Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Kr.Pa
    Vážně ??
  • Jen pro zasmání, ale je to úplně přesné. https://www.youtube.com/watch?v=8Z-YjkS2wzI
  • Tak to zní logicky. Nejdříve se tu otevřou komplexní témata, ale když má dojít k diskuzi, tak to radši smažeme. Jou!
  • Ladislav_Loukota
    Robo: Napsal jsem více argumentů pro aplikace, tak mi prosím nevkládej do úst, že jsem pouhý naiva. Nějak netuším, jak si to ostatně představuješ - takhle to vypadá, že očekáváš, že výstupem budou desetitisíce teoretiků, kteří budou jako zombie záplava vybírat popelnice. V praxi by to mohlo být podobné jako např. kulturální studia, což je mladý, velmi nezralý a velmi dojmologický obor (ale sám od sebe neuzraje), který ročně vyplivne cirka tucet absolventů, z nichž práci najdou všichni.
  • tak sa prihlas na medialne studia, pripadne na TIM na MU, budes stat mozno rovno pri zrode (aj ked sa tam asi nevyhnes veciam ako dejiny zurnalistiky a podobne :D ) *8*
  • Ideální modul/obor dle mých cílů osobně (Z.Záhora) sestává z: programování, design, principy vývoje, management, základy ekonomie, marketingu a podnikání

    + humanitní přesahy - subkultury a community management, komunikace, dějiny nových médií, social meda analytics

    Byť většina z nás má jako alma mater humanitně laděný obor, vidíme smysl v propojení aplikační roviny s teoretickou.
  • Ač sám vystudovaný humanista (bohemista), zcela s tímto nesouhlasím. Studium těchto oborů často v dnešní době vede k epigonství, případně k zabití kreativity v těch lidech, kteří by měli na začátku potenciál posunout naši kulturu dále. Ostatně velká část těch, kteří někam něco v minulosti posouvali, neměli teoretickou průpravu v oblasti kultury, které se věnovali.
  • Největší problém dvouoborů je klouzání po povrchu. Předměty, které jdou do nejvíce do hloubky, většinou student dvouoboru nemá. Takže má základ dvou oborů, ale ani v jednom není tak dobrý jako jednooborový student (samozřejmě, pokud to nedožene svojí pílí). Je to vlastne úplně stejné jako u multipovolání v AD&D. :-)
  • Videohry jsou perspektivní obor přispívající ekonomice, to je pravda. Proto naprosto podporuji obory týkající se programování, vývoje programů, grafiky a podobně. Nevím ale, jestli by obor týkající se studia subkultury přinesl nějaký statisticky významný ekonomický zisk.
    Četl jsem zprávu, ke které článek vychází (http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/default.asp?page=svp&KID=85) takže se zrovna v tomto trochu orientuju. Co mně došlo poměrně rychle při čtení toho článku je, že je to jen jiný výklad statistických dat. Z toho výzkumu nevyplývá, že uplatnění humanitních oborů není špatné, spíš z něho vyplývá, že na tom nejsou právě úplně dobře. Jestliže se totiž bavíme o uplatnění oboru, musíme se dívat na počty studentů kteří v něm opravdu pracují. Jinak ten výzkum hodnotil i nezaměstnanost po škole, a studenti humanitních oborů z něj nebudou příliš nadšení.
    Já z těch statistik prostě vidím to, že absolvent takových těch méně užitečných humanitních věd (furt jsou tady i takové které jsou ok), má prakticky stejnou pozici jako absolvent střední školy. Lepší je jen v tom, že je starší takže má nějaké zkušenosti navíc.
    Graf "kolik studentů pracuje ve svém oboru" jasně ukazuje, že absolventi humanitních věd musí práci hledat v někde jinde, než co vystudovali, případně někde, kde není potřeba žádná kvalifikace (to jsou ty McDonaldy).
    Argument, že humanitní vědy jsou generální přípravka na život je podle mě trochu zcestný. Většina humanitních oborů jsou specializované jako každé jiné. Nelze tedy předpokládat, že absolvent takovéhoto oboru má v životě lepší předpoklady než absolvent nějakého jiného oboru. Srovnejte si člověka, který je 5 let po střední škole a pracuje, a člověka, který právě absolvoval humanitní obor. Imho bude ten středoškolák v životě použitelnější. Pravda, dost těchto mých názorů pochází z mých omezených zkušeností. Na druhou stranu, prokládám si je i takovýmito statistikami a korelace tam je.
  • Robotron3
    Šmarja, hlavně nedělejte takový obory kvuli tomu, že mladým naivním lidem budete vyprávět o zlepšení herní novinařiny a jak po absolvování oboru se o nich média poperou :) Herní novinařina se zlepší, až bude na pořádné výplaty, do té doby to nikdo seriozně dělat nebude (až na pár výjimek). Ideály hezké, ale trochu praktičnosti... *3*
  • Ladislav_Loukota
    A podle mě pro ní rozhodně místo je, už kvůli zlepšení obsahu české herní novinařiny (což je třeba už jen kvůli demografii, s rostoucím věkem budou hry stále víc v mainstreamu) a skutečnosti, že z teorie půjde beztak řada lidí do praxe, jak je zvykem i u jiných teoretických oborů, jen s tím rozdílem, že budou mít na praxi odlišnou perspektivu.
  • Robotron3
    Podle mě je ta teoretická část nesmysl. Zatím tu není ani ta pořádná praktická část a ta smysl má, tak se soustřeďte na to. Čeští vývojáři už ve světě mají své jméno a může se na tom stavět. O vývoji her je určitě spousta věcí, co se dá učit, ale teoretický věci mi přijdou mimo, když neni ani tohle. Nevěřim, že by se nějaká reklamní agentura prala o to, kdo bude mít teoretické znalosti z her.
  • Ladislav_Loukota
    Robotron: K čemu jsou v tom případě literární vědy, filmovědy, muzikologie, lingvistika? Tyhle obory zpětně reflektují nějakou realitu. Pokud si někdo myslí, že je to jen takové plácání, tak omyl, s tímhle operuje reklama, operuje s tím distribuce (festivaly, cílovky), operuje s tím právo (teoretická reflexe her naposledy například uchránila videohry před drsným ratingem v předloňském procesu Brown vs. EMA/ESA), a v neposlední řadě i mnozí tvůrci samotní (základy filmu de facto položili jenom pseudointlektuálové; nebýt Ejzenštejna, nebude Star Wars a v důsledku US přijde o daně z jeho masové návštěvnosti).

    Chápu, že pokud absolvent nevyprodukuje něco hmotného, tak je pro spoustu lidí problém vidět jeho užitečnost, ale naše společnost nefunguje jen díky materialismu, ale i myšlenkovým hodnotám a ekonomice - a když se na to zadíváš do důsledků, hodnota těhle oborů má i vliv právě na ten materialismus.

    Zjednoduším to ze svého případu. Vystudoval jsem literaturu, lingvistiku a filmovědu, i když teda jen jako bakalář. Kdybych to nevystudoval, dělal bych ve fabrice za 8K hrubého (což jsem dělal rok, než jsem šel na školu). Teď díky škole dělám novináře/copywritera za lepší sumu, ergo prospívám ekonomice/státu víc. Investice do mého studia se tím pádem vrací.
  • Ok, ale vypadalo to teda divně...
  • Robotron3
    Ladislav_Loukota: Proti oboru zabývajícím se tvorbou her, gamedesignem vůbec nic nemám, i když podle mě s tim souvisí až moc věcí kolem toho, co se v tom oboru ani učit nedá (třeba literatura, umění, všeobecný rozhled, atd.), taky těch čekajících pracovních míst asi tolik nebude. Ale to je v pohodě. Jen nechápu tu teoretickou část, nějaká nová média a vliv her na sociální bla bla bla... co to je? K čemu to je? Jen mě to zajímalo a dostal jsem odpověď, že to vlastně k ničemu není, ale je dobré učit to, protože je to kultura? To se mi nějak nezdá :)
  • Ladislav_Loukota
    Já nechápu, z čeho čerpá ten druhý nebo třetí odstavec. Tady je nějaké obskurní povědomí, že kultura = dotace, což rozhodně není vždy případ. Samozřejmě, školství je státní, ale videohry jsou perspektivní obor přispívající ekonomice, takže netuším, proč by proti něčemu takovému měl být i stát. V zahraničí se ostatně granty do her řeší.

    Podle vás student přichází o několik let produktivního věku. Podle mě ho těch několik let na ten produktivní věk připraví lépe než když si bude po střední v továrně sám rozvažovat, co chce dělat (nemluvě o tom, že většina studentů stejně při škole nějak pracuje). Ať se jenom neplácáme každý ve svém zkušenostním rybníku, s uplatněním humanitních oborů to tak špatné není, viz moje "akademie myšlení a kontaktů" níže. Můžeme-li tedy věřit těmhle statistikám - http://www.penize.cz/zamestnani/236875-humanitni-obory-lihni-nezamestnanych-nejsou!-spis-obecnou-pripravkou-na-cokoli.
  • ales.smutny
    Ale já smazal jen sebe, protože jsem neměl chuť/ čas řešit komplexní téma v tomhle formátu a zpětně bych se k tomu musel vracet.

    Tak je zbytečné z toho dělat kauzu "mažou lidi, kteří nesouhlasí, nespravedlnost!". Mažu sebe, protože nechci něco nahodit do debaty a pak to tu nechat bez reakcí.
  • Už to tu nepromazávejte *9* Zajimavá debata, ale jen někdo neoslavuje genialitu redaktorů - delete
  • Ladislav_Loukota
    Na počátku kinematografie taky filmovali lidé bez škol. To ale přece není argument proti tomu založit režisérské, kameramanské nebo scénáristické obory. Vávra got lucky.
  • Ladislav_Loukota
    2 Robotron3@tiscali.cz: Já úplně nevím, co máš za zkušenosti se studiem, ale praxe obtížně prosakuje i do aplikovatelnějších oborů ze zkušeností mých přátel od pajdáku po fyziku. Na trhu práce se absolvent neztratí. To přece není o oboru, ale o konkrétních jedincích. Jsou lidé, kteří dlouho nenajdou práci ani když vystudovali echt aplikovatelný obor (právníci a doktoři třeba). A jsou lidé, kteří hned po dostudování filmověd job seženou (protože při studiu získávali praxi v produkci festivalů, na natáčení, v novinařině).

    Tím neříkám, že průměrný právník nesežene práci hůře než průměrný mgr. filozofie - jenom naznačuju, že to není a priori o oboru jako spíše o jedinci. Žádná škola ambice ani zodpovědnost nenaučí. Jestli ale existují zahraniční obory, které řeší game studies i game design, nechápu, jak může někdo něco namítat proti existenci téhož v českém prostředí. Zvláště, když domácí hry jsou asi tak jediný mediální exportní artikl, který je v globalizovaném světě relevantní (srovnej si Mafii nebo Machinarium s nejlepšími domácími filmy nebo literaturou).

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit