Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • dworkin

    Zajímavé je, že v LOTRovi jiní než bílí elfové nejsou. Třeba se ze seriálu dozvíme, kam se ti ostatní poděli.

    Nabízí se možnost, že se z nich stali skřeti, ale tak nějak si nemyslím, že zrovna touhle cestou by se Amazon vydal. :D

  • goyim

    A co udělat z Winnetoua bělocha? To by praskla nejedna žilka.

  • Ale ona se tahle updatovaná zpracování dělají, u divadelních her je to celkem normální, u pohádek taky. Občas je výsledek nablbý, občas brilantní, skalní fanoušky původního tématu málokdy bývají spokojení, to je jasné.

    Mě u těch zpracování zajímá, jestli se podařilo dodržet vnitřní logiku toho díla a hlavních postav. To, jak vypadají, je mi přitom celkem jedno (Vigo Mortissen se na Aragorna taky moc nehodil, ani Seon Penn na Boromira, oba byli ze silné Númenorejské linie, a je to taky všem šumák)... Takže je mi celkem jedno kdo má jakou barvu vlasů nebo kůže, zajímá mě, jak dopadnou jejich charaktery (viz zbastardizovaný Faramir v PJově Pánovi prstenů).

    Tolkien psal velmi čitelně z pohledu člověka, který vyrůstal v bílé společnosti a psal pro bílou společnost. Dneska mít zpracování, ve kterém by stejně jako v originále nebílá barva kůže neochvějně korelovala s charakterem jejího nositele, to už by prostě nebylo moc chytré...

  • Jako jo, určitě je mezi adaptací Silmarilionu a Silmarilionem užší vazba než mezi Silmem a původní severskou mytologií, o tom žádná. Současně je ale každá adaptace mimo jiné i uměleckým dílem sama o sobě, a ani ta "věrná" zpracování obvykle nedopadají moc dobře, no. Myslím, že Disney pohádky k tomuhle mají docela blízko - berou nějakou klasickou pohádku, snaží se dodržet "ducha", ale pak ji taky aktualizovat tak, aby byla pro současné publikum stravitelná a srozumitelná. Nová nastudování klasických dramat / baletů totéž. Občas to funguje lépe, občas hůře (2. sezonu Zaklínače jsem ještě neviděl, ale mě dost štvaly už některé změny ve Dvou věžích, které jsou pro mě tím v podstatě dodnes nekoukatelné :) ).


    Nevpomínám si, že by byl s LGBT postavami problém v nedostatku talentu, alespoň ne v nějakém mainstreamovém trháku, a rozhodně ne systémově. Tohle říkají lidé, kterým prostě přidané LGBT postavy vadí, je to jenom racionalizace. Tentýž shitstorm v různých obdobých byl u žen v hlavních rolích, nebílých hercích, teď jsou to zase LGBT herci. V hollywoodu je i těch kvalitních dost na to, aby nebyl s obsazením LGBT postav problém, zvláště, když je občas hrají i heterosexuálové.

    Nedomyšlené změny beru, taky mi vadí ve zpracování látek, ke kterým mám nějaký užší vztah. Tam je holt znát, že se manévruje mezi uspokojením skalního fanouška, a uspokojením mainstremového diváka, obě skupiny mají dost zásadně jiné požadavky a ne vždycky se to povede skloubit. Občas se podaří naštvat obě skupiny, jako u SW sequelů :D

  • Jevo83

    problem tohoto celeho je ten, ze robia serial na zaklade urciteho diela... a nie ne zaklade ich fantazie. Nikto im predsa nebranil vymysliet si vlastne univerzum a vyrobit serial podla neho. Takze pokial sa idem prizivit na diele niekoho ineho, tak slusnost a vnutorna logika snad kaze sa drzat toho diela....lebo inac na co som si ho licencoval? 

    Tak ja si licencujem znacku Winetou, ale hlavna postava nebude severoamericky indian, ale muz tmavej pleti z moderneho Bronxu, a sestra nso-ci bude pracovat v miestnom 7/11 a bude to psychologicka studia o chudobe a utlacani ludi tmavej pleti v amerike..... whoops, lenze okrem toho, ze som cez znacku marketingovo na seba upozornil, som vlastne len vykradol cudzi namet na vlastny pribeh, ktory s povodnym dielom nema nic spolocne... 

    pravne je to asi v poriadku, ale voci tomu povodnemu dielu je to destruktivne... okrem toho, ved predsa ked Tolkien zil, uz ludia roznych ras a narodnosti existovali v povedomi celeho sveta, nepisal to predsa v 2 storoci v chatrci v gronsku.... tak vedel preco to dielo vytvoril tak ako vytvoril

  • goyim

    Nejen to. Drowové jsou hajzlové žijící pod zemí. Ale to se předpokládám taky brzo změní.

  • Těžko můžeme říct, že Tolkien vlastně udělal Prsten Nibelungů 2: Mutace, když se podíváme kolik vlastní tvorby do toho vložil. Severská mytologie byla prostě - jakkoliv silná - inspirace.

    Druhá věc je dělat adaptaci díla a od začátku dávat najevo, jak zoufale málo mám vlastních kvalitních nápadů, nebo aspoň respektu k předloze. Čert vem barvu pleti různých postav, smrdí to už dost výrazně z různých změn, jako přidání hobitů.  Protože to se přece líbilo. Všichni víme, jak tyhle nepromyšlené změny do díla, které bylo budováno minimálně roky, dopadá. GoT, Witcher, Nadace, Kolo času, nic? To jen z těch nejnovějších.

    Co se týče lgbtbbq+ postav, tam je největší problém, když se obsazuje podle tabulek a ne kvality hraní. A opět případně nepromyšlené změny, jako (ne)provázané rodové vazby ve Witcherovi.

  • iSpirit

    "pokud tvrdím, že se nedá např. Silmarillion rozumně zdramatizovat - což nedá - tak tahle úvaha samozřejmě ZAHRNUJE i finanční stránku věci. "

    Ale kdo se baví o Silmarilliionu jako celku?

    Znovu pro připomenutí tvoje původní věta:

    ""Jediná věc, která se na Tolkienově díle dá rozumně zdramatizovat, je Pán prstenů, a to už se stalo. "

    Já reagoval na tuhle větu a ne na celý Silmarillion.  

    Navíc když tedy pořád obhajuješ finanční stránkou věci, tak proč do toho tedy ten Amazon šel a dělá druhý věk na základě Tolkienova díla a některých věci i ze samotného Silmarillionu?


  • iSpirit

    "Bohužel na to, že Hurinovy děti nikdo nezfilmoval, protože by se to nevyplatilo, nemáš co říct."

    "Kdyby šly Hurinovy děti rozumně zdramatizovat, už dávno by to někdo udělal."

    Protože je to argumentační faul ty pádlo. Že něco nebylo zfilmované, tak to neznamená, že to nejde. To je naprosto úchylná kauzalita, kterou obhajuje jen diskuzní sebevrah. 

    Navíc kdybych na tuhle nesmyslnou kauzalitu přistoupil, tak tam hraje dalších x proměných a to hlavně práv, které Warner Bros, jestli se nepletu, neměl na celý svět. 

  • dworkin

    Bohužel na to, že Hurinovy děti nikdo nezfilmoval, protože by se to nevyplatilo, nemáš co říct. 

    Kdyby šly Hurinovy děti rozumně zdramatizovat, už dávno by to někdo udělal. Ne z lásky k Tolkienovi, ale protože LOTR vydělal hodně peněz a producenti by to velmi rádi zopakovali. Neudělali to. Proč? Protože schopnější lidi, než seš ty, dospěli k závěru, že se to rozumně zdramatizovat nedá. Kdyby to bylo tak, jak píšeš, už to tady dávno máme. Nemáme, tudíž to není tak, jak píšeš.

  • dworkin

    Reagoval jsem na to, že jsem od myšlenky, že to nejde zdramatizovat, utekl k obavě studií z finanční návratnosti. 

    Snažím se ti jednoduchými slovy vysvětlit, že mi posouváš něco, co jsem neřekl. Pokud tvrdím, že se nedá např. Silmarillion rozumně zdramatizovat - což nedá - tak tahle úvaha samozřejmě ZAHRNUJE i finanční stránku věci. Nemám tedy od čeho utíkat, protože je to jedna věc, ne dvě. Prostě jsi to blbě pochopil a odmítáš to uznat. 

    Argumenty jsi uvedl, já ty svoje taky, ale nevymejslej si věci, který netvrdím. 

  • iSpirit

    ne. Budu tě citovat:

    "Jediná věc, která se na Tolkienově díle dá rozumně zdramatizovat, je Pán prstenů, a to už se stalo. "

    To je nepodložený nesmysl, který nejsi schopen vyargumentovat. 

    Já tvrdím, že příběhy ze Sillmarillionu jednotlivě jdou zpracovat stejně nebo možná i lépe než samotný LOTR. Argumenty jsem uvedl nahoře k Húrinovým dětem.

  • iSpirit

    ty nechápeš vocasi. Tady jsem uvedl příklad jako jednotlivé příběhy, které by nepotřebovaly obři rozpočet ani kontext a to např. Húronovy děti. 

    Představení prvního temného pána Morgotha jako odpadlíka bohů(Valar) představíš během prologu, pak máš komorní, dramatický příběh, kde je zrada, láska, tragédie. Samotný příběh je pak lineárnější než Pán Prstenů. Navíc máš samotnou knihu, která může bez problému fungovat jako předloha pro scénář

    A tvoje mizerná argumentace ve stylu: Jistě to víš líp, než lidé od branže, si prosím nech od cesty. 

  • Souhlas.

  • dworkin

    Rozpracováním Silmarillionu do větší hloubky by z toho vzniklo něco ještě mnohem horšího, než co jsem měl na mysli. 

    Tady jde o změnu žánru, v rámci ní o zjednodušení látky a přidání výplní, aby divák měl aspoň jakous takous možnost pochopit, co se děje, aniž by čuměl dlouhé minuty na zachmuřeenej ksicht nebo přírodní scenerie, zatímco mu voiceover polopaticky vysvětluje, proč se jak kdo chová a proč co jak vypadá. 

    To už není dramatizace, ale tvorba odvozeného díla na motivy toho původního. 

    Rozpracovanim Silmarillionu do větší hloubky by ty voiceovery neměly pět minut, ale patnáct.

  • Tohle si myslím, že není pravda. Adaptace se vžycky snaží se k původnímu materiálu nějak vztáhnout ze soudobé pozice - konec konců Tolkien udělal ze své pozice severské mytologii, která jej velmi silně inspirovala, totéž :). Dá se to dělat dobře i blbě, některé změny jsou kosmetické (třeba barva kůže jednotlivých protagonistů), některé jsou invazivnější (věci týkající se morálky nebo vnitřní psychologie hrdinů).

    Příběhy nám mimo jiné pomáhají se orientovat v realitě (Tolkien svoje filozifické zakotvení do svých příběhů taky vsunul pořádně hluboko), a vpustit rasovou diverzitu ve formě barvy pokožky do díla, které už prostě nesměřuje primárně k bílému anglosaskému světu, mi nepřijde jako blbý nápad.

    Už i s přihlédnutím k tomu, jak rasově riverzifikovaná byla třeba skladba Společenství bych argumentoval tím, že rasově různorodé společenství herců je v dnešní společenosti více v souladu s myšlenkami původního díla, než by byl čistě bílý casting.

  • To určitě není nějaká novinka, stačí se podívat třeba na středověká ervopská vyobrazení Ježíše, a našlo by se to v každé kultuře :) Člověk má tendenci ty archetypální příběhy přizpůsobovat svému světu, což je vlastně dobře, protože ty příběhy naše vnímání reality ovlivňují (anebo ještě jinak - vyhledávám je, protože nám umožňují realitu nějakým způsobem chápat, vztahovat se k ní). To je ten mýtus, tak, jak o něm mluvil třeba C. S. Lewis...

  • Ona je ta barva kůže důležitá v první řadě pro tvůrce, a to je to co lidem vadí. Kdyby všude necpali rasismus tak udělaj postavy podle toho jsou napsaný.

  • tuco

    Mne stejne jako u GoT zajima jen jestli tam bude nahota a draci.

  • dworkin

    Moje myšlenka je, že se to nedá rozumně zdramatizovat. 

    To není totéž jako říct, že se to nedá zdramatizovat. Akorát ty jsi to tak blbě pochopil a teď seš za vocasa.

    Rozumně se to nedá zdramatizovat ze všech možných důvodů, působících jednotlivě, v příčinné  souvislosti i dohromady. 

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit