Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • To je zvláštní že protiargument jsou obrovské náklady i když herní business je největší v historii.
    Tohle je totiž uvažování markeťáka které nemálo her dostalo do pekla a i zbytek to pomalu transformuje do plytké břečky.
    - Dohrálo to jen 10% lidí -> takže to v závěru můžeme odrbat
    - Když bude hra na 4 hodiny, tak to dohraje 90% -> fenomenální úspěch (koho by zajímalo že pak hráč řekl "to je jako všechno?" - už zaplatil a prachy se nevrací)
    Markeťák chce maximalizovat zisky, nehledí na prostředky a důsledky. Dopadá to pak tak že se nasypou prachy do masivního hype místo do vývoje a jede se jen na to oblbnout zákazníka.
    Je to tak čtyři roky co jsem si začal všímat jedné věci - a tou je pocit okradení o peníze při hraní her (stalo se mě zatím tuším 2x).
    Nikdo nechce tu vaši "miliardu konců", ale neodfláknutou práci.
    Pokud se někdo nechce drbat s příběhem tak ať dělá jinej žánr.
  • Asi tady RPG hry trochu ponížím.. ale mám je fakt rád, je to můj nejoblíbenější žánr. Ale nejlepší RPG, jaký jsem kdy hrál, je Gothic II a hned po něm Gothic (1), a hned po nich Risen (1). A hráč tam má prakticky nulovou možnost nějak změnit chod příběhu. Taky si myslím, že takhle interaktivní zábava, má od základu jeden hlavní tahák nad vším ostatním, a to, že člověka může víc vtáhnout "do sebe" než třeba knížka nebo film. Právě tou interaktivitou. a to je podle mě nejdůležitější věc, ne jen RPG, ale her obecně. podle relevance v RPG to potom mám nějak takhle:
    1. Atmosféra (to je to, proč se cítím u hraní TAM a ne TADY - u pc..)
    2. tady jsou dvě věci, který pomáhají vytvářet dobrou atmosféru - Design lokace a Příběh
    3. Combat systém
    4. jak jsou napsaný rozhovory (znovu jen další aspekt atmosféry?)
    5. Hudba (atmosféra se už zdá být jako hodně obecný pojem)
    6. Jak je nakreslená mapa, (personal favourite) (pomáhá dokreslit atmosféru *15* )

    Taky si myslím, že prostě udělat fakt dobrej příběh, a přitom dát hráči možnost rozmrvit ho na 100 různejch rozhodnutí je nadlidský výkon. samo o sobě to nedává smysl. vede to k tomu, že nám tu všechny hry "survivalovatí" - příběh se rozdělí na milion malejch rozhodnutí a odsouvá se někam do pozadí.. a nakonec si ještě vyhodnotíme, jestli jsme všude vybrali tu nejlepší možnost.. mě to nebaví.. sorry za dlouhej post, snád vás to nenudilo *3*
  • Jasně, na příběh peníze nejsou, ale vyplivnout 50m za reklamu jde. Prostě mainstreamové hry jsou něco jako blockbustery ve filmech. Udělá se úplný minimum, zaplatí se neskutečná reklamní masáž (která stojí víc než výroba filmu/hry) a když se ty peníze nevrátí, tak za to můžou piráti.
    • Naprosto přesně, tyhle marketingové finty bych nechal zakázat, nikdy to nepřineslo nic dobrého. A velké korporace se můžou divit, že to lidi stahujou. Taky to radši upirátím než dávat svoje prachy takovým magorům.
  • MickeyMutant
    Rozvětvený příběh je samozřejmě fajn, co ale pro mě fajn není, je bezuzdná grafomanie s ním často spojená. V praxi to pak vypadá tak, že se prohrabujete tunou dialogů, knih a deníků, abyste pronikli do lore, jako by právě v něm vězel ten hlavní prvek vyprávěného příběhu. Hra tak rezignuje na svou audiovizuální sílu a stává se polo e-bookem, který za sebou táhne čistě herní mechaniky jako nechtěného pancharta na zkrvavené pupeční šňůře.

    Autoři by se měli mnohem víc řídit zlatým pravidlem filmařiny, které zní: Neříkej to, co můžeš ukázat. Ale asi to bohužel většině lidí nevadí, když se to prodává.
    • Přesně. To jak jsou víc a víc líné příběh ukázat, ale pouze ho někam napíší mě také štve. Za vrchol lenosti považuji to co dělá Bioware s "Codexem". Kdy člověk na začátku hry stráví dvě hodiny tím, že si o příběhu hry čte někde v menu, místo toho aby ten příběh hrál.
      A pak paradoxně desítky hodin hraje copy+paste questy, protože vývojářům nezbylo nic o čem dělat questy :-D
    • Osobně to mám naopak a třeba u TES serie sem strašně rád četl knihy a dával je pak do spojitosti s celkovým děním v herním světě.
      • Ale to on přesně asi nemyslel. Jasně, že v TES je spousta super knih, ale zároveň je to série, která se snaží toho co nejvíc vymodelovat přímo v herním světě - co nejhezčí lesy, louky, hory, dungeony, draci, veliká města, stovky NPC atd. On myslel spíš takové ty nešvary, že se všechno popisuje slovy a vydává se to za to opravdický RPG. A s tím souhlasím.
    • samozřejmě proč psát že slunce zapadá na západě, když se to to může ukázat...
  • Chidlink
    Kdo potřebuje 10 konců ? Já chci při každém opakovaném hraní jiný styl hry.
    Krásně tohle umí G2, kde záleží k jaké frakci se připojíte a od toho se pokaždé odvíjí úplně jiná taktika boje.
    Vtip je v tom že nikoliv odlišné konce dělají znovu hratelnost, ale odlišný styl hraní dělá znovu hratelnost. Protože si chcete vyzkoušet při dalším hraní tohle nebo tamto. Příběh samozřejmě taky dělá svoje, ale autoři by neměli zapomínat, že u her jde především o hraní a ne o příběh, který má dělat spíše takové to koření a zlatou třešničku na hře. *12*
  • Muj problem s hrami, ktere umoznuji skutecne obrovsky rozdilny prubeh - ackoliv na rovinu, takovych her je absolutni minimum - je ten, ze volbou jednoho zcela prijdu o ten druhy. A je zde prima umera s timhle zklamanim a objemem toho obsahu. Protoze pri volbe v ramci kratsiho questu, pri volbe mezi dvema moznosti, ktere sice ovlivni, ale fundamentalne nasledujici hru nezmeni, mi ta volba az tolik nevadi. Naopak, dava tomu cerstvost a zajimavost.

    Ale vezmete si napriklad druheho Zaklinace a tusim druhe dejstvi. To je prakticky uplne jine. Ma vlastne spolecne jen mapy (a to take ne uplne). Pripadne volbu mezi Rochem a Iorvethem. Opet, od zakladu to zmeni podstatne casti hry. Jenze ackoliv to je sice chvalyhodny pocin... docela mi to vadi. Proste proto, ze vim, ze prichazim o mnoho hodin jine hry.

    A zaroven nejsem ten typ, ktery by mohl hru hned rozehrat znovu. Protoze ty zmeny zase nejsou tak uplne, ta hra bude stale z nejakych, ja nevim, 70 procent stejna. Z 30 procent se bude uplne lisit a je to az neuveritelne, ze v soucasnosti nekdo takovy projekt udelal, ale jak jsem rikal, kdyz se doberu toho konecneho verdiktu, jak to vidim ja, tak jsem z toho celkem nestastny.

    Proste proto, ze vim, ze tam mam tech 30 procent uplne jineho obsahu, ale nechce se mi projizdet tech 70 vicemene stejneho. Jasne, pro nejake budouci rozehrani nove hry za par mesicu nebo let je to zcela idealni stav. Ale v okamziku hrani u me prevlada zklamani a rozcarovani z toho, ze si hru nemuzu uzit "naplno" nad uznanim toho, ze ta hra umoznuje neco tak objektivne uctyhodneho.
    Uz driv jsem psal podobny komentar a pamatuju si na takovy paradox - miluju ve hrach moznost volby, ale nesnasim nutnost volby.

    Ta zminka o BG ve clanku to vystihla docela pekne. Nalijme si cisteho vina, v te hre je absolutni minimum nejake volby, nejakych dusledku jeste min, prakticky je to jen pobihani, boj, boj, boj, prokecnuti par lidi, dalsi boj, boj, boj. A presto je to jedno nejparadnejsich dobrodruzstvi, ktere jsem kdy na pocitaci hral a pravidelne se k nemu vracim.
    • hele ja bych nerekl, proste když se podiva clovek na IWD a BG tak vidi sielny rozdily, nejde preci tolik o to mit moznost volby, ta tam docela je, udelas nebo neudelas ten quest tak nebo tak, mas z toho nejaky pocit, na konci je porad stejny prubeh deje ve vysledku, ale porad ten pocit z ty hry je totalne jiny, cloveku staci uspokojit tu jeho vizi není nutne aby to mělo skutecne viditelne dopady, protože toho si ani nevsimnes nakonec, a dulezita je ta spousta informaci, která proběhne a ty se něco dozvíš, ve vysledku, je to jen pribeh vymysleny, ale ty tim svetem razem zijes, v IWD nic takového není, je to jen bitkarina, výsledek je stejny jako s BG, dohrajes nakonec v podstate stále linearni pribeh, ale ten feeling to je preci total rozdil a to tady jde, o pocity ze hry, z ucasti.....momentalne hraju PoE a ten je teda bozi, tam sem nekoho sejmul a jinej NPC na to reagoval, je tam dost moznosti volby, nakonec hru dohraju stejne jako většina jiných lidi, ale mam moznost volby postav, jit pribeh s jinými a mam moznost volby quest udelat tak nebo tak, muze se stat, ze me opusti partak, muze se stat ze diky reputaci se se mnou nikdo nechce bavit, muzu si vybrat koho zabit nebo nezabit, a dopad je proste v tom s jakym rozhodnutim ziju dal a ne jestli ta hra na to reaguje uplne jinou vetvi pribehu, coz se občas ale taky stane, můžete projit ten quest uplne jinym zpusobem a hra je v tu radnu preci alternativni
    • ...len si nezabudni pripomenut, ze taky genialny magicky boj sa uz nikdy nezopakoval. vsetky dalsie hry mali uz len blesky a firebally na 100 a 1 sposob
      • Za to vdecime D&D pravidlum a do dneska jsem strasne smutny z toho, ze se podle nej nedelalo ci nedela vice her. Klidne hned v dobe nejvetsi slavy BG a IWD bych si dovedl predstavit, ze by v nasledujicich letech nejakych par titulu jeste vydali.

        Mozna bychom se toho v ten okamzik uz prejidali, ale podle me bychom dosli k podobnemu paradoxu, jako jsou ted strilecky z druhe svetove - v jednu dobu uz nam lezly krkem i usima, ale dneska bych si strasne rad zahral moderni a pekne vypadajici klasickou druhovalecnou akci... ktera uz ale nekolik let nevysla ani jedna.

        Jeste k D&D, ja porad tajne doufam, ze driv nebo pozdeji dospeji Wizards (teda ted si sam nejsem jisty, jestli to jeste vlastni, haha) do daleko vetsi otevrenosti k pocitacovym hram. Model Warhammeru v zadnem pripade neni idealni - preci jen prava na WH hry dostaly i nektere dost pochybne a "beckove" tituly, ale stejne tak tu byly "ackove" produkce typu DoW, Space Marine, zrejme nadchazejici Total War - ale proste neco podobneho jako posledni roky dela prave Games Workshop.

        Porad si rikam, ze D&D je znacka, ze to ma popularitu i hracskou zakladnu a zaroven myslim i silne podvedomi ve videohernim svete. Je to mozna povrchni pristup, ale verim, ze libovolne rpg by hned ziskalo nejaka pozitivni procenta navic v okamziku, kdy by se namisto generickych pravidel ci neznamych svetu zahalilo do havu rekneme Forgotten Realms. A o tom, kdyby se to stalo s nejakou opravdu prvotridni produkci a velkou hrou, ani nemluve...
  • Z môjho pohľadu je najlepšie RPG také, ktoré nechodím hrať, ale do ktorého chodím žiť - BG, IWD, PST, NWN.
  • Blue.Shark
    Pro mě je vcelku nepochopitelné, že si někdo koupí hru a nedohraje ji do konce. Já mám například takovou menší úchylku, že musím prolézt svět hry skrz naskrz. Někdy se mi to vymstí, zejména v open-world, kde mě najednou hraní přestane bavit, protože ztratím hlavní příběhovou linku z očí. Ve většině případů bych si ale neodpustil nesplnění sebehloupějšího vedlejšího questu. Proto mě dost zaskočil údaj "10 % dohraje hru do konce".
    • Takze ty dojis obed, i presto ze jsi jiz syty, jen proto, ze jsi za nej zaplatil? Jako nic proti tomu, ale .. pochopitelne. Ja nedohraju 99% her ale co je pochopitelne a co ne je vec .. chapani ;)
      • Tilwaen
        Mám to podobně, taky se snažím dojíst zaplacený oběd i přesto, že jsem sytá. Pokud už moc nechybí, stačí se hecnout a našťouchat to do sebe, aby nezůstaly zbytky. Když je toho ale příliš, ne moc dobrého nebo to v mezičase vychladlo, nemá cenu to do sebe cpát na sílu.
        • Ptáčci to tak dělaj no *7*
      • Blue.Shark
        Tak bych to úplně nedefinoval. Spíš jím, dokud nejsem sytý, a zbytek si nechám na večeři :)) Proto existuje velmi mizivá část her, které jsem nedohrál; zejména kvůli tomu, že byly velmi špatné. Je to moje vnitřní potřeba, odhalit všechna zákoutí dané hry. Stejně jako chovat se ve hře tak, jak bych se choval v reálném světě. Nedokážu to vysvětlit a zároveň se toho nedokážuu zbavit.
        • Mne svuj postoj vysvetlovat nemusis. Jen jsem komentoval .. ne/pochopitelne .. ve vztahu .. kteri si hru koupi. Lidi jsou ruzni, to je snad pochopitelne ;)
  • Ja bych z vetveni pribehu, pridavani se na stranu dobra ci zla, pestovani si záporných postav atd neprikladal tak velkou vahu. Stejne valna většina hracu si vždycky vybere takzvane tu nejvyhodnejsi cestu. K cemu je když muze nektera z postav zemřít diky odlisnym volbam v pribehu když stejne většina lidi nechce aby umrela a hru klidne 10x loadne aby prezila. Pribeh vlastne nemusi mit zadne volby když je dobře napsany a zajimavy, priklad je třeba Final Fantasy 7 nebo Xenogears. A když uz někdo chce něco vetvit at to dela vizulane, herne a ne za pomoci dvaceti moznosti textových houven v tabulce přes celou obrazovku, tak se to dělalo dřív, protože technologie a moznosti her byli v plenkach (ja vim ze to tak plno lidi ma rado, ale o to tady ted nejde). To ze PoE dohralo tak malo lidi není nic divného, ta hra totiž je spatna, spatna na dnesni pomery..verim ze před 15ti lety by s ni udelal Obsidian diru do světa, ale dneska jsme uz jinde. Hry hraju přes 20 let a mam radsi když vidim nejaky pokrok a ne vraceni se do praveku, to uz mam za sebou.
    • "Ja bych z vetveni pribehu, pridavani se na stranu dobra ci zla, pestovani si záporných postav atd neprikladal tak velkou vahu. Stejne valna většina hracu si vždycky vybere takzvane tu nejvyhodnejsi cestu."

      Taky si řikám proč je ve spoustě RPG na výběr několik povolání a ras, když si valná většina hráčů stejně vybere tu nejvyhodnější kombinaci.

      Fail logic is fail...
      • "Taky si řikám proč je ve spoustě RPG na výběr několik povolání a ras, když si valná většina hráčů stejně vybere tu nejvyhodnější kombinaci."

        Ale Lolíku tvoje vytrhávaní vět z kontextu a následné nesmyslné spojení snad nikdy nebylo tak blbé...
        • Slabý troll.
          • Dyť safra jo, já jsem ti to potvrdil. Máš o sobě pravdu, teď na sobě začni makat chlape...
    • Souhlas. Linearita je pro vyprávění příběhu lepší volbou, proto má třeba FF7 kvalitní příběh, ale zároveň je to mizerné RPG, protože obsahuje "houvno" roleplayingu.
      • Aeris ve FF7 umřela, pro většinu hracu to byl šok, nekteri to i oplakaly. Tenhle okamzik patri k jednem z nejsilnějších hernich zazitku všech dob. A proc? Protože to nemelo moznost volby, kdyby ji slo zachranit každý by to udelal a cely efekt by byl fuc, Dneska by o tom ani nikdo nevedel. nebo si snad dneska někdo pamatuje 325 rozhodnuti z Baldurs gate ? myslim ze ani ne. Když chce někdo delat pribehy do her mel by si povinne projit nektery japonsky hry, mozna by pak doslo kde dela chybu.
        • Hmm, to bych ani nedělal. Japonský a western RPG ať si zůstanou tak jak jsou. Né každého baví odklikávat nalajnované cutscény a dialogy. Osobně oželím celkovou kvalitu příběhu pokud mám možnost svobody (a ty to oželíš taky - viz dále). Samozřejmě, jsou tady vyjímky typu Planescape, ale to nepočítám, to je kapka v moři.

          Každopádně mě baví, jak obhajuješ příběh za cenu nalajnovanosti a pak u Dragons Dogma a Skyrimu děláš white knighta v každé diskuzi, jak to příběh nepotřebuje... *15*
          • Sanbox hry jako Skyrim nebo Dogma pribeh ale skutecne nijak vazne nepotrebujou, FF 7 bez pribehu by byla polovicni, white knighta si strc do zadku a nauc se rozlisovat na cem která hra stoji:)
            Ve FF7 mas svobodu v jinych vecech nez pribeh, v bojovem rozvoji postav, minihrách, nepovinných cinnostech a tak. me u FF7 nikdy neprislo ze by me nalajnovanej pribeh nejak svazoval, ta hra mi poskytla svobody vic nez bylo zdravo.
            • Vzhledem k tomu, že BG má TAKY tu samou svobodu ve všem, co si napsal - vývoj postav, nepovinné činnosti atd. PLUS NAVÍC ještě tu nelinearitu v řešení questů a svobodu hraní role, tak napsat, že FF7 má víc svobody, než je zdrávo a následně, že BG je omezující na každém kroku a jen o klikání na text, to už je skutečně true demence. *15* Asi jako říct, že MMORPG je omezující na každém kroku, je to jen to o klikání na spoustu ikonek, zatímco takovej PacMan mi umožnuje velkou svobodu kterou chodbou se vydat. Prostě typická dementní argumentace flashe. Ona to vlastně ani není argumentace, jen snůžka nesmyslů, nepravd a nelogiky.
            • jak říkám naprostý kkt. Takové jedince bych rovnou posílal někam na Sibiř...
            • No, vidíš, ja jsem podle Tebe aspoň něco, na co je hrde 50% obyvatelstva, ze ji ma a co zboznuje dalších 40% obyvatelstva. Ty vzhledem k despektu s jakym dane slovo používáš, jsi pravdepodobne obycejny teply ritopich. Ani bych se nedivil, kdyby flash byl Tvuj teply bratr, který Te pravidelne obstasnuje do ( )!( )
              Jinak je opravdu videt, ze umis vybrane argumentovat, asi tak na urovni dialogu z DS:
              7602,0200=[Ah...Ahh...] 7602,0300=[Ahh...Ah...] 7602,5000=[Ahh...Ahhh...] 7602,5010=[Ahh...Ahhh...]
              7602,5030=[Oh!]
              7602,5040=[Ah...Ahh...] 7602,5050=[Ah...Ah...] 7602,6000=[Ah...Ahh...]
            • Samíku ty jsi prostě p*ča, co neumí argumentovat, tak jenom uráži, takže nevidím důvod, proč bych tě taky nemohl poslat do p*če. On si názor aspoň nějak podpořil, ty jsi jenom ubohý troll, co plive na ostatní diskutují a hry. Ubožák jsi, nic jiného.

              Jestli jako bereš, že více textu=lepší hra, tak jsi asi spadl z Marsu...
            • Hele Dele,
              uplne nemam zapotrebi argumentovat s tvory typky typu flash, ktery ma piedestalu Skyrim. Hra, ktera je tezce prumerna a do ktere si musite dat aspon tucen modu, ktere Vam tu hru dodelaji. Na Skyrimu je jedina zajimava cast a to datadisk Dragonborn.
              Zajime je, ze Ti neunikla jeho argumentacni zaplava, proc se citil byt v BG svazany. V 1, ktera kde se dalo volne pohybovat po mapach a prozkoumavat nebo snad ve 2, kde pri patrani po Imoen muze navstivit tucty nepovinnych lokaci nebo ve 3 datadiscich? Flash je troll, ktery BG mel spustenou tak na par hodin, neco jako TheGGG, ktery ji kritizuje a nikdy ji nedohral. Proste konzolova generace, kterou cteni textu obtezuje a za nejlepsi "RPG" povazuje arkadu DS.
            • "Bohuzel, Tebe neni mozne omezovat, ty uz omezeny jsi a to maximalne pres vsechny limity."

              Hezky to neunášíš Samíku *15*

              To je mi pěkná argumentace...
            • Bohuzel, Tebe neni mozne omezovat, ty uz omezeny jsi a to maximalne pres vsechny limity.
            • naopak u her typu baldurs gate jsme si pripdal svazanej ve všech smerech, ta hra me omezovala v necem na kazdem kroku, jediny v cem to mělo svobodu tak v klikani na tuny textu..
        • samozřejmě. Volby jen ředí příběh do nechutného destilátu! Ono četli jste někdy knihu s volbami? Nikdy nemůžeš zachovat opravdovou kvalitu příběhu při zachování voleb.
          • Není nad kvalitní logiku. Srovnávat knihu a role playing game. Ale co čekat od místního trolla Kašpárka. *15*
            • jsem rád, že zminuješ role- play, ten tam je, ale hratelnost tam už synáčku není. Tyhle skličující ebooky jako ta historická vykopávka PoE, jsou jen otroci přestárlých pravidel. To ještě ani nezmiňuji naprosto mimozní brakové množství textu, které ti nic nedá.
      • nemyslím si, že máš pravdu, navíc kradeš nicky...
        • Slabý troll.
          • Tak ty máš velké zkušenosti s trollingem, že?
    • Tebe už snad nemůže nikdo brát vážně *1*
      • Ale mám jeho posty rád, vždy mě pobaví.
        • zloděj nicků by se neměl vůbec zapojovat do diskuze.
          • Velmi slabý troll.
            • jsem rád, že to o sobě víš...
      • až na to že má pravdu.
  • Proste a jednoduse lidi hloupnou, to je videt na hudbe, filmech i hrach. Kvalitni veci jsou dnes underground.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit