Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • smejki
    Také jde, milý vývojáři, o to, že vámi zmíněné World of Goo, Machinarium i Minecraft převyšují vaše Numen ve všech směrech. Brečíte hezky, to je pravda, ale prvořadá je kvalita vaší práce. Pokud ta absentuje, pak vás žádný distribuční systém (neboť jde jen o nástroj) nespasí.
  • Pan Macura evidentně patří k lidem co při prvním náznaku problémů začnou dělat seznam "sviní". Jeho vývojářské studio dělá pecky, ale část hráčů jsou svině protože to nehrají, další část jsou svině protože to upirátí, recenzenti jsou svině protože nepochopili náboj hry a dali nám málo % čímž nás potopili, digitální distibuce je svině ,protože nás nevystaví na první straně, klasická distribuce je svině protože nás sdírá jako hrom. A největší svině ze všech jsou autoři těch her které jsou úspěšnější než naše. Místo pláče na nesprávném hrobě by se měl spíše zamyslet co on sám dělá špatně, že není jako 2D BOY nebo další "vyjímeční" autoři. Protože i oni si museli svůj výklenek trhu najít, oni jsou první třída a Cinemax je jen studio třetí třídy co kopíruje nápady první třídy, ale pak se nikdo nesmí divit, že na talíři už zbyly jen ty drobečky.
  • Chce to holt vydat skvělou hru kterou lidé chtějí, pak není s úspěchem problém - viz world of goo, torchlight, machinarium, humble bundles, magicka, audiosurt, trine, amnesia, aquaria, braid...mohl bych tu těch her jmenovat spousty, a všechny mají hlavní úspěch digitálně a zaplatily se víc než dost, aniž by většina z nich měla marketing budget.
  • Dvě poznámky:
    1. Steam skutečně vystaví na titulce cca 20 titulů, ale máte 100% jistotu, že vaši hru tam jako novinku opravdu vystaví (každá, která vyjde, tam prostě bude) a hlavně uživatel Steamu má Steam puštěný téměř denně. Takže tu titulku vždy vidí. Do obchodu s hrami chodí hráč jak často? Jednou za 14 dní?
    2. Nezávislým hrám jako Machinarium nebo World of Goo se podařilo prosadit nikoli náhodou, ale kvalitou. Ono opravdu nemůže fungovat, že hráči v dnešním přesyceném trhu koupí cokoliv a pokud možno bez slevy. Upřímně řečeno Numen jsem nekoupil ani za ty 2 eura. Ta hra podle mě je nepovedená a nechci ji hrát, když můžu hrát spoustu jiných věcí (a dokonce i za podobné peníze).
  • Me by spis zajimalo kolik let jeste bude trvat nez se recenze na Numen objevi tady na games. cz ?
    • to je dobrá otázka *1*
  • janchor
    "Stovky kvalitních her" jsou iluze. Výjimky mají úspěch díky zcela univerzální kvalitě: vynikají.
  • Uřvané kňourání. Jakmile je ta hra dobrá, bude se prodávat. Jakmile je špatná půjde žrát exkrementy někam za roh. A nezáleží na tom komu dáte za úkol ji prodat.
  • hry kupuju zasadne normalne :) mam rad, kdyz otevru tu krabicku a krasne voni ten manual novotou :) jsem na to uchyl... a hlavne... hru pak zase prodam a koupim si jinou :) takhle to tocim uz dlouho... a jde to ! i s minimem financi... takze az mi zas nekdo bude tvrdit, ze hry stahuje, protoze nema penize....
    • smejki
      uvědomuješ si, že bazar je horší (amorálnější) než warez?
      • Z pohledu legality je bazar uplne stejne nelegalni jako warez. U drtive vetsiny licenci her je licence po zakoupeni neprodejna.
        • licence NESMI zakazat neco, co zakon dovoluje... jakmile si hru jednou koupim, zakon rika, ze autor ztraci jakekoli pravo ovlivnovat jeji rozsirovani.
        • Drtivá většina licencí her u nás vůbec neplatí.
      • Mopped
        A už je to tu zas.
      • To teda není amorálnější ani omylem. To, že dáš hru do bazaru, je zcela normální a mělo by to být plné právo každého zákazníka, který si zaplatí za určitý produkt. Některé hry ani nejdou do bazarů moc dávat, kvůli amorální aktivaci a DRM. Pokud je hra kvalitní, nikdo ji neprodává dále a ponechá si ji, takže podobné ochrany jsou skutečně hodně amorální, když nesplňují svůj účel a jenom otravují nás, poctivé zákazníky *5*
        • smejki
          O právu na další prodej hry ve smyslu vzdání se práv na hraní ani tak nemluvím, to celkem schvaluji. Jde o samotný bazarový systém, resp. pohyb peněz při těchto transakcích.

          Mějme dva modely, v nichž jde o prodej stejné hry, která není nějaký "must have" titul, pěti lidem. Předpokládejme, že vývojáři jde z prodeje 50%, aby se to líp počítalo:
          1) normální model - dva lidé si koupí hru za plnou cenu (1000,-), dva lidé si počkají na slevovou akci (500,-) a jeden člověk to koupí po dvou letech za 200,-. Ignorujme, že i ta poslední kopie pochází ze skladových zásob, které vznikly mnohem dříve, tedy za vyšší prodejní/nákupní (z hlediska vývojáře/z hlediska prodejce) cenu. Ignorujme taktéž náklady na výrobu hmotné části (5x bedna, medium, manuál atd) věci, představuje totiž v poměru k ceně licence zanedbatelnou částku). Ignorujmež také roli distributora/vydavatele. A teď počítejme - 0,5*(2*1000+2*500+200)=1600,-. Tolik činí výdělek vývojáře. Vzhledem k ignoraci dalších článků je stejný i výdělek majitele obchodu. Mezi vývojářem (v reálném světě zastoupeném vydavatelem/distributorerm) a obchodníkem je vztah vítěz-vítěz. Bez vývojáře by obchodník neměl co prodávat, bez obchodníka by vývojář těžko doručil produkt všem zákazníkům po celém světě.

          2) model postupného prodeje do bazaru - pro jednoduchost vezmeme jednu kopii prodanou postupně pěti lidem (A,B,C,D,E). Na začátku si koupí pán A titul za 1200,- (ha! vyšší cena), po měsíci ho dá za 800 do bazaru. Po týdnu to bazar prodá pánovi B za 1000,- (v obchodech je to stále za 1200,-). Za další dva měsíce je hra vykoupena bazarem za 500,-, po týdnu prodaná pánovi C za 700,- (v obchodech cena klesla na 1000,-). Po třech měsících hra vykoupena za 250,-, po týdnu prodána Déčku za 400,- (jsme půl roku po zahájení prodeje, hra v obchodech stojí 700,-). Po dalších dvou měsících vykoupeno za 150,-, prodáno pánovi E za 250 (v obchodech je hra za 600,-). A teď počítejme:
          vývojář má 0,5*1200=600,-..... obchodník má to samé..... bazarák má 200+200+150+100=650,-

          z toho nám tu plyne několik věcí -A) bazarák je příživník, který profituje na díle vývojáře, aniž by jemu nějak pomáhal. B) v první případě se zhodnotily peníze o 3200 (mínus náklady), v druhém o 1850,- (mínus tytéž náklady). z toho plyne, že bazar zpomaluje ekonomický růst
          • že se s nima hádáš :-D ... Mám pocit, že mají problém rozlišit jít si koupit data, který se daj velice jednoduše zkopírovat a to je limitováno životností media ( při rozumným zachazením dočasných vlastníku s mediem. U dvd je to někdy i 20 let?) a koupit si auto v bazaru na který And Again!And Again!And Again!And Again!And Again!And Again! neplatí......
          • riesis uplne chujoviny a ten priklad s baarom je dost dementny. kto by kupil hru z bazaru za 1000 ked stoji v obchode 1200? to by len dement urobil. ked uz chcem lacnejsiu hru jak na svk alebo v cz (co chcem) tak si to kupim v anglicku, kde ma nova hra aj s postovnym vide o 20-50% lacnejsie. mam pici ze tym pomaham britskej a nie slovenskej ekonomike. maju sa o mna vediet postarat.

            A dobru hru clovek do bazaru nepreda. Mam doma okolo 50 originaliek (+50 na steame) a vacsinou si hru kupujem ked som si isty ze to je dobra hra. Takze nemam potrebuju ju predat. Na predaj som ponukol asi 5 hier a to bud preto ze neboli take ako som cakal, alebo mali nativne danu cesitnu ktora sa neda zmenit. Taku sracku hrat nebudem.
            • smejki
              i když první tři transakce v bazaru snížím paušálně o pět set, budou vycházet stále stejná čísla, ty chujovino.

              navíc on si hru kupuje za 1000, ale s vědomím že ji fofrem prodá zpět za 500. tady nejde o přesnost čísel ale o distribuci jejich diferencí
          • Bazar zpomaluje ekonomicky rust..Zajimave..
            Tak to bychom meli zrusit aukro,avizo a dalsi takove bazarove weby.Sakra proc neco neudelat pro ekonomiku nasi zeme.
            • smejki
              pokud by tvůj model dával smysl, pak by socialistické "vem bohatým a přerozděl" znamenalo, že soc. státy budou nejdynamičtější ekonomiky světa. Jenže ony nejsou. Uvědom si, že peníze zákazníka musejí jí na krytí nákladů za výrobu produktu/služby, tedy tvořené hodnoty. Bazar však žádnou hodnotu nevytváří, je živ z práce vývojáře, která není zaplacena. Padne li vývojář, padne bazar, padne ekonomický subsystém. hotovo šmitec
            • a co jako? ten tvůj výpočet je nesmysl - máme dva lidi, každej má litr, jeden hru za litr koupí druhý ne = 1000
              díky nižší ceně v bazaru si ji však druhý koupí za 1 Kč = 1001, a co je víc?
              z toho vyplývá, že ekonomický model s bazarem stimuluje ekonomický růst daleko více, než ekonomický model bezbazarovitý...ale to je ekonomickému růstu stejně jedno, protože on ví, že časem se stejně každá koruna v statek obrátí, jen to dočasně jeho grafickou osu pokrátí.
            • smejki
              3200 ku 1850... co je víc?
            • bazar podporuje ekonomický růst! pokud si někdo nekoupí novu hru za 1000, ale z bazaru za 500 ano, z toho vyplývá že nedrží peníze, ale posílá je zpět do oběhu, je to jasné?
            • smejki
              matiku neochčiješ...
              bazar hmotných statků je ale úplně jiná pohádka
          • Zjednodušeně, kde je poptávka, tam je i nabídka. Nařknout někoho z toho, že je příživník/amorální, protože využije situace na trhu v rámci zákona, mi přijde docela "zvrhlý". Stejně tak můžeme nazvat příživníkem prodejce/distributora, protože si berou oněch 50% zisku. Kravina je to pochopitelně stejná, protože se vývojář může sám rozhodnout, jestli se svěří do péče nějakého distributora a prodejců a bude jim dávat 50%, nebo naopak jestli zkusí svou hru distribuovat sám a bude mít 100%. Rovněž tak totiž musí vývojář zvažovat, že hru dává na trh, kde existuje něco jako bazarový prodej a prostě s tím počítat. (stejně jako musí kalkulovat s tím, že se ze zisku budou platit nějaké daně, které hypoteticky taky zpomalují ekonomický růst a jsou vlastně taky amorální, že atd. atd.).

            Dále - boj proti bazarovým hrám je opět onen boj s větrnými mlýny, na který doplatěj hlavně ti, kteří si hry kupují a následně na něj doplatěj i vývojáři samotní. Vycházejme z předpokladu, že jestliže si koupím hru, tak si kupuju nějaký produkt. Tenhle produkt bych měl být schopen půjčit kamarádovi, měl bych být schopen ho zase prodat někomu jinému bez toho, abych byl jakkoliv omezován (argument, že si člověk kupuje vlastně právo na používání produktu a ne produkt samotný, neberu). Z mé pozice zákazníka je mi úplně ukradený, jak a jestli se distributor/vývojář vypořádá s ochranou proti kopírování, to je jeho problém a ne můj. Pokud mě omezuje jakýmkoliv způsobem, tak je někde problém. V současné době navíc došel boj proti pirátům a bazarovému prodeji tak daleko, že mě to doopravdy odradilo od koupení her jedné nejmenované firmy(tak fajn, je to Ubisoft), které jsem zvažoval, protože za ten opruz mi žádná hra nestojí.
            • "- nelze brát na roveň prodej hmotných a nehmotných statků"
              Proč ne? To že se to tak momentálně nebere, neznamená, že by tomu tak být nemělo. Vezmeme takový dva vzorový příklady.
              1) Koupíte si auto - u oficiálního prodejce. Auto Vám dovezou domů a vy s hrůzou zjistíte, že auto nejde nastartovat. Následně zavoláte prodejci a voila - buď dostanete auto jiné, nebo Vám vrátí peníze.
              Srovnání - koupíte si hru - u oficiálního prodejce. Hra Vým přijde a vy zjistíte, že vůbec nefunguje. Následně zavoláte prodejci a voila - prodejce Vás pošle do prdele (v tom horším případě), nebo Vás odkáže na distributora (v tom lepším případě), který Vás odkáže zase na prodejce.
              2) Koupím si hudební CD - bez ochrany. CD si nagrabuju na mp3 a následně už mě netrápí, co se s CD stane.
              Koupím si hru - kopii samozřejmě vytvořit nelze - po pěti letech si chci hru znovu zahrát a zjistím, že CD (nijak poškrábané ani poničené) prostě mechanika už nenačte. Hypoteticky mám právo na kopii hry - zkuste to z distributora dostat, ze srdce se Vám vysměje.
            • "- zaměňuje morálnost a zákonnost, ty dvě věci se mohou klidně vylučovat"
              Nepochybně můžou - já jenom argumentuju tím, že každý, kdo prodává jakýkoliv produkt (nebo služby) se musí přizpůsobit situaci na trhu a vzít ji v potaz. Na prodeji bazarových her není doopravdy nic amorálního, defakto v podstatě tvrdíš, že kdokoliv, kdo prodá jakoukoliv hru někomu jinému (a je vcelku jedno, jestli to prodá přes bazar nebo známému), tak se chová amorálně. Vysvětli mi, co je na tom "amorálního" (už to slovo je poněkud protimluv, protože morálku si každej určuje podle sebe) - že z toho vydavatel nedostane žádný zisk? Při vší úctě, s tím musí počítat, když už jde se hrou na trh.

              "- nikoliv. zaprvé má vývojář možnost ovlivnit s kým, jak a za jakých podmínek "
              Ne nadarmo jsem tam psal, že je to kravina takto uvažovat - a to jak u distributora, kterého si může vývojář zvolit, tak u bazarů, které jsou prostě součástí trhu, na který hru dává. Pokud se mu to nelíbí, může hru prodávat pouze přes internet, bazary tím budou vyloučené. Stejně tak s daněma - pochopitelně šlo o nadsázku - daně jsou prostě součástí ekonomiky a každý ekonomický subjekt se musí přizpůsobit trhu, na který dává nějaký produkt - to se týká jak daní, tak bazarů.
            • smejki
              motáš několik věcí dohromady
              "Zjednodušeně, kde je poptávka, tam je i nabídka. Nařknout někoho z toho, že je příživník/amorální, protože využije situace na trhu v rámci zákona, mi přijde docela "zvrhlý""
              - zaměňuje morálnost a zákonnost, ty dvě věci se mohou klidně vylučovat
              Stejně tak můžeme nazvat příživníkem prodejce/distributora, protože si berou oněch 50% zisku.
              - nikoliv. zaprvé má vývojář možnost ovlivnit s kým, jak a za jakých podmínek bude spolupracovat. dále mu tyto subjekty zajišťují protihodnotu za podíl na zisku. zajišťují mu kapitál na vývoj aplikace, zajišťují mu marketing, sílu svého jména, distribuci, nezřídka produkci atd.... bazarák vývojáři protihodnotu nenabízí.
              - daně samozřejmě zpomalují ekonomiku, pokud jsou neúnosně vysoké a výdělky z nich se spotřebovávají na neefektivní věci. stát však z daní zajišťuje služby, které potřebují všichni (včetně producentů), takže nelze nazvat daně paušálně za špatné.
              - nelze brát na roveň prodej hmotných a nehmotných statků
              - DRM také neschvaluji
          • Ano ale takto by se to mohlo brát u jákehokoliv bazarového prodeje. Pro váš klid vám můžu říct, že bazarový prodej není možný mnohdy díky amorálním ochranám. Nad amorálními ochranami, které obtěžují nás, normální hráče, nad nimi by jste se měl zamýšlet.
            • smejki
              nikoliv. takto to lze brát pouze v případech prodeje licencí na užívaní duševního vlastnictví. bazar je připustitelný pouze v případě, že by bazarák odváděl část zisku vývojáři. nevím, proč do ekonomické stránky (jejíž rozdílnost v obou případech je právě amorální) věci cpete ochrany.
    • mám to tak stejne :D
    • v době DRM na PC už to jde takhle točit maximálně na Xboxu
  • Retail není lepší než digital tak jak je tam popisován.Lepší je v tom že aspoň pro mě je pořád lepší vlastnit fyzicky krabici ale jak všichni víme každému vyhovuje něco jiného viz. DV který davá přednost digi. distribuci.Ale tak jak je to tam popisováno je nesmysl.
    Dneska už alespoň podle mě většina ,která hry hraje má internet kde sleduje prodejny,herní servery at už české nebo zahraniční.Pak už chodi do kamenných obchodů na jistotu pokud tam jdou.
    Vždy když jdu nakupovat třeba do střediska Tesco a jdu kolem JRC ,která tam má prodejnu tak tam v té prodejně nikoho nevidím kromě prodavače.
    I v minulosti jsem hry kupoval na základě recenzí a dem ,které byly v časopisech a ne na základě několika řádku textu na krabici ,které barvitě popisují jak skvělá a epická hra je.
    A to je/byl i problém Numenu.V zahraničí byl recenzován jen minimalně ne-li vůbec ( aspoň co jsem měl možnost najít na gamespotu nebo googlu ) a z toho se odviji i prodejnost/zájem na Steamu nebo i jinde.Mimo to dneska už je tolik her ,že každý nemůže stihat hrát všechno.
    • To ovšem generalizuješ osobní zkušenot. To, že ty v retailu nenakupuješ dle krabice neznamená, že to tak nedělá x procent ostatních.
      • presne tak, ten clanok zvacsej casti vychadza zo skusenosti a realityy a su tam aj fakty taze popriet fakt je nezmysel.
  • filias
    Představa, že umístění jakéhokoliv zboží (hry) do největšího obchoďáku kam chodí nejvíc lidí (Steam) automaticky zajistí uspokojivé prodeje je naprosto naivní.
    Na PC vzniká obrovské! množství her a to i zadarmo a katalog starších a kvalitních je i díky emulátorům taky téměř bezedný.
    Na to aby nezávislý vývojář uspěl, musí buď udělat výjmečně kvalitní titul, co si na základě efektu sněhové koule nabalí fanoušky a články na webu/časopisech (Minecraft) - pak se můžete i na toho distributora vykašlat.
    Nebo udělat velmi kvalitní hru a tu následně velmi dobře zpropagovat.
    Je třeba si tu taky uvědomit ještě jeden fakt: Člověk co má peníze, aby si KUPOVAL hry musí taky ty peníze někde vydělat => pracovat (zaměstnání/brigáda...) a tedy nemá čas hrát každou pitchovinu a dost si vybírá.
    Co Steam přinesl je zkrácení řetězce: developer->distributor->zákazník. A já jako zákazník jsem velice rád, že Steam na katalog neumisťuje vše, co mu vývojáři pošlou. A navíc: nabízí mnohem větší komfort, než jen stažení hry (stánek vs OC).
    • Autor měl na mysli spíše to, že jim se ty hry prodávají obtížněji při stávajícím online distribučním systému než v kamenných prodejnách, a to i když všechny ostatní proměnné jsou stejné. Potenciál online distribuce v tom článku nehaní. a ani ostatní tvá fakta nějak nerozebírá, ty jsou (byla) stejná pro oba kanály. Můžeš sice argumentovat tím, že "silnější pes ****" nebo "udělej nejlepší hru na světě, kterou budou masy milovat", ale tohle každopádně spíše omezuje tvůrčí rozlet. Kdybych si třeba v hudbě měl vybírat pouze podle TOP20 dnešního popíku, tak *11*. Objevit některé autory/kapely byla taky často akorát shoda náhod. Pro kvalitní hudbu naštěstí nepotřebuješ nástroje za milióny a je snazší se ukázat přímo naživo někde lokálně.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit