• Mě toto téma nějak moc nebere, ale když čtu diskuzi tak taky musím přihodit. Osobně mám klienta pro hry od EA,Blizzu, Ubi i Bethesdy, MS store a možná nějaký jiný o kterých ani nvm. :D Když si chci nějakou hru zapnout kliknu na její ikonu ona si nastartuje klienta a sama se zapne. Po hraní klienta vypnu a nezabere to moc času. Ty výhody a nevýhody ruzných klientů. Dřív se kupovali hry a žádného klienta neměli a ani nikomu nechyběl. Klienta oceňuji hlavně u MP titulu, ale u Singla si chci hru proste zahrát a užít. Na to fakt recenze, chat a buhvi co nepotřebuju holt jsem asi stará škola ale když hraju příběhovku tak rád v klidu a sám.

Pokud pujde o mulťák tak to je uplně o něčem jiném tam steam jasně vítězí i když ostatní klienti dnes už taky umí hráče slušně propojit.  (teda jak kdy že. :) )

• TheSuffering

Je vidět, že toho asi tolik nehraješ. Dnes (čti posledních pár let) je velikost 40-50+ GB celkem běžná velikost (samozřejmě u AAA titulů) a s rychlostí internetu to v této zemi není zas takový zázrak, jak se nám spousta lidí snaží namluvit.

• Aristarch

Keď to kúpim na Epicu podporím Epic a Deep Silver, nie vývojárov. Nebuď naivný.

Tí chudáci z tohoto prúseru, ktorý zosmolili Deep Silver... nedostanú veľa peňazí navyše.

Ja to kúpim na Steame o rok.

Keby mi Epic ponúkol nižšiu cenu a lepšie služby... kúpim to tam. Aj tak mám Epic klienta v PC nainštalovaný. Ale fakt, že ich store nemá cloud save mi vadí. Často si hru odinštalujem rozohranú a dokončím ju niekedy neskôr. Alebo mám v hre svoj progres..  a ja odmietam robiť zálohy saveov v dnešnej dobe... hlavne... keď Uplay, Steam či Origin pozície hier ukladá. Nebudem písať ďalej o výhodách iných klientov... zisti si to sám.

Epic nemá nič okrem chatu.... služby slabé a rovnaké ceny... a to je teda v súčasnosti dosť slabé.

• Aristarch

Jasné že to museli vedieť skôr. Mlčali, aby mali čo najviac predobjednávok. Vedeli, že hráči by si nepredobjednávali v takom veľkom množstve, keby boli dopredu informovaní, že to bude na Epicu, ktorý má hru za rovnakú cenu ako Steam... a neponúka žiadne funkcie klienta okrem chatu. Ani len cloud save...

• Aristarch

Čítal si vôbec čo som písal? Asi nie... inak by si takúto hlúposť nevypotil.

Písal som, že tu nejde o nainštalovanie iného klienta. Mimochodom klient od Epic Games mám dlho nainštalovaný...presne tak... ako aj ostatné (GOG Galaxy. Uplay, Origin, Battle.net...). Tu ale nejde o klienta, ide o to, že si nemôžem vybrať, v ktorom store si hru kúpim a aj o to... akou formou Deep Silver oznámil fakt, že to bude rok len na Epic Store. Pár dní pred vydaním! Prečo asi? Aby neprišli o predobjednávky. Niekoľko mesiacov im bežala zadarmo reklama na Steame... hráči na Steame si predobjednávali... iní čakali. OK.. tí, ktorí predobjednali digitálne kópie to na Steame budú mať... ale čo tí, ktorí predobjednávali v kamenných obchodoch? Objednali si napríklad zberateľky... a pri ich kúpe bolo udávané, že hra bude aktivovaná na Steame! To nie je podraz? Pár dní pred vydaním?!

A prečo by si mali hráči vybrať Epic? Ich klient neponúka žiadne funkcie... okrem friend listu a chatu. Ani cloud saves... a ten je pre mňa osobne dosť dôležitý. Keby aspoň ponúkali nižšiu cenu... ale tú ponúkajú len v USA. V EÚ je cena hry rovnaká na Steame aj Epicu. Tak mi udaj dôvody, prečo by som mal kupovať hry na novom klientovi od Epicu, ktorý je oveľa horší ako Steam, má horšie služby, horšie funkcie, horšiu komunitu... a rovnaké ceny. Dokonca fóra či možnosť napísať recenzie na hry tam nie sú. Aký mám dôvod využívať služby takéhoto obchodu? Či to bude robiť len preto, že to chcú kravaťáci z Deep Silver a Epicu?

NA koniec... keďže sa Epic zachoval.. ako sa zachoval... životnosť ich klienta je tiež otázna. Fortnite ich večne živiť nebude a klient stojí za starú belu. Ja osobne ten rok vydržím. Nových hier je dosť a času menej...

• MrGe
    at ten nebo ten, nekdo tu potrebuje pres prsty. A jedina moznost jak to mohu udelat je ze si Exodus jako prvni metro(vcetne reduxu a "ranger difficulty" DLC) proste nekoupim.
  • Spinavy podraz na hracoch :D to je teda katastrofa ze si treba nainstalovat ineho klienta na hru :D fuuu asi by som sa zabil :)

• Carnage666

Seš jak ohraná deska, koupil jsem na Steamu a kdybych nestihl tak bych koupil raději na PS4 než podporovat Epic.

• Carnage666

Podle dostupných informací přímo z 4A hlavně tenhle deal s Epicem byl v jednání už od E3 2018 akorát se o tom mlčelo...

• Ilusiveman

tedy, exkluzivitu jsem myslel spíš časovou, pak by se to během té "exkluzivity" naroubovalo n všehokus PC (: Nemyslel jsem typ trvalé exkluzivity, to by uškodilo lidem. Moje varianta nikoliv, jen by případně pookřelo tvoje ego,že skupina lidí, se kterou se identifikuješ, nebudou moci hned a tady. Nikdo tě nelimituje toustovačem, stejně jako tvoje důvody jsou výsledkem svobodné volby.

Na zbytek toho tvýho výlevu snad netřeba neragovat, s vyjímkou Epicu? Problém stóru je mi znám i tu tzv "komunitu" zodpovědnou za bezduchej review boombing, se kterou se "nadneseně" identifikuješ. Steam scéna je podmnožinou PC ONLY scény, která reaguje stejně emotivně.

Nevyjít takovému "emotivnímu stádu" vstříc, je rozumnej krok z longranu, stejně jako tituly, co vzešly z vývoje na konzolích a pak se ta technologie přeportovala. Viz RDR2. Není té "jednohubce" co vytknout po žádné technické/herní stránce, ikdyž třeba nejsi fanda těhle low FPS akciček, tak tam toho není mnoho, co by tě od hraní odrazovalo.

• TIRsk

Ehm, no neuveris ale sme aj taki.

Len na Steame mam zakupenych 994 hier (mam ho 15 rokov)

A ano na dalsich klientoch mam uz tiez dost hier.

Ale na druhu stranu nie je to ziaden problem, lebo hram aktualne hry ktore ma bavia.

Takze aj ked mam vsetkych klientov poinstalovanych, hru a klienta spustam len ked potrebujem.

• Aristarch

Prečo si stále niekto myslí, že je to len o Steame alebo o inštalácii jedného herného klienta naviac?

Bolo férové, že pár dní pred vydaním dozvedeli, že ich krabicovky (zberateľky), ktoré si v kamenných obchodoch objednali... nebudú na Steame ale na Epicu? Objednáš si v obchode zberateľku... chceš vývojárov podporiť, lebo ich projektu dôveruješ... máš napísané že hra sa bude aktivovať na Steame... a zrazu ťa niekto pred vydaním takto oblbne?! Za tento humbuk môžu len nenažraný distribútor... respektíve primitívny kravaťáci a nie klienti Steamu.

Problémom nie je klient ale časová exkluzivita a to "skoré" ohlásenie pár dní pred vydaním!

Ak chceli Epic Games konkurovať Steamu... mali dať na trh lepšieho klienta a nižšiu cenu. A nie odpísať hráčov pár dní pred vydaním hry tým, že hra vyjde na ich store s ročnou exkluzivitou. Toto je koreňom problému. Tento špinavý podraz na hráčoch.

• Navíc z exkluzivity u hry profituje jen a pouze epic store. Zákazník přijde o možnost volby, vydavatel si "dobrovolně" zavře další distribuční kanály (mohl prodat víc), což rozhodně není logický krok a nepodporuje konkureci. Jediné co z toho plyne je, že epic musel vydavateli hodně zaplatit, aby to nedali na steam a ani nikam jinam. Kdo tohle nevidí a raduje se z nové konkurence by naopak měl být z těchto praktik na pozoru, protože takhle se zdravá konkurence nechová a z dlouhodobého hlediska není tato strategie udržitelná. Doporučuji pár přednášek ekonomie, marketingu a k porozumění epic PR sdělení si zajděte i na statistiku.

• nekoupím no..

• Přijde mi to jak kdybyste si objednali zájezd. Půl roku by dokonce váš zájezd byl inzerován přímo v letadlech nejprestižnějšího dopravce, věděli byste, že za letu dostanete prvotřídní servis, ale pak všechny plakáty pár dní před odletem zmizí a pořadatel zájezdu vám řekne, že se letí s jiným dopravcem, sice nebudete mít žádný palubní servis, kufry si musíte naložit sami, dopravce má špatné bezpečnostní statistiky, ale cena se vám nesníží dokonce se vám ještě organizátor pochlubí, že s přechodem k jinému dopravci ušetřil nebo si můžete počkat a letět až za rok se zavedeným dopravcem, ale pokud chcete na tenhle konkrétní zájezd, tak na rok tam exkluzivně jiný dopravce nesmí.

• Další věc je důveryhodnost platformy. U steamu to vypadá, že bude fungovat určitě ještě pár let, ale bude tu za 10 let i epic store? Až přestane táhnout BR, jako přestali zombíci a MOBA, bude mít epic stále prostředky na infrastrukturu kolem obchodu nebo to položí?

• Epic ale netvoří konkurenci ale monopol z pohledu zákazníka. Nemáš na
    výběr jestli si to koupíš u nich nebo jinde. Kdežto steam klíče nemusíš
    kupovat jen na steamu, ale jde to i jinde a tím teď nemyslím šedou zónu
    přeprodejů, ale třeba humble bundle nebo bulde star (fanatical) a dalších portálech a přesně tam vidíš, jak je zdravá konkurence a ty obchody se předhánějí v různých speciálních nabídkach, jak ulovit zákazníka - takhle vypadá konkurence.  Nicméně epic je po všech stránkách horší platforma, jediné čím se ohánějí jsou menší provize z prodeje, které si nechávají. Nicméně už tolik nezaznívá, že těch 30% u steamu platí jen pokud se hry pordá velmi málo, čím větší prodej, tím ty % klesají. Další věc je, že steam má pod sebou obrovskou infrastrukturu a funkcionality, které taky něco stojí. Navíc z pohledu zákazníka i vývojáře je to stejně irelevantní. Epic jasně ukázal, že cenu tím nesníží (dokonce je díky absenci regional pricingu pro většinu dražší - zajímalo by mě co na to zrovna rusové, když jim steam udržuje velmi příznivé ceny a metro je skoro jejich; když pomineme promo akci v USA, kterou zaplatí ostatní). Ty peníze skonči u vydavatele a jestli pošle víc vývojářům jenom proto, že mu platforma nechá víc z prodejů je asi taky hodně naivní představa. Nehledě na objem, jestli nakonec pro ně nebylo v konečných číslech lepší zůstat na steamu, ale to se asi nedozvíme, protože statistiky co pouští PR epicu jsou asi takové, jako že polovina populace používá vložky nebo tampony. Respektive si hrají s čísly a % tak aby to vypadalo přesně tak jak to chtějí propagovat.

Jinak celá tahle "kauza" není ani tak o tom, že tahle hra není na steamu (jak se to snažíte banalizovat a stavět tak nesouhlasné názory na úroveň ukřivděných dětí), ale o způsobu, jakým byla propagována. Být to rovnou oznámeno na epci storu, tak si pár lidí pobrečí a bude konec. Ale to, že to poměrně dlouho dobu běží propagované na steamu, běží předobjednávky a pak pár dní před vydáním se potají vydavatel dohodne, že to "exkluzivně" bude jinde, než celou dobu propagují a až za rok to uvolní do prodeje jinam je dost velký podraz a nechápu kdo takovéhle jednání může podporovat a dokonce svalovat vinu na steam, že si měli líp pořešit smlouvy. Počítám, že je nic takového nenapdalo - respektive nejspíš využili standardní odklad vydání, což je běžné a chápu steam, že nebude nikoho tlačit do prvního avizovaného data vydání, ale tady je evidentně převezli. A obhajovat takovéto jednání je hodně smutné a zejména pokud to člověk čte a slyší i od redaktorů. Tohle opravdu nic dobrého hernímu průmyslu a zejména hráčům nepřinese.

PS - jsem zvědav jak dlouho to tu vydrží. Posledně jste mi všechny posty na toto téma smazali, ale trolové co se tu urážejí navzájem tu mají evidentně prostoru k vyjádření dost. Smutné.

• Tak proč podepisovali tak jednoznačně nevýhodnou smlouvu, že z toho nic neuvidí?

• žonglovat, když si chci zahrát jinou hru, než zrovna tu na disku, který je v mechanice. Rozhodně ne každá hra má 50GB, hodně velký byl třeba poslední zaklínač, ale většinou je to s přehledem do 10 GB, to máš na 100 Mb do 15 min. doma. Případně do hodiny na něčem pomalejším. Navíc si vzpomeň jak vypadala instalace z disku dříve. Třeba company of heroes byl porod, kdy jsi pak půl dne stahoval a instalaval patche a ještě hru musel online registrovat. Díky tomu jsem se dostal na steam - po jedné pře-instalaci jsem se zaboha nemohl dostat na servery relicu, až pak jsem zjistil, že skončili, ale že si mám stáhout steam a zadat CD klíče tam. Stáhla se mi nejnovější verze a bylo hotovo. Rozhodně rychlejší než instalace z disku.

• Jak nerozhodují? Rozhodli se podepsat smlouvu s Deep Silver? Rozhodli. Dali jim do té smlouvy možnost dělat takové prasárny? Evidentně dali. Tak je, prosím, přestaňte pořád omlouvat. Mohou si za to sami.