, kde Vam vyvrazdi pul skupiny a nedostanete ani 1 exp. Nejvic se to tak podoba datadisku k BG2 -ToB.
-
-
v IWD to nesouviselo s opakujícíma se nepřátelama, ale s průměrnou urovní družiny. Jakmile byla družina tuším 5 levelů nad levelem potvor, tak to přestalo dávat zkušenosti. Podobný mechanismus používá i Witcher 3 v oblasti questů.
Já si příběh IWD2 docela pamatuju (hrál jsem tu hru 2x). Není vůbec špatný, obsahuje i časovou smyčku s cestováním do minulosti, rozmanité lokace od původního města, přes Podtemní, po klášter atd. IWD2 je nejtěžší hra z IE her, mnohem těžší než BG. Jako jediná používala novou verzi DnD pravidel. -
-
Je to mozne, ale v W3 se ti nestalo, ze Ti skupinka zimnich trolu zmasakrovala pulku skupiny a nedostanes za to ani expik, W3 klasicky sandboxovy problem. Jak pro lidi, kteri prochazeji celou mapu udelat hru vyvazenou a to se jim nepovedlo.
-
-
měli si vzít příklad z Gothica nebo z Wizardry 7 - můžeš jít všude, ale někdo jsou potvory tak silné, že tam nepřežiješ, takže se tam vrátíš později. Osobně mi tento systém vyhovuje mnohem víc. Za nejhorší paskvil považuju řešení od Bethesdy, kde i loot v truhlách se řídí tvým levelem, takže na lvl1 obsahuje každá truhla železný meč a lvl40 obsidiánový meč.
-
-
takže na lvl1 obsahuje každá truhla železný meč a lvl40 obsidiánový meč,,
tohle bylo jen v Oblivionu, ve Skyrimu to funguje uplne jinak..
ja zase za největší paskvil povazuju to co je v zaklinaci 3, sede ukoly pro lvl 5 když mam level 25 uplne na druhem konci mapy kam se clovek dostane az po x hodinách hrani, zabiti bosse z ukolu pro lvl 20 a vypadane z nej mec pro lvl 12. Skalovani zbrani a vyzbroje po jednom ci dvou bodech dmg nebo armoru a spousta dalších blbosti.. -
Jenže právě kvůli tomu se u prvních dvou Gothiců dá horko těžko mluvit o úplně otevřeném světě. Ten byl až ve trojce a žádná velká sláva to teda nebyla. Jinak u toho lootu se nedá nesouhlasit, ta degradace věcí tam zkrátka je - na druhou stranu horší než v Might and Magicích to už snad v žádné hře nebude.
-
Ale oni se inspirovali G a W. Na zacatku, ale i ve Velenu nebo Skelidge je cela rada lokaci, kde si clovek ani neskrkne. Teprve pozdeji se tam da dostat. Takze v tom to rozhodne neni. W3 ma problem v rozlehlosti. Proste clovek se preji i dobreho jidla, mali jej 3krat denne 7 dni v tydnu.
-
-
-
-
-
Nektere blaboly o hrach se drzi jak houvno kosile. Ta o IWD je jedna z nich, další jsou třeba levelujici krysy v Oblivionu. Neudelas nic, proste kdysi nejakej pisalek vypustil srracku a dodnes tomu všichni veri.
A mimochodem nebyla tohle ta hra co byla vsemi opevovana a spustila manii kickstarteru. Byl kolem toho rozruch jak na 11 zari. A ted 6/10..hmm.. *5* -
-
Ja bych rekl ze se to rika hlavne proto ze IWD se srovnava z Baldurs gate ktery je pribehove uplne jinde
-
-
Problem je v pomeru casu, ktery se travi v soubojich a mimo nej.
-
-
datadisky stojí většinou za houby a nestojí za to je hrát. Z herní historie pamatuju pouze jeden jediný datadisk, který stálo za to hrát - Mask of the Betrayer. Jinak PoE je dobrá hra, 8.5/10. Přeci jen na Baldury, IWD nebo PT nemá
-
-
A co takový Throne of Bhaal? Nebo pošahaný ostrovy pro Oblivion? Night of the Raven pro druhý Gothic? Bloodmoon pro Morrowind? Lord of Destruction pro druhé Diablo? A tak se dá se pokračovat dál.
-
-
Ok, souhlasím se vším co zminuješ. Ale něco z poslední doby by tam nebylo?
-
-
tak moc nebylo, pac datadisky vymrely, ted mame ripped off DLC:)
PS: myslim ze Dragonborn ke Skyrimu je taky bezva, obvzlast pro lidi co hrali Bloodmoon, rozlohou a delkou hrani to je zcela jiste datadisk. A když nebudeme hledat v RPG tak nektere DLC k Borderlands 2 jsou taky dost povedene (i když bych je za to kouskovani a zvysovani level capu přes DLC zabil). A koncem roku pribude k Elite Dangerous taky zrejme velmi kvalitni rozsoreni které svým rozsahem je spis datadisk. Ale jinak to je spis bida. -
ehm, z toho co jsem hrál, tak hmm nic?
-
-
-
-
-
-
Nicmene autor to docela vystihl. Pillars combat system je podle me zbytecne prehlcenej a dost rychle se dostavi pocit repetitivnosti a nudy. Pro nejvetsi efektivitu se opravdu musi pauzovat kazdych 5 sekund, naklikat separatne ability pro vsechny panacky a opakovat porad dokola, takze kdyz kazda classa ma tak 10+ abilit, tak se clovek jen propauzuje na konec boje a ma z toho smisenej pocit.
BG mela boje mnohem lepsi a dynamictejsi, protoze nemagicky classy prakticky nemely zadny ability a naklikavalo se jen s kouzelnikama/priestama a to jeste jednou za 10 sec, takze z bitev byl lepsi zazitek a pusobily mnohem celistveji. -
-
No jo a co teprv ten combat co byl v puvodnim falloutu, tam se to dokonce potvora pauzovalo samo. To by byla dnes uz teprv repetitivni nuda co? Nechtel bys aby se ta hra treba i hrala sama ?
-
BG2 pak mělo takové ty zásobíky na kouzla, kde jich to najednou vyplivlo víc najednou.. ony vůbec souboje mágů v BG byly hodně zábavný, jak na sebe nahazovali všelijaký štíty, orchrany proti magii, neviditelnosti, imunity na fyzický útoky a já nevim co ještě a navzájem zkoušeli si to prolomit, aby se jeden druhýmu dostali na tělo *4*
-
-
len keď niektorí vyčaroval nishru a človek sa musel modliť aby mu jeho výbava po boji ostala kompletná
-
a přitom stačil jeden inkvizitor, nejlépe s carsomyrem a mágové si nestačili ani prdnout.
-
Lich v hospode v Athkatle *15* *14*
-
-
a Kensai Mág byl se dvěma katanama byl vždycky easy mode - pěkné obrat partičku v patře o Heavens Fury a jejich životy a už to lítalo *14*
-
-
Ja jel solo jen regulerniho fighter/mage s 2H. Mi prislo vzdycky skoda, ze kensai nemohl nasadit par armor slotu *15*
-
-
to ne, ovšem ne že by to potřeboval, se všema obranejma kouzlama od mágů a zastavovánim času.. jediná nevýhoda je, pokud jedeš komplet celou ságu, v jedničce zas tak dobrej neni a když ho chceš specializovat na katany tak zaplačeš, protože těch v BG1 taky moc nenajdeš
-
-
teda Celestial Fury - sakra, to je znamení, že bych si to asi asi měl znovu zahrát *1*
-
-
-
-
-
Preco tu pisu ludia, ktori tento datadisk, pripadne PoE ani nehrali? To ako ja keby som isiel pisat k datadisku ku Skyrim, pricom som tu hru nikdy nehral a neviem o nej takmer nic. Nerozumiem tomu...
Prave pred chvilkou som dohral datadisk, tak pridam svoje postrehy, mozno niekomu pomozu.
PoE som dohral 2x za 6 clennu druzinu a 1x za solo Rogue. Do datadisku som si zvolil solo Rogueho. Mozem potvrdit, ze pre solo hranie su suboje dost narocne. Treba ale oddelit hlavnu liniu a bocne questy. Samotna hlavna linia je pomerne lahka, ked uz mate lvl 12. Subquesty su ovela narocnejsie a zapotite sa aj na max lvl. (BTW novy max lvl je 14) Avsak myslim, ze ak by som mal plnu druzinu, tak by to az tak narocne nebolo. S mojim Roguem som zabil vsetko, okrem draka, ktory tam je, ale toho zabit netreba (klasika PoE sa da ukecat) - mozno este dnes skusim, vraj je to najtazsi suboj v hre. (Adra dragona som nikdy nezabil za solo, toho Sky dragona bez problemov.)
Lokacie su pekne, ale uprimne som cakal este krajsie. Dokopy navstivite 5 novych lokacii.
Questy a dialogy su vynikajuco napisane, skutocne si ich uzijete, spolu 17 novych questov mimo hlavnej dejovej linie. Nove itemy su pekne, je tam aj par velmi dobrych kuskov.
Suhlasim s recenzetom, ze je to zvlastny pocit, ked si nacitate stary save tesne pred koncom a idete do datadiskovych lokacii....toto mozno bude iny feeling, ked rozohrate odznova (co sa chystam hned urobit). Vtedy to bude posobit asi ako dalsie bezne lokacie v povodnom PoE.
Suhlasim taktiez, ze tych subojov je tam mozno az privela a v jednej lokacii je prilis velke mnozstvo nepriatelov.
Celkovo mi trval datadisk 16 hodin za solo a na Easy, a to som cital vsetky dialogy a vsetky knizky co som tam nasiel. Pre porovnanie samotne PoE mi prvykrat trvalo 80 hodin :) Ako fanusik zanru som spokojny, ale musim priznat, ze aj ja som cakal od datadisku "nieco viac". Dal by som takych 7/10, pricom PoE davam 9/10. To nizsie hodnotenie je ale hlavne pre ten zvlastny feeling, ktory som spominal vyssie a ktory spominal aj recenzet. Mozno pri novom hrani to cloveku az tak vadit nebude a kludne tomu dam aj 8/10 :) -
-
Souhlasím. Taky bych řekl, že kdyby si člověk celou hru zahrál od začátku a White March pro něj byl jen další sada vedlejších úkolů (která ho stojí další peníze, ale pst), tak by to hodnocení asi bylo vyšší. A taky uvidíme, co s tím udělá druhá část datadisku, protože ten příběh evidentně ještě není úplně uzavřený :) Doufám, že to příště bude o něco lepší už jenom proto, že fandím těmhle oldschool hrám, které zřejmě podle některých už vůbec nikoho nezajímají.
-
s pastí s kouzlem Gaze of the Adragan je možné oba draky zabít velmi snadno. Jedna tato past je v Paths.
-
za 1) uvedomelej troll si nevybira,
za 2) pokud muze troll spojit dve sve oblibene cinnosti zaroven, tak fofola -
protože tady jsi na games, kulturni seriozni diskusi necekej. Na to musíš na vice specializovane weby, tady to je strelnice bez pravidel ( cenzor se sice snazi jak muze, ale zastupy trollu, premerovacu pindiku, debiilu a další vsehochuti jsou obrovske)
-
-
Ale ked sa nad tym zamyslis, taky hnisavec musi mat max 10 rokov... Lebo vies si predstavit, ako dospely chlap pride na toto forum a zacne nadavat na HRU, a hadat sa ze tato hra nie je dobra lebo ju nehram a moje hry su lepsie? ...level kyblicek a lopatka, piskoviste a skolka...
V ramci datadisku - vie niekto, kedy ma vyjst druha cast? Aby sme nemuseli zacat hrat hru odznova tretikrat... :) -
-
No, tento popis by šel klidně použít i na naše milé PCčkáře, kteří po fórech brečí u konzolových her...
-
-
No a co, že by šlo použít na kdeco? Jakou sleduješ pointu? Michal jej použil na označení lidí, kteří nechápou, že každého baví něco jiného a budou se do krve hádat že právě jejich oblíbené hry (auta, jídlo, spisovatelé, atd. atd.) jsou to jediné pravé, a má absolutní pravdu.
-
-
V zime 2016, cize asi taky januar/februar.
-
-
=). Ale občas do toho spadnem všichni, jak já, tak ty, tak ostatní publikum =). A není to poněkud osvěžující se po práci pěkně pohádat?
-
-
To je fakt. Asi každý si občas neodpustí nakrmení nějakého trolla, nebo zatrollování. Nicméně, ty by jsi šel do diskuse k nějaké hře, jejíž žánr vůbec nehraješ a nebaví tě a začal tam vykřikovat, že je tenhle typ her mrtvý a podobné cancy?
Můžeme se do krve dohádat, jestli je lepší PoE, Divinity nebo Shadowrun ale težko se dá dohadovat o tom, jestli je lepší Dark Sous, Witcher nebo PoE, když se evidentně jedná o extrémně rozdílné hry, které spojuje jen to, že jsou RPG. -
-
Ode me mas minus, ze davas DS do RPG her. DS je hra akcni, ktera vychazi z arkad 90 let minuleho stoleti - typickym prikladem je First Samurai. Cely system checkpointu, vcetne respawn nepratel je z tohoto zanru. Dale si bere, ze dana lokace je ukoncena bosem i vcetne tech bilych sten, ktere jej ohranicuji. V arkadach bylo omezeno misto, pro souboj s bosem, ktere neslo opustit.
Cely pristup hry k soubojum, kde je nutny vetsi skill, nez vyvoj a schopnosti postavy, ktery hrac ziska po opakovani danych useku + nauceni se prislusne strategie niceni bose je prevzata z arkad.
I z tech arkad je prevzaty pomer mezi bojem = 90% hry a jinymi cinnosti hry=10%, ktere hrace nemaji prilis zatezovat a odvadet od nej - napr. nepodstatne rozhovory s NPC, nebo neexistujici hadanky, kterych vzdy bylo v RPG pozehnane.
A co se tyce diskuzi, tak ty jsou podobne tem jako po vydani Diabla 1 a 2, kde spousta lam mela pocit, ze jsou cool, protoze konecne hraji RPG, ktere je podle nich nejlepsi. A proto vznikl "novy" balastni pojem "akcni RPG", ktery se predtim pouzival pro RPG, ktere nemely tahovy system souboju. -
-
idiott je ten kdo si plete stolni a pocitacove hry a je z cele duse presvedcen ze to musí mit nejakou spojitost. A nemusis mit strach moc dobře vim jak stolni hry funguji, a taky vim jak si to predstavujes, ale bohužel, zklamu te, je to blbost...ale to by bylo na prilis dlouhou rozpravu, a s tupcem jako ty nemá cenu ztrácet cas vysvetlovanim:)
-
"!Jasne, a když by u toho stolu ti lidi jen povidali a tvorily ty tvoje osobnosti tak by to bylo rpg jak remen, dle tvoji definice. Ty ses vazne pitomec dele, a jeste o tom napises tak dlouhej příspěvek."
1. Očividně si stolní RPG nikdy nehrál. Nemáš ponětí, jak fungují a na čem jsou postavené, takže jakákoliv tvoje připomínka k tématu má nulovou hodnotu.
2. Tobě stačí jen dva řádky, aby si ze sebe udělal totálního id*ota.
*15* -
eh, Dungeon? *4* *7*
-
by me zajímalo co by podle tehle tvoji zhovadile stolni definice pak byl Dungeon Master *7*
-
Jasne, a když by u toho stolu ti lidi jen povidali a tvorily ty tvoje osobnosti tak by to bylo rpg jak remen, dle tvoji definice. Ty ses vazne pitomec dele, a jeste o tom napises tak dlouhej příspěvek.
-
Drizzt:
"jak už vyplývá ze jména RPG = role-playing game, tj. hra, která ti umožňuje hrát nějakou roli. DS je RPG, protože má třídy (můžes si vybrat roli), můžeš alokovat skilly, máš tam vývoj postavy."
Uniká ti zásadní věc a to je rozdíl jen mezi výběrem role (třída, zbraň, statistiky), vývojem (bojový, sociální, osobnostní) a MOŽNOSTMA, JAK TU ROLI HRÁT (nelinearita v řešení situací, úkolů a vedení dialogů plus následky). To, že si šoupneš bodík do síly namísto do vitality, že si vezmeš oboručku namísto meče a štítu, nebo si při level-upu vybereš skill A namísto skillu B fakt není hraní role. *15* To by potom ve stolním RPG stačilo jen DRŽET HUBU a mlátit. *7* Používání definice "RPG = hraní role" je zhovadilost, protože ta definice platí primárně pro stolní RPG. Aplikováním této definice na počítačové hry pak může být RPG prakticky cokoliv a proto je třeba u počítačových RPG vycházet hlavně z toho, jak fungují stolní RPG, jinak by existence toho žánru ve světě počítačových her neměla význam.
Podle tvojí logiky je ok, když by se u stolního RPG sešla parta lidí a 2 hodiny by bez jediného slova jen házeli kostkama, mlátili potvory a sbírali loot, což je nesmysl. O tom RPG fakt není. RPG je hlavně o tvorbě osobnosti a příběhu hrané postavy. Samozřejmě, že u počítačový hry už nějaký pevný příběh je, nebo alespoň nějaký základ, proto jsou možnosti jeho tvorby omezené, ale to neznamená, že tam nemůže být nelinearita v mnoha jiných oblastech, podporujících svobodu v role-playingu. Planescape Torment nebo Fallout jasně ukazují, jak funguje role-playing v počítačové hře.
Samozřejmě, pak je tu Diablo, které mělo obrovský komerční úspěch a započalo éru akčních RPG, což jsou vlastně RPG, kde jen mlátíš potvory. Úspěch byl samozřejmě zčásti postavený na tom, že je ten koncept pro mainstreamové publikum mnohem atraktivnější, což se časem prokázalo - větším komerčním úspěchem ARPG a ústupem původních "old-school" RPG. Pro určitou skupinu lidí (nemajících hlubší ponětí o RPG hrách a jejich vývoji) se pak ale bohužel Diablo vžilo jako "normální" RPG, což způsobuje dodnes velké omyly a nepravdy. -
mass deffectu se mozna da vycitat lecos, ale 1 je solidni rpg ve vsech aspektech, 2 byla spis takovej gamebook, ale ve 3 se to zas priklonilo vic k rpg
co me ale uprimne udivuje, ze by tam boj byl hlavni napln? vzdyt je to temer vyhradne masakr nebozaku, co vas jen zlehka zdrzuje pri postupu pribehem... (odehral jsem celou trilogii ani ne za tejden)
nad ego draconis jsem az doted nezapochyboval, ze jsem hral rpg, ale tam ten boj az do draci formy byl opravdu majoritni hlavni napln
dishonored nekdo radi do rpg? to teda valim bulvy -
A jeste jedna vec, mezi RPG rozhodne nepatri tyto hry:
Dark Soul 1 + 2, Mass effect 1 + 2 + 3, Divinity II - Ego Draconis, Diablo 1 + 2, Deus Ex 3, Dishonored
- vsechny maji rozvoj postavy - at uz pres staty nebo abilities, ale u vsech tvori herni napln z 90% boj. At si lamy tvrdi co chteji. -
Drahy muj,
ja jsem si rikal, ze se nejaka potrefena husa ozve. Rici, ze RPG = role-playing game, tj. hra, která ti umožňuje hrát nějakou roli, muze pouze jelimanek, ktery odingnoruje prvnich 15 let vyvoje RPG, ktere definovaly samotny zanr a musi mit cool pocit, ze hraje RPG. Tve definici by vyhoval COD nebo Doom, protoze tam hrajes za roli vojaka, ktery ma zaukol sejmout vse nepratelske, nebo takovy Hero questy, kde mas na vyber dokonce z vice roli, a pritom to prvni jsou FPS a to druhe jsou adventury, jak vysite. To, ze nekde muzes alokovat skilly a je nekde nejaky vyvoj postavy, to jeste z toho RPG nedela - jako napr. Hero's questy, kde bylo oboji mozne. To co dela hru RPGeckem je pomer jednotlivych cinnosti ve hre a hry, kde se 90 a vice procent casu bojuje nejsou RPG. Proto ten nazev = akcni RPG, ktery je vse rikajici => potlacili jsme vsechny jine stranky, nez boj, tak abychom Vas mozek netrapili.
Jinak docela dobre zhodnoceni toho, co je Diablo je zde: http://www.rpghry.cz/blog.php?id=62
PS. Dohral jsem, jak DS1 a DS2, tak i Diablo 1 a 2. -
jak už vyplývá ze jména RPG = role-playing game, tj. hra, která ti umožňuje hrát nějakou roli. DS je RPG, protože má třídy (můžes si vybrat roli), můžeš alokovat skilly, máš tam vývoj postavy. Stejně tak je RPG Diablo (svého času jsem si na něm taky ujížděl)
A, ano, je pravda, že DS si bere hodně z arkád 80. let + do toho přimíchává ty RPG prvky.
Co je víc hard-core RPG je věc vkusu - někoho víc baví akční souboje a tuzí bossové, někoho lore světa a někoho hrát se se složitými pravidly a statistikami.
-
-
-
-
-
-
K těm datadiskům z ledový tundry, opravdu jsem jediný, kdo si vzpomněl na Diablo 2: Lord of Destruction? :)
-
-
Aha, já věděl, že jsem na něco zapomněl :D
-
-
Jsem rad, ze jsem nechal hrani POE az po odstraneni vetsiny chyb.
-
Je sympatické, že se o indie-kickstarter hrách konečně začíná psát kriticky. Vypadá to, že indie epidemie (snad s příchodem nových autorů a odchodem některých těžkých případů) konečně ustupuje.
-
-
"Je sympatické, že se o indie-kickstarter hrách konečně začíná psát kriticky."
A bylo by ještě sympatičtější, kdyby se psalo kriticky i o AAA hrách. -
a s odchodem indie "epidemie" tu zustanou už jen klidne vody mainstreamovych AAA her *3*
-