Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Vzhledem k tomu, že opravdu nejsi odborník na MMO tak je to fakt těžké vysvětlovat. Základními principy současných MMO je "skrytý turn/based" souboj (důvodem latence/lagy). Ten degraduje veškerá WOW-LIKE MMO na ikonoklik kde ikona (abilita) má timer (dobu vyvolání) a pak cooldown (dobu do opětovného opakování). Jednotlivých abilit je relativně pár útok, heal, root ... a pak jejich různě silné a plošné verze (a různé efekty). Označíš cíl a klikáš na sekvence verzí abilit do ubití protivníka. Srovnej rozdíl klikání na ikonky s timery a např. her jako Skyrim, Counterstrike. I u MMO to jde udělat zcela jinak a víc "živě", ale proč když je tohle osvědčený systém? Další jsou naprosté logické nesmysly jako statické spawny s timerem a agrem. To je že na konkrétním místě se ti stále dokola do zblbnutí opakovaně objevuji stejná NPC je další WOWKOVINA (případně patrolují po konkrétních trasách) - jasně takhle to měla i dávno před WOWkem Ultima ale ta měla aspoň dynamičtější dungy a soubojový systém. Vývoj postavy je taky klon. Defakto předvolené "sety" postav nazvané povolání a víceméně Tank, Damage Dealer, Healer/reser. Tank natáhne agro, DD umlátí a healer to léčí. Stejnej koncept prakticky všude. WOW klon se také vyznačuje nelogickým zónováním. Danou zónu obývají potvory pro daný level. Stejným stylem questů navázaných na úroveň zóny. A hlavně statickým světem, kde nedochází do vydání datadisku prakticky k žádným větším změnám (detaily jako dobývání věžiček v DAOC neberu). Princip guild je praktticky taky víceméně stejný, ale i to je hierarchie která je prostě omezená jen v rámci té dané guildy. Tady je výjimka SWTOR, kde je po launchi guilda jen +-společný chat :P bo to Bioware totálně nezvládl. A tak bych mohl pokračovat. Ano, každý nový launch WOW Killera je provázen euforickými kecy o inovativnosti, naprosto nové úrovni zážitků ale výsledkem je vždy prkotina, která nezmění zásadních 6 tragických WOW-Konceptů.
    1. Soubojový systém - timer based ikonoklik předem nastavených abilit
    2. Neuvěřitelný svět se systém Spawn-Agro a LEVEL Zony.
    3. Neuvěřitelný statický svět, na který jednání hráče nemá vliv, vše je dané, fixní, neměnné.
    4. Předvolené statické role povolání, vývoj postavy a exphunt/gearhunt
    5. Čím je MMO starší tím víc se CASUALIZUJE - aby přitáhlo i nové hráče a ti měli šanci dohnat staré.
    6. S CASUAL zaměřením na komunitu hráčů AGE 5+, aby měli co největší počet hráčů omezují postihy za smrt na minimum, aby se náhodou dítě nerozplakalo, že přišlo o svůj RARE GEAR a nezlobilo se a nešlo cpát dolárky do jiné lehčí hry.
    WOW Clone je pro mne hra, který naplňuje ve větší míře alespoň 4 z těchto 6 bodů.
    A co se týká "kopírování" - WoW má většinu svých věcí vykradených - jen si je asi původně nikdo nepatentoval :P. Navíc, to že složím nějakou skladbu můžu jen proto, že si nikdo nepatentoval konkrétní akordy. Ale tak buďme korektní, nejsou to klony. To jen autoři pod tlakem kravaťáků použili "osvědčené principy jiných MMO her".
  • Nejsem odborník na MMORPG, ale někde jsem četl článek, kde se rozebíralo, co všechno "okopíroval" WoW od jiných her. O některých hrách se dokonce psalo tak, jako by byl WoW jejich klon. Názvy si nepamatuju (stará MMO mě nezajímají včetně prastarého WoW), ale stejně tak mi to příjde jako zbytečné zjednodušování prohlásit o nějaké hře, že jde o klon. Tím se jednoduše degraduje snaha autorů. Já velmi pochybuji, že byl ve všem WoW první. Třeba nedávno jsem četl v AJ jistou diskuzi, kde jistý hráč nařkl GW z kopírování soubojů minipetů od WoW a pak tam jiný hráč velmi jasně doložil, že souboje minipetů byly dříve v GW než ve WoW. A tak to může být u vícero věcí.

    Conan je klon WoW ja vyšitej.

    Je potřeba pochopit, že se holt některé principy opakují a budou opakovat, ale to ještě neznamená, že hned musíme hloupě hovořit o klonech. To pak je klon prakticky všechno.

    Mimochodem, když jsou to všechno klony, prosím vyjmenovat tu soudní spory o porušení autorských či jiných práv. Nepovídejte mi, že by se Blizzard nesoudil, pokud by měl příležitost. Jistě máš velkou erudici, když si dovolíš mnohé MMO tituly degradovat na pouhé klony.
  • tl;dr
  • Prakticky totéž co píšu o pár řádků níže jen zde ve slovenské verzi a Vlado narozdíl ode mne nezačal s MMO v roce 1999 u Ultimy, ale o pár let později.
  • Conan - odehráno 4 měsíce v době launche. Grind, exp systém, hloupý spawn systém, smrt je prd, primitivní dungeony, i přes komba prakticky stále stejny IKONOKLIK ala WOW max LVL 2 chary. SWOW TOR - odehrány 3 měsíce, max level 2 chary singl s coopem. Až na kosmetické detaily (namluvené Q, možnost posílat PETy pro suroviny, na dnešní dobu mírně nadprůměrný příběh)
    Oba jsou tam kde jsou a oprávněně. Díky kravaťákům se drželi "zavedeného konceptu" = WOW.
    WoW neglorifikuju. Naopak. Považuju jeho úspěch za degradaci žánru MMO, ale očekávanou. Prostě MMO pro masy. Svým úspěchem bohužel odsunul sofistikovanější MMO s dospělou komunitou na vedlejší kolej. Kvalitní výrobek si své "kupce" najde, ale vždy to bude menšina.
    WoW opravdu v počtu hráčů nedokáže svrhnout WoW klon. Pouze něco, co bude "ještě víc pro masy" . Napadá mne aktuálně opravdu jen něco na způsob Farmville MMO (ne žánrem ale náročností). Ještě jednodušší než WoW a aby to jelo na mobilech a bylo dostupné i pod lavicí v základní škole.
    Ti, kterým se neustále zjednodušování a zplytčování nejen MMO her prostě nelíbí, musí se koukat po titulech neaspirujících na AAAAAAA značky s největší komunitou.
    V mém případě EvE, ale chybí mi k tomu aktuálně podobně sofistikovaná fantasy na téže úrovni.

    Otázka je, zda je to srozumitelně napsáno pro někoho, kdo považuje kosmetické úpravy toho samého "WOW schematu" za novou hru. (vím, že to vykradli z EQ a DAOC - hrál jsem obojí).
    WoW je prostě Airbus A380 - ten největší. Z Conanu se vyklubala Cessna. SWTOR je Concord. Nejrychlejí vzlétl a rychle si nabil čumák. Ale furt jsou to "obyčejný letadla". Jo mají různý sedačky a jiný budíky v kokpitu se kterým jako pasažer stejně nepříjdeš do styku. EvE je raketoplán. Nemá tolik cestujících jako WoW, ale let s ním je jinej zážitek - není to WOW klon. A není pro "masy". A už by někdo mohl přijít s pořádnou MMO Enterprise. Jenže to na obyčejným principu letadla prostě udělat nejde. Takže pro další vydavatele (že, BethWoW?) Stop WOW-CLONING, START THINKING!!!
  • pokracovanie:
    Ak by som to zhrnul, Blizzard objavil novy segment trhu, podobne ako Apple objavil trh smartphonov, Nokia je podobne ako
    Everquest, zaspali dobu, nechalii si ujst prilezitost. Blizzard bol v spravnom case na spravnom mieste a vo warcrafte mal obrovsky potencial, ktory vyuzil.

    Preco ostatne MMORPG zlyhavaju?
    1. Bud sa snazia kopirovat wow v mensej ci vacsej miere, ale kto chce hrat wow, hraje wow, a nepotrebuje hrat jeho klony.
    2. Ak ide o novu inovativnu hru ako AoC, ci WHO, tak obidva hry oklamali zakaznikov. Vysli uplne nedorobene, AoC bol zabugovany az hroza, bug sa neopravovali ani po pol roku, WHO zacal dobre, ale ludia na max zistili, ze tam nie je co robit, slubovane pvp bol slaby odvar, nebolo tam to co vydavatel propagoval, a ked niekto slubi, ze to do hry prida po roku, to dokaze riadne ****** a znechutit hru.
    3. Wow nikdy nebolo o pribehu, expeni, zakladom MMORPG je end-game, ktory potiahne hru aj 7 rokov. Ak tam nie je, potom to skonci ako SWTOR ci WHO.
  • Velka pochvala za tematicky clanok, bodaj by ich bolo viac.
    Hral som wow 7 rokov, takze si myslim, mozem hodnotit. Teraz som sice opustil hrul, teda este nie, az ked mi skonci Annual Pass, ale do MoP uz nejdem, nie kvoli pandam, ale kvoli drastickemu znizeniu narocnosti hry a jej zameranie na casual. Terajsi wow sa zmenil oproti TBC o 180 stupnov, filozofia vsetko pre kazdeho a nove pridavky ako LFR, LFD a pod. uplne znicili komunitu v hre a pve raiding. Hra je teraz taky slaby odvar toho co bol v TBC, nerfnuty, zjednoduseny odvar bez hlbky.
    Preco je wow taky uspesny je urcita suhra viacerych faktorov
    1. Wow presne trafil tu dobu ked sa v USA a Europe masovo zacinal sirit internet. Zacala doba ked za par korun mal clovek doma neobmedzeny internet a ludia sa zacali obzerat po online hrach. Ta doba sa uz nezopakuje. Preco ludia zacali hrat Wacraft a nie napr. Everquest? V tej dobe som odoberal casopis Gamestar, nepamatam sa, zeby som v nom niekedy videl zaner mmorpg, neviem to na 100 percent ci bola nejaka zmienka v casopise, ale o hrach ako Ultima Online, Everqeust ci o zanri MMORPG som nemal ani potuchy. V tej dobe Blizzard zacal robit marketingovu kampan na World of Warcraft a to je myslim doba, ked sa hraci dozvedeli, ze take nieco existuje. Nikto nevedel co to nakoniec bude, ale vsetci sa tesili lebo to robil Blizzard a bol to svet warcraftu. Ano, boli tu hraci, ktori hrali EQ a mali internet skor, ale ti boli malicka skupina, mainstream vhupol do MMORPG s Warcraftom.

    2. Blizzard si vytvoril skvely pribeh a lore Warcraftu, ktory postupne vylepsoval v Warcraft 1, 2, 3, Frozen Throne. Ked vysiel World of warcraft, Blizzard mal k dispozicii uchvatny pribeh, krajinu, lore.
    Horda vs Alliancia, Arthas, Lich King, orkovia, ľudia, elfovia a nemrtvy je vrazedna kombinacia.

    3. Warcraft je a bol pojem, hra bola uspesna, pisalo sa o nej, pribudalo hracov, hra nebola taka jednoducha ako je teraz, bolo treba komunikovat, spajat sa, tak sa vytvorila komunita na serveroch, ludia si pomahali, zacali vznikat theorycrafting a mody, ktore hru posunuli dalej, a este viac ju zpropagovali, napr. taky Damage meter ked vysiel bol obrovska vec. Vytvoril sa obrovsky hype, Blizzard zacal pridavat end-game raidy a hracov pribudalo a pribudalo.
  • fizola
    Plne súhlasím, ale si zober že máš tam aj tú možosť si ísť solo nejaky stary obsah a celkom si uživať že to čo si 25-40 ludi davalo s obrovkym problemom si daš sam s prstom v nose :D To možno nie je dobré ako také, ale minimálne je to ďalšia možnosť realizácie v rámci hry, ktorú zatial ostatné MMO nemajú
  • No hlavně bych po něm nechtěl číst jedinou zprávu v chatu. Hned by mě z toho bolela hlava.

    Jak je možný, že tu takových 70%+ lidí píše jako 12leté děti, co nezvládají ani naprosto jednoduchá pravidla strukturování textu, interpunkci atd.? *7*
  • Ubohý názor ponižující všechna MMORPG jen na WoW klon. Takové příspěvky nemají žádnou přidanou hodnotu - jsou naprosto nesmyslné.

    Ne, všechna MMORPG nejsou WoW klony. Ani omylem. Ani ten zmíněný Conan není WoW klon. Ani SWTOR. Nesnáším tenhle zjednodušený pohled, kdy se glorifikuje WoW, zatímco ze všech ostatních MMO se dělají jen kopie? Fakt ubohý a velmi nedospělý názor...
  • Myslim, že každej rozumně myslící guild master by toto individuum do svých řad nepřijal... táhni zpátky do kinder-šajze-jednorožci-pastelky-wow.
  • V prinripu je napad to same co je Darkfall (az na frakce, ktere jsou EvE-like). Bohuzel tento system ma z herniho hlediska jeden zcela zasadni problem (viz. Darkfall).

    Pokud nebudou jasne definvane hard-capy na skilly, tak se hra za par mesicu zvrhne v bitvy supermanu, kteri dokazi uplne vse. Jako se stalo v Darkfallu, kde je presne skill system jak jsi ho popsal, a proto jej nema moc smysl hrat, protoze novy hrac narazi pouze na supermany, proti kterym nema zadnou sanci. Proto si myslim, ze Mortal Online ma lehce na vrch nad Darkfallem, v MO autori alespon definovali hardcap a po vymaxovani nekolika skillu uz dalsi postava vymaxovat nemuze.

    Dalsi dulezita vec tohoto skill systemu je jak omezit trenovani (s ohledem na vypocetni narocnost na server). Paklize nebude jasne definovano kdy se dany skilly trenuje, skonci vse stejne jako v Darkfallu ... po svete ti pak budou pobihat hraci, kteri pri cestovani budou hazet treba fireball hlava nehlava, protoze i kdyz nic netrefi, tak se jim skill trenuje. Nemluve o tom, ze vybalancovat takovyhle system je temer nemozne (samozrejme pokud je nadstandardni pocet skillu, ktere lze trenovat ... u max 10 skillu se balancuje snadno). Koneckoncu kdo hral Morrowind / Oblivion / Skyrim vi naprosto presne jak tenhle system vede do pekel pokud neni hard cap.

    Co by ovsem mohlo fungovat, je lehce vylepseny system ala Morrowind (pokud me pamet nesali, tak tam se jeste definovaly primary a secondary skilly, s tim, ze v primary skillech by postava mohla dostahnout grandmaster urovne a na secondary ne (otazka kam dat cap, ale videl bych to na 75/100, aby ty nejsilnejsi utoky / kouzka / whatever nebyly dostupne pokud to postava nema jako primarni skill.

    Zkratka jedine EvE tohle velmi mazane obeslo, ano postava s 100M SP bude mit vyhodu oproti postave s 20M SP. Ovsem vse zalezi na tom v jakych lodich se dane postavy potkaji. Zkratka to v cem letis presne definuje pouzite skilly a cely zbytek skill setu je ti v dane lodi k nicemu.
  • RockStar
    Kupoval jsem tu knihu svojí přítelkyni:)
  • Cahir
    For Rockstar: Vygoogli si: "kreslení pravou mozkovou hemisférou."
  • Lineage III je oficiálne vo vývoji. Tera nie je Lineage III.
  • mam GW2 hral som ho vcera dlhsie, no mna to trosku sklamalo, ja vlastne ani neviem preco ma to nejak este bavi asi koli vyvoju postavy kedze som maly level, ale ta hra ma tiez velke trhliny. Vela ludi odsudzuje wowko lenze wowko ci sa vam to paci alebo nie je celkovo najlepsie , ma velmi silnu zakladnu z dob warcraftu, pribeh je tu velmi premakany, kazdy ho pozna a stylizacia krajiny je zrozumitelna, v zaciatkoch wowka to bola uzasna hra , krajina , lietaci mounti a pvp ktore sa stale hra a je uznavane, pve nie je ale pre mna. Svet wowka je velmi dobre vytvoreni ked som ho hral mal som chut len tak si lovit ryby v nejakej lokalite lokalite len koli prostrediu, ostatne mmorpg su len hry , proste nemaju ziadnu historiu deja, su take chaoticke. Wowko to ma jednoducho vysvetlene, kto ma rad pvp tak drti areny tam sa ukazi aky si dobry ak pve tak si najdes dobru guildu a ides dungeony pravda teraz uz je to lahsie, a najnovsi datadisk bude asi nic moc neviem nehral som betu, ale stale ma wowko laka, a poviem vam keby sa za wowko neplatilo tak ho hra moj tip v najlepsich rokoch par desiatok milionov, lebo poplatky su jeho najvacsia slabost. BTW hram na Ring of Fire ci co za server GW2 ak ste cz sk guilda napiste
  • Ale jinak, kreslit se určitě "nauč". Je to moc dobrá věc pro někoho, kdo má nápady a chce je interpretovat. Ono to není zas tak těžké, nejhorší je vždycky začátek a zvyk *3* Čekni tiscali maila.
  • Shania
    Tak ale asi neznas tolik Starcraft, terani neodpoviadaji ani nahodou lidem z W4k, protosove se casto porovnavaji s eldary, ale obe rasy zene uplne neco jineho, maji jine pozadi a cile. Zergove toho maji s w4k asi nejvic spolecneho, presto jsou od tiranidu dost odlisni a co se tyka toho jak vypadaji, tak obe rasy vychazeji z vetrelcu a pozdeji se tu spis inspiroval wokshop, i kdyz tohle je sporny a temer u vseho se da videt podobnost s jinym universem a presto mohli vznikat zcela nezavisle. Urcite tu ale nepopiram, ze se jeden od druheho inspirovali a nebo vychazeji ze stejneho zdroje, jen proste neni prava, ze Blizzard stavi jen na Warhameru, ale na stovkach jinych zdroju.
  • Nové MMO proti WoW neuspěly, protože se jednalo o 80%-100% WoW-Klony. Lidi, kterým se WoW styl líbí prostě hrají WoW a jít do "nové a neodladěné verze WoW, kde si znova musím budovat vše od píky X let se jim nechce" - navíc bez jistoty, že za dva roky ještě vůbec pojede.
    Wow prorazilo hlavně proto, že v porovnání s konkurencí jako UO nabídlo dětskou grafiku právě v době, kdy byl internet už ne doménou IT Nerdů, ale už se na něj dostávaly tlupy teenagerů. Dále nabídlo neskutečně jednoduchý systém klikání na ikonky. Díky absenci jakéhokoli pokusu o realtime boj z něhož udělali ikonoklik na tahy eliminovali největší problém her jako UO - LAGY. No a samozřejmě přišli s tím maximálně CASUAL systémem, aby náhodou hráč, kterému umře hrdina neutrpěl z jeho smrti depresi. (v porovnání s ultimou, kde byla hračka kvůli CC nebo LAGU přijít o gear na který člověk hrál pár měsíců).
    Tím se WOW otevřelo nejširší možné komunitě a získalo potenciál být největší masovkou pro dav. Naučí se to hrát každý, dohraje to každý, nepřekonatelným hrdinou je po několika pokusech i ten největší břídil. V takovém casual světě Save/load ani netřeba.
    Jenže tak je to se vším. Když vám půjdou zároveň na ČT2 Zatôichi a na Nově Superstar, dav půjde na Superstar.
    A tak je to i s WOW. WoW je zábava pro masy, dav. A porazit ho v množství platících kusů stáda má šanci dnes jen MMO ještě jednodušší a ideálně s klientem pro mobilní telefony, aby jej mohl hrát každý a kdekoli.
    No a ti co nikdy nebyli na davovou zábavu se prostě nemohou koukat po "WOW, SWOW, DAOWOW, CONAWOW,TESWOW.... ale úplně jinde.
    Mainstream jsou prostě TAB-TAB orgie, spawn systém, předscriptované statické questy, exp + gear hunt a "ress pls".
  • w40k sice není mé uplně nej. univerzum, ale znám ho perfektně a také jsem si něco zjistil o starcraftu a když porovnáš rasy ve starcraftu s rasama ve w40k tak ti dojde že tu něco smrdí.
    A pokud se ti nelibí w40k tak co třeba duna to je perfektní sci-fi, podle něj měl blizzard udělat RTS

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit