Přejít na výpis diskuzí

Kingdom Come: Deliverance - recenze

14.2.2018 18:49
Jan Slavík 1152 příspěvků

Už je to nějaký pátek, co se v naší kotlině dmuly kvůli nějaké hře takové vášně, jaké dokázala rozjitřit prvotina českého studia Warhorse, Kingdom Come: Deliverance. Jindrovo dobrodružství zasazené na počátek patnáctého století, kdy do českých zemí vtrhlo Zikmundovo vojsko, jistě není potřeba obšírně...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Robotron3
    Nehrál jsem ještě tak dlouho, abych mohl dělat závěry, ale už teď si myslím, že Kingdom Come se zapíše do herní historie podobně jako třeba první Mafie. Upřímně, na Mafii 1 se také na začátku strhávala kritika s bugy a nedodělávkami a dnes už to samozřejmě nikoho nezajímá a vzpomíná se na to jako na skvělou hru. Proč? Protože je to dělané se zápalem pro věc, smyslem pro detail a touhou to udělat co nejlepší. To samé vidím u Kingdom Come a moc mě to baví. Osobně tedy nezaznamenávám nějaké výrazné technické problémy (hráno na PS4), ale věřím, že jich tam bude dost. Ale taková už je doba, časem se to opraví a vyladí patchema. Je to nepříjemné, ale tohle podle mě nemá vůbec vliv na to, jak se hra bude posuzovat za několik let, a jak se na to bude vzpomínat, protože ta hra prostě hráče vtáhne a jen tak nepustí... No, du hrát :)
    • Důležité je vědět že warhouse je nezávislé studio ne obří studia jako betsheda apod. od nich se čekájí super hry ne propadák ale že v české kotlině za cca 4 roky něco takovýho vzniklo je bomba strašně jim přeju úspěch CD projekt taky začínal jako bezejmený studio a vyšperkoval to witcherem 3 taky ty náklady 1,5 mld. na vývoj ale vyplatilo se.vydělaly min 2x tolik
    • To určitě ne, Mafia 1 byla vynikající.
    • ucho
      co jsem viděl na fórech, víc problémů mají uživatelé PS4 Pro než klasické PS4. ty máš jakou?
      • Magister_Peditum
        Mám PS4 pro a zatím žádný zásadní problém jsem nezaznamenal. Ale jsem zatím jen na začátku v Talmbergu.
      • Robotron3
        Já mám obyč PS4, takže asi na tom něco bude.
    • Naprostý souhlas, bugy se opraví a bude po problémech, ta hra má opravdu veliký potenciál a nabízí na dnešní poměry dlouhou hrací dobu a zábavu. Zatím mám odehráno pouze 5 hodin a za tu dobu jedna chyba. Jinak to běží skvěle a určitě nad tím strávím dlouhou dobu - jsem stále na úplném začátku a jen tak si procházím okolí co se kde dá dělat a jsem mile překvapen kolik mám možností.
    • Tak to nevím, Mafie byla hotová hra a jede to jak po másle. KCD je někde na půl cesty skoro ve všem. Nejvíce to zamrzí u vyprávění příběhu, u questů, NPC, cut scén..
    • do české historie, mafie rozhodně není nějak zásadní hra ve světové historii
  • Mam docela radost ze se o KC pise a vi i v zahranici. Pevne doufam ze i pres vsechny bugy a skobrtnuti se KC uchyti a budeme mit vyvojarske studio ktere se nebude bat udelat takovou hru. Bylo by opravdu skvely kdyby se z WhS nakonec stal cesky CD Projekt.
  • Llour
    Jsem rád, že většina zahr. recenzentů si stěžuje víceméně pouze na bugy *4* . Možná to zní divně, ale to je vlastně ta lepší část. Bugy se dají opravit (idkyž je škoda že tam jsou v takovém počtu). Ale co se herních mechanik týče, tak je vlastně mají všichni rádi.

    Skvěle odvyprávěný příběh a zajímavé "Mafia style" mise - díky Dane *14*

    Pro mě osobně úplně boží soubojový systém - díky Viktore *14*
  • tak mi včera došlo, že to chce mít zvláštní tréningový oblečení na cvičení v kolbišti, protože se při tom děsně zašpiní a roztrhá a nemá cenu ničit si tak fajnový hadry na normální nošení, takže ráno do cvičebního, pak potrénovat, umejt se v lavoru a převlíknout zpátky do slušnejch hader, jak v reálu no, tyhle detaily se povedly neuvěřitelně
    • spoock
      jn, každou chvíli jsem jak prase, chtělo by to minihru s čištěním oblečení
  • Odpovídá. Po odladění 9/10
  • Lima
    Odmítám hrát hru, kde není ani jeden afroameričan a ženě můžete sáhnout na ruku! Je to rasismus a zároveň vše v rozporu s metoo kampaní, kterou plně podporuju!!!
    • Dobry sarkasmus :,D
  • V Ratajích jsem potkal postavu jménem Máchal a dal mi quest s názvem "jednoho zhmoždil a druhého zesměšnil" :D
    • Widl_CZ
      A můžeš si koupit koníka Hatatitla *3*
      • nightborne
        Obávám se ovšem, že čtenářů mayovek bude mezi hráči spíše menší procento =)).
        • Muj bílý bratře kto by nepoznal Hatatitlu? *8* Možno poznajú aspoň z filmu. Ale dal by som si herného Winnetoua *2*
    • taky je tam Hospoda Na Mýtince *4*
    • Magister_Peditum
      Jj, různých estereggů bude hra obsahovat asi dost. ;D
  • zatial predanych nieco cez 600 000 kopii :), takze hnidopichovia setrite si depku, bude aj horsie
    • Llour
      Těch 600K máš odkud? Vávra říkal něco o 500K zatím
      • 500 bylo včera, možná dneska už to je 600..
        • ucho
          steamspy ukazuje 250 tisic. rikali tusim, ze na steamu maji 300 tisic (predevcirem?). konzole pokud vim vubec netusi, lze ale predpokladat minimalne stejne cislo. 600 tisic je tedy realny odhad, i kdyz pochybuju, ze to muzou vedet jiste.
    • Až přeskočí milionek, tak hejtrům puknou hlavy. A Vávra konečně získá vlastní značku - A DAN VAVRA GAME
      • Jo tak Vrava miri k Olympu ? A ziska vlastni znacku ? U mne jiz jednu znacku ma: A R2 button not working game.
  • jamar28
    U svých nejoblíbenějších her si vždycky zapamatuju chvíli, kdy jsem se do nich zamiloval. Kingdom Come si mě definitivně získal questem s farářem v Úžicích. *4* Tohle je zkrátka přesně to, co jsem od toho chtěl a čekal. Je to paradox, ale ta obyčejná krajina, normální lidé, v podstatě banální questy jako "soutěž s Janem Ptáčkem v lovu králíků", to všechno najednou působí hrozně exoticky a originálně. V jiných hrách mám po 10 hodinách většinou už nadupanou postavu, tykám si s králem/císařem a zachraňuju svět nebo tak něco. Tady ne a je to osvěžující. Hlavní zápletka, pravda, je zatím vyloženě klišé, ale plně mi to vynahrazují postavy (to je naprosto TOP úroveň), dialogy (až na ty mrtvé oči, s tím by sakra měli něco udělat) a vedlejší questy (už jste v lese obcovali se ženami?). A vlastně vůbec všechno, třeba i střílení z luku. Původně mi přišlo už trochu hardcore nedat tam zaměřovač, ale funguje to dokonale, protože z každého zásahu mám teď upřímnou radost a z vlastní iniciativy chodím trénovat na střelnice. Nakonec to není tak těžké, už umím trefit i střed nebo králíka. Příjemně mě překvapilo, že když jsem našel lepší luk, musel jsem si ho pořádně osahat, protože se choval výrazně jinak než předchozí. To jsou přesně ty detaily, které mám rád a díky kterým hry získávají duši, protože umí navodit pocit skutečného spojení hráče s herním světem a předměty v něm.

    A ten svět! To není země, to je zahrádka! *4* Nejde jen o grafiku, ale i o to, jak uvěřitelně a logicky je vytvořený. Většinou mám v herních městech problém se vyznat, tady jsou ale města a vesnice tak přirozená, jako by byla skutečná (jo a jo, onoí to vlastně tak je) a po pár návštěvách se v nich vyznám, jako bych se tu narodil. Jen velmi zřídka si musím ve městě otevírat mapu, abych něco našel. Byl jsem asi jen dvakrát v Ratajích a už přesně vím, co kde najdu, kde je mečíř, kde mi opraví boty a košili, kde si můžu procvičit lukostřelbu, kudy do katovny atd. Prostě nádhera a je radost to pozorovat. Místo abych si téčkem hodinku počkal, tak si kolikrát sednu do hospody, dám si párkrát s někým kostky a pozoruju okolí, sleduju, o čem se baví NPC a bavím se bugy. Škoda jen, že ten svět tak úplně nenaplňuje potenciál. Proč za mnou třeba hned nedojde šenkýřka, když si sednu za stůl v prázdné hospodě? Proč jsou některé animace tak kostrbaté?

    Technický stav ovšem nemá smysl obhajovat. To je prostě průšvih (jadrnější výraz mi games.cz nedovolí). Já patřím k těm šťastnějším, takže zatím mi to pokazilo jen jeden quest (lukostřeleckou soutěž, kde jsem měl vyhrát soudek vína - jedna NPC vůbec nezačala střílet, takže by klání nikdy neskončilo, ale hned jsem tu postavu přemluvil, aby mi soudek darovala). Další quest měl na mále, protože v jeho závěru jsem propadl texturou a padal a padal a padal, ale naštěstí jsem propadl až po záchytném bodu a během pádu se spustila animačka, která to dala do pořádku. Umím si ale představit, že to dokáže v součinnosti s nemožností manuálně ukládat vytvořit hodně zoufalé pocity hráčů. Ale troufnu si říct, že by bylo strašně malicherné to jen kvůli tomu stavu odsoudit, tohle je naprosto unikátní hra nabízející unikátní herní prožitek (v tom dobrém i špatném slova smyslu) a já jsem si už teď na 99 % jistý, že to zase bude jedna z těch her, u kterých budu koncem roku dumat, jak je kua možné to číslo 350 u počtu nahraných hodin. *1* Ale pokud někdo fakt hodně dá na technický stav, počkejte si. A řekl bych, že asi docela dlouho. Sakra, tohle měl být stručný komentář, jen pár dojmů, ach jo...

    Btw manuální ukládání zde: https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/1?tab=files
    Pro vypnutí toho ošklivého HUDu stačí stisknout ";" a napsat g_showhud 0 (zase zapnete tím, že místo 0 dáte 1).
    • nightborne
      Tak tak, Bohuta je démon =)).
    • strelba z luku je fakt ulet, nalepil jsem si do stredu aspon kousek pruhledny izolepy

      ono i tak neni zadna prca trefit tu balistickou krivku

      je fakt hovadina nevedet, kam ta ruka horizontalne miri
      • jamar28
        Chce to cvik, běž lovit králíky. *1*
        • jsem vystrilel vsechny (dostal jsem se do faze, ze se novy uz neobjevovali, tak jsem to preckal do vecera preskocenim casu)

          diky izolepe jsem potreboval tak tri vystrely na jednoho v prumeru, bez ni bych tam byl mozna doted
  • Ok, takže každej vesměs kritizuje jen blbou optimalizaci a bugy. Ale to je záležitost max několika měsíců než to opraví a co zbyde ke kritice pak? Moc toho už nebude. Chápu že to lidi štve, že za plnou cenu mají lehce rozbitou věc, ale tohle není konečnej stav.
    Jen blbec mohl čekat, že u tak velkýho rpg dělanýho na koleni, navíc s hodně odlišnýma mechanikama nebudou po vydání žádný chyby a bugy. To se nevyhne žádnej open world hře, ani od mnohem větších studií (Witcher, GTA, TES,..). Takže mi přijde trochu nefér jak se po tom většina lidí vozí, když jde jen o to chvíli počkat, až vám to spraví patch.
    • Jack1947
      Bugy a nedomyšlenost hry , bugy se opraví za pár měsíců ( i když dost pochybuji) ooptimilizace asi dobrá když mi to jede i přes 35fps. Nojo je to taková chodička ty tam jsou velkolepé bitvy a táíha zbraně :D hezká grafika ale s náplní to tak horké asi ani moc nebude :/

      Opravdu nechápu jak nebo kdy se to rozjede... že by až po 30hodinách lol což by byla asi čtvrtina hry.
    • Nevěřím, že to opraví. Lehce rozbitá hra? Té hře chybí tak rok vývoje :) Asi udělají pár patchů na nejhorší věci a nazdar a budou dělat další hru. Provoz toho studia stojí někde milion měsíčně.
      • Kdyby stal provoz studia jen milion mesicne, tak tam pracuje opravdu jen nekolik lidi a vydavaj maximalne piskvorky na mobil. *2* A hra by nesla s nakladama radove do stamilionu. *3* Jestlize ma studio vic jak 100 lidi mozna i 200, netusim presne, tak si staci lehce spocitat nakaldy jen na platy/faktury lidem plus k tou dalsi naklady za nejaky kancelare, techniku, licence enginu a dalsi slozenky... ono se to strasidelne nascita a KC rozhodne neni nizkorozpoctova hra...
      • Tvému mozku chybí 10 let vývoje a taky si nikdo nestěžuje.
      • Rok vývoje? Zas bych nepřeháněl :) A myslíš že to chtěli vydat nedodělaný a zabugovaný? Asi ne.. tlačí je termín a nemůžou si dovolit další odklad, takže to vydají tak jak to je a automaticky začnou makat na opravách, který by v ideálním světě kde nejde o čas a prachy už byly ve hře rovnou. Běžnej postup. Jinak budoucí provoz toho studia závisí taky na úspěchu týhle hry, takže si nemůžou dovolit se na to vysr*t.
        • Memyslím si že tento človíček hledá logické odpovědi. Poplival si, vyblinkal se, vybrečel se a může jít spát
        • Jediné co je hotové je grafika a hudba. Vše ostatní je rozpracované a neotestované. Pochybuju, že někdo bude dodělávat AI, doskriptovávat questy, ladit vyprávění, aby to vše pasovalo do sebe a nějak víc testovat herní mechaniky. Možná v další hře to bude ok, protože už mají na čem stavět, ale tady to je prostě nedodělaný. Měsíc, dva patchů, pár lidí, zbytek pojede nový projekt.

          Ale tak třeba se pletu a překvapí :)
    • Optimalizaci ? Však já se bál, že to ani nerozjedu a šlape to pěkně bez záškubů na plné detaily....

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit