Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Gonzi
    Pro autora:
    Na ty konce vznikla gigantická vlna reakcí a některé z nich byly velice sofistikované rozbory vysvětlující, jak tam selhávají základní scénaristická pravidla (myslím ta pravidla, která platí pro všechny žánry filmů a knih, snad kromě silně artových záležitostí), jak moc to odbočí od cesty celé série atd. a psali to lidé, kteří o daném oboru něco vědí (třeba spisovatelé).
    Každý má právo na svůj názor, ale od novináře bych přecejen čekal alespoň náznak objektivity. Celý článek si ale z nespokojených hráčů slušně utahuje.
    Chování typu "mě se to líbí a tak je to dobré" je taky hezké, ale ne u recenzenta - ten má svůj názor, pokud ale není "odborný" tak je o ničem a je to asi tak nápomocný, jako názor mé babičky.

    K čemu se chci dostat: člověk který nechápe problémy s daným koncem nemá takový článek vůbec co psát, zvlášť když stačí trocha hledání a racionálně uvažující člověk (který alespoň náznakem chápe, jak fungují dějové linky, motivace a vývoj postav atd.) prostě musí pochopit, proč jsou ty konce špatné, byť může být rád, že mu to nevadilo.

    Děkuji za autorský článek, který by se neztratil na blogýsku 15letého klučiny.
    • sleepless
      A svůj vlastní názor, pohled či analýzu přidáš, nebo se budeš jen ohánět fiktivníma kapacitama? Jen pro úplnost, na článku nic objektivního není, nikdy nebylo a chraň bůh, aby bylo. Je to názor, komentář a rád bych ho konfrontoval s názory ostatních hráčů.
      • Kronoss1
        Tak to nemá být článek o konci Mass Effect 3, ale komentář. Má to tam být napsané a ještě lépe odděleno od zbytku článků, protože novinář přináší informace, nedává do toho své pocity.
      • Bohužel s ním musím souhlasit, objektivní tenhle článek rozhodně není.
      • pýcha dostala silný zásah, tak panáček kope a škrábe seč může *15*. nebudťe okamžitě tak ofenzivní, peace and love bro *14*. Jen tak pro úplnost, kolik ti vynese psaní jednoho článku? Uvažuji, že bych také do tehlé brandže začal fušovat *5*
    • Povies mi ako velmi koniec odbocil od cesty celej serie? Fakt ma to brutalne zaujima
      • Kde začít, možná abych neplácal prostor tak si to spíš vygoogloj ale dobře pár rychlích potřehů scénářových: Cerberus se za 3 roky dostal z malé black ops organizace do armády, která je schopná operovat v na desítkách planet, držet v šachu jak alianci tak hrozit dalším rasám. Nehledě na útok 13 milionové citadely, kterou se jim zádadně podařilo obsadit navzdory tisicovým pořádkovým silám, stálé flotile která tam tou dobou kotvila apod (nepočítám opevněnou Omegu, kterou dobili v komixu). Srovnej si kolik lodí bylo potřeba na zníčení jednoho Reapra. Opravdu si myslíš, že by galaxie ustála takhle velkou invazi ? Mass Effect 3 uhnul z cesty kvalitního a uvěřitelného sci-fi a dal se na dráhu levného amerického akčního scifi seriálu. Ano dá se nato koukat ale příběh za tím moc nehledáš. Plus se rozhodl, že najednou začne filotzofovat na téma extistence nějakého deus ex machiny, který ale vůbec nikdy nebyl zmíňený a v závěru popře vlastně celou snahu a dost věcí které jsi celou sérii tvořil (syntetici musí vždy zníčit organiky...ehm právě jsem dal dohromady Gethy a Quariany...to se nepočítá...asi ne). Mohl bych pokračovat ještě docela dlouho.
        • LTM3
          No je vidět, že se hodně vyznáš, když organizaci, která funguje několik desítek let, nazveš 3 letou black ops organizací. Připadá mi to jak kdybys nehrál ani jeden díl a ani nečetl komiksy/knížky. Proč měli ve trojce najednou takovou armádu, tam bylo řečeno myslím dostatečně, stačí vnímat konverzace při soubojích.
          • Hrál jsi ME1 ? Ano nečetl jsem všechny knížky a komixy ale v ME1 je docela jasně řečený, že to je teroristická organizace. Jistě s TIM ji určitě značně posílil a je možné, že by udělala takové akce jako třeba útok na nechráněný Mars. Ale prosím, vysvětli mi jakto, že měli takovou armádu.
            • "Však to tam řečený bylo že to je teroristická organizace, ale v už v tý době bylo prolezlá skrz na skrz všemi spektry Aliančních hodnostářů. A armáda? Proč asi útočili na lidský kolonie a unášeli lidi? Proč Sanctuary? Proč byli vojáci modifikovaný reaperovskou technologií? Zkrátka nevinný lidi přetvářeli na svoje shock troopery, je to v 3 několikrát řečený." Dobrá ale Sanctuary vzniklo teprve s útokem Reaprů co jsem pochopil. A jednotky Cerberu se skládají čistě z lidských bytostí a tudiž je opět dosti omezen počet a po útoku na Citadelu Cerberus ztratil důvěru a podporu lidí (několikrát je zmíňeno v rozhoverech, že lidé do Sanctuary už nepojednou). Prostě je nereálné aby Cerberus dokázal bojovat na tolika frontách zároveň s takovou efektivitou. Ano byl prolezlí všude ale nezapomeň že s útokem na alianci začala dost silná čistka podporovaná Liarou (jako Shadow Broker). A nezapomeň na vnitřní rozkol v Cerberu který útok na alianci způsobil. Prostě místo sabotáží a drobných útoků mají základny, flotily a obrovské množství vojáků.
            • Však to tam řečený bylo že to je teroristická organizace, ale v už v tý době bylo prolezlá skrz na skrz všemi spektry Aliančních hodnostářů. A armáda? Proč asi útočili na lidský kolonie a unášeli lidi? Proč Sanctuary? Proč byli vojáci modifikovaný reaperovskou technologií? Zkrátka nevinný lidi přetvářeli na svoje shock troopery, je to v 3 několikrát řečený.
      • Gonzi
        Stručně řečeno hrdina k něčemu směřuje (v sérii několikkrát) a nakonec, napříč všemu se mu to povede (nebo alespoň zemře snahou). Na konci toto neplatí (je úplně jiný, než konec jedničky/dvojky). Navíc vždy směřuješ k jasným cílům, máš jasné nepřátele atd. - jak do toho všeho zapadá konec, kde jsi jako loutka, která nemá vlastní názor (poprvé za celou hru), nevzdoruje (poprvé za celou hru), kde se objeví nový záporák (poprvé za celou hru)?

        jinými slovy - ten konec nebyl epický/blockbusterový/heroický (jakkoli tomu chceš říkat) což by nevadilo, jenže celá série JE epická - proč zrovna konec ne? btw epický konec neznamená happyend. Jeho nelogičnost pak pramení čistě z technických selhávání scénáře.
        • Co nie je na tom epicke? Ako ze nevzdoruje? Stretol sa s tvorcom Reaperov, ktori mu povedal ako sa veci maju a co vlastne chcu. Tu sa trochu menia motivacie postav na zaklade novych skutocnosti. A pritom aj tak nemusia. Staci dat destroy koniec alebo nesuhlasit ani s jednym. Stale je tu moznost volby. A neobjavil sa ziadny novy zaporak. Je to Reaper, teda ich kolektivna mysel.
          • trolo
            ty si prave ten typ cloveka o ktorom pisal v prvom prispevku. nechapes ako funguje dej a co tam je zle.
          • Thorleif_cz
            Smrtelně raněný a nepředstavitelně vysílený se střetl s průsvitným děckem, který mu řeklo, že je fotr zhouby lidstva a že má tři kouzelný řešení. Já nevím jak ty, ale já bych mu v takový situaci určitě uvěřil a honem bych si spěchal nějaký to okamžitý řešení galaktickýho harvestu vybrat...

            Podle mě jediná logika v tomhle je, že hlavní hrdina kdesi v podvědomí cítí, že umírá dole na zemi ožehlej na škvarek. A to nadechnutí osobně beru jako vítězství vůle, toho, že Shepard nezakolísal a ze svýho rozhodnutí zničit Reapery neuhnul, i když mu komatická (nebo jakákoliv jiná) vize nabízí další volby, který by třeba pro mýho paragonskýho Sheparda byly možná i lákavější.

            Nakonec snad ještě dojdu k tomu, že i ten původní konec byl lepší než znovu děravý EC.
          • Kronoss1
            A co je na tom konci epického?
  • Kronoss1
    Tak jsem si dnes stáhl Extended Cut. Než se pustím přímo do obsahu, tak jen v rychlosti řeknu, jak na mě toto DLC působí.
    Po konci, regulérním konci ME3 jsem opravdu zíral do monitoru a moc jsem nechápal, co se vlastně stalo a v hlavě jsem měl více otazníků než David Rath vína ve své krabici. Opravdu jsem neměl ponětí odkud Reapers jsou nebo kdo je stvořil. A nejvíc mě dostala podstata konce samotného. Já jsem si vybral zelený konec (syntézu), když to skončilo, tak jsem si řekl, že se podívám na ty druhé dva, třeba mi to něco osvětlí a když jsem zjistil, že se to liší jen v barvě paprsku, tak jsem myslel, že si ze mě někdo dělá srandu.

    Z řádků výše jistě chápete, že se mi konec nelíbil a opravdu jsem nic fantazírovat nechtěl, protože nemám rád, když něco není pevně dané.
    Po velkých bojích mezi vývojáři a hráči bylo oznámeno toto DLC. Já jsem si toto vydání přeložil pro sebe takto. ,, Ok, pos*ali jsme to, ale my to stejně nezměníme, protože nemůžeme přiznat, že jsme to pos*ali, tak vám dáváme tohle DLC, které vám snad zavře huby. A když ne, tak si polibte p*del. " Na jednu stranu jsem byl docela rád, že se něco vysvětlí, na druhou stranu jsem byl zklamán, že nebude nový ending.
    Dneska jsem si to tedy zahrál a musím říct, že je to hodně podobné, jako předtím, ale je pravda, že tam osvětlují nějaká černo černá místa, i když blbě. Abyste chápali, já měl jako finální parťáky Liaru a Garruse. Vysvětlit jejich zmizení tím, že Liara se zraní, a proto ji musí Garrus doprovodit na loď a zůstat tam je divné, zvlášť když ji tam Shepard ještě dovedl. Garrus, co znám, by Sheparda nikdy neopustil, ani kdyby neměl nohy a ruce.
    Pak jsem zjistil něco nového o Reapers, což bylo docela fajn. Sice nevím jak vám, ale mně tam to děcko na konci vadí, hodně vadí. Představa, že Reapers kontroluje malé děcko nebo nějaká vyšší entita na Citadele je divná, zvlášť když Reapers postavili Citadelu.
    Pak jsme se dozvěděli, že Joker letí pryč, protože admirál Hecket bije na ústup. Tomu taky nevěřím. Joker by si pro Sheparda doletěl klidně i do jádra země, určitě by ho tam nenechal, když ho nenechal ani na základně Kolektorů. Taky mi hodně vadíl, že ty konec jsou vlastně stejný, jen se liší v maličkostech - Reapers pomáhají dobrovolně a jsou spojenci, Reapers pomáhají kvůli Shepardovi, Reapers nepomáhají, pomáhají si lidi sami, ale ve finále je to to samé. Taky jsme nedostali 10 konců, jak bylo slíbeno. Taky pochybuji, že War Assets vám k jsou k něčemu, protože jich můžete mít kolik chcete a stejně dostanete tyhle 3 (teď 4 endingy). Osobně 4. ending nepovažuji tak úplně za ending, protože Shepard jde proti svému cíli a to je záchrana Země a galaxie. Co mi vadí asi nejvíc je, že není možné, aby Shepard přežil. Můj Shepard byl dobrák, všem pomáhal, rozhodoval se správně, sjednotil celou galaxii, usmířil všechny, přežil víc bojů než všichni dohromady a pak na konci umře, ale umře tak blbě. Můj Shepard si zasloužil přežít, sakra já jsem si zasloužil, aby přežil. To mi fakt vadí.
    Takže suma sumárum. DLC něco vysvětluje a odstraňuje chyby minulého konec, ale bohužel neodstraňuje jeden neduh a to je konec sám, který se mi stále nelíbí.
    • V destroy PREZIJES ak mas vysoky war assets.. takze netrep - LI ti tabulku s menom na stenu neprilepi, iba ju ma v rukach... niektori v tejto diskusii su odbornici jak sa patri... ked AI ktora zobrala podobu zo shepyho mozgu tvrdia ze to je to chlapec... troska sudnosti by som prosil a hlavne nehodnotit podla videi na YT ale zahrat si to od utoku na Cerberus... potom tu vznikaju famy ako na beziacom pase..
      • Kronoss1
        Já to od útoku hrál bouráku. A tzv. Starchild, pokud by to bylo, jak ty říkáš, tak by mohla platit i teorie indoktrinace, protože se mu dostali do mozku.
        • respektive na urovni ako bol "Henry Ploter" a Slate... tiez mu vnikal do mozgu a cital mu statusy ale neovladol ho..
        • nemusi to byt indoktrinacia ako taka, ale len na urovni citania myslienok a mozog shepyho je dost odolny aby vzdoroval, narozdiel od sarena alebo TIMa... nieco ako wireless encefalograf :-)
          • Kronoss1
            To je ale zase jen domněnka, protože to nevíš jistě.
            • Tak teda takto... Zo vsetkych dielov vieme ze indoktrinacia prebieha pomaly a vsetky subjekty vystavene reaperskej technologii zacali tvrdit, ze sa im v hlavach ozyvaju hlasy... to bola 1 faza ale este neboli indoktrinovani. To nastalo az potom, ako sa reaperom odovzdali formou toho ze zacali tie hlasy posluchat... takze to nie je ani moja domienka ale fakt .. reaperi sa dokazu dostat do mozgu kazdemu ale nie kazdeho indoktrinovat...ale samozrejme nemam patent na ME univerzum
    • keď máš málo war assets tak je tam ešte jeden nový ending (ten kde oheň spáli všetko živé na povrchu)

      a úprimnú sústrasť že si nedostal svoj rozprávkový koniec z disney animáku
      • Však tam je syntesis ne? to je HAPPYEND jako prase a úplná utopie, až se mi chce zvracet!
    • Cahir
      Boha jeho, Shepard přežít může a ovlivňují to právě War Assets!
      • Kronoss1
        Nemáš pravdu. War Assets, podle mě, neovlivňují vůbec nic. Jak psal James, to, že se někdo nadechne v brnění N7 (které mimochodem někdo ani nosit nemusí), tak to je pro tebe živý Shepard?? Ne, není. Živý Shepard by vyběhl z Citadely, v jedné ruce bouchačku a v druhé procesor té tzv. entity. Navíc tohle nadechnutí dostaneš jen v 1 konci. Shepard je prostě mrtvý, bohužel.
        • Cahir
          "Nemáš pravdu. War Assets, podle mě, neovlivňují vůbec nic." - Co si myslíš ty je irelevantní. Na wiki máš vypsáno, co war assets ovlivňují a to jsou prostě fakta.

          a ano, je to živý Shepard, stačí se podívat do souborů se hrou.
          • Kronoss1
            Mě soubory hry nezajímají. Shepard nežije, prostě umřel nebo je tam snad vidět živý Shepard, jak si se všemi podává ruce a lidi ho plácají po ramenou? Ne, není. A promiň, ale jako nějaký nádech v ruinách nebo držení tabulky se jménem, kterou nepřilepí. Co to jako je? Jak by jako mohli vědět, že přežil?? Komunikace je v tahu, tak jak? Jak jsem psal výše, živý Shepard vypadá jinak, takhle si jenom otvírají cestu k dalším dílům.
            • Kdepak dilum, tohle je konecna. Pokud bude nejaky pribeh jeste se Shepardem, tak to bude DLC nebo nejaky spinoff, kde bude jen okrajove a zameri se na jinou hlavni postavu.

              Fakt je proste ten, ze hra ma jeden konec (dostupny od 3100 EMS, coz bylo snizeno z puvodnich 5000 aby kazdy nemusel hrat (znova) multak)), kde Shepard prezije, posadka nedala jeho jmenovku na stenu a zbytek uz je na nasi fantazii - a v moji fantazii ho najdou a s Garrusem budou chlastat na plazi.

              (v me fantazii se taky vrati casem pred zacatek jednicky, evakuuji citadelu, odstavi ji nekam do pr.., pripravi tam vsechny mozne explozivni zbrane co da galaxie dohromady, zavolaji reaperum, ti prileti a kaboom, vsichni reaperi dead vcetne star child.. happy end - ale to uz je jiny pribeh aneb "grandpa, one more story about Shepard please")

              Edit: a ve chvili kdy reaperi k citadele prileti bude samozrejme na vsech kanalech vzkaz "its a trap!"
      • To, že se nadechne někdo v brnění, což má bejt údajně Shepard, podle mě není dost důstojný zakončení. Mimoto i kdyby to Shepard fakt byl a nějak by to všechno přežil, co z toho, v ostatních koncích je mrtvej, takže na tohle žádná návaznost už nebude...
    • Taky nějak nechápu že AI (hvězdný děcko) na citadele, které ve filmečku prodělá pubertu během pěti sekund, kontroluje reapery...
      • Cahir
        Děcko je jenom hologram.
    • Souhlasím, mám naprosto stejný pocit. Prostě to zašlo tak daleko, že omluvit se už nešlo a přitom slovíčko promiňte není tak složité (sám ho umím v několika jazicích) a dokonce Ray Muzyka kdysi řekl, že omluvit by se měl umět každý (ty slova mu měl někdo omlátit o hlavu). Ano ME3 je špatný konec ale asi s tím už nikdo nic nenadělá a já jsem si nedávno položil otázku. Opravdu po tom všem bych chtěl nový konec? Ať by byl sebelepší tak by mě asi zklamal protože už jsem tak naštvaný a nakvašený a vidím, teď v ME3 tolik chyb, že to už nejde opravit...
      • Kronoss1
        Mě mrzí, že ME3 nemá takovou atmosféru, jako měl ME1.
        Po dohrání Mass Effect 2 jsem si říkal, že to je zatím nejlepší díl, že je lepší než ME1, po dohrání ME3 jsem si řekl, že nejlepší je ME1. Proč? Protože se autorům nepodařilo udělat takovou atmosféru, jakou jsem cítil při hraní ME1.
        • Já si nedávno chtěl rozehrát celou sérii znovu, ale když jsem si vzpomněl na časy trávené těžbou v Maku v prvním díle, tak mi naskočila husí kůže. Takže jsem se nakonec vrhnul rovnou na druhý díl a musím říct, že ikdyž jsem ho dohrál asi už po páté, tak i teď se nakonci dostavil takový ten pocit lítosti, protože už jsem věděl, že hra je téměř u konce a že bych určitě snesl klidně 10x delší herní dobu. A tak pro mě navždy zůstane nejlepším dílem dvojka.
        • Sweetchuck
          ME1 považuji za poslední velký počin BW, pak už to šlo z kopce. Těžko říct, co přesně dělalo jedničku tak výjimečnou, dohrál jsem ji min. 10x a dodnes na to neznám odpověď. Pravdou ale zůstává, že ta jedinečnost byla cítit na každém rohu. Bohužel ani dvojka ani trojka něco takového už zopakovat nedokázaly.
          • Mě osobně se nejvíc ze všech dílů líbila právě trojka. A to hlavně stylem soubojů - prostě se mi to hrálo nejlépe. Po dějové stránce se mi líbila celá trilogie, každý díl měl nudnější části i lepší. V jedničce se mi moc líbil závěr od části s Virgilem a část kdy se Shepard stane Spectrem. Ve dvojce pak osudy jednotlivých postav a skvělé vyvrcholení v podobě suicide mission a návrat reaperů. A trojka pak byla od začátku do konce skvělá, nemůžu si stěžovat, vtáhlo mě to. 98% hry je dokonalých a ten konec - škoda slov. Smířil jsem se s tím, po DLC to jakžtakž dává smysl. Je tam ale stále tolik děr, že nechápu proč indoctrination theory totálně nezavrhli, ale nechali tam všechny náznaky, že je tato teorie stále ve hře - chtějí se k tomu snad vrátit časem? Nebo po nějakém dalším DLC nechat prostor pro další závěr podobně jako se teď objevil Refusal?
          • Jednička byla skvělá. Bylo to zjevení, něco nového a epického.
            Jediná chyba byla, ohromný rozdíl v příběhových a ve vedlejších misích.
            Nicméně i 2 a 3 jsou kvalitní tituly :)
            • Sweetchuck
              Souhlasím, jen jsem při jejich hraní už neměl takový pocit satisfakce jako právě u jedničky. Asi je to dáno také tím, že jsem o podobné hře jako ME sníval už jako malý kluk a tímhle se můj sen v podstatě vyplnil :).
        • Mě tohle vadilo taky plus tam problém s tím, že když se ve hře začal člověk vrtat tak nacházel další a další chybky které mu v závěru zruinovali zážitek ze hry. Zvlášť když všechny díly prošel jak s dobrým tak se zlým charakterem.
  • Někdo to hezky popsal na fóru. "extended cut konce nezpraví ale trochu je zpřijatelní. Místo strašných konců máme průměrně špatné konce, místo absurdních jsou zvláštní a místo konce kterej nasere to jsou konce nad kterým uděláme 'meh'.
  • Když si vzpomenu na konec ME 1, kde Shep triumfálně vysprintoval po troskách, když už ho všichni mněli za mrtvého ( epic !), tak si na happy end nikdo nestežoval, ale je rok 2012 a když hlavní hrdina na konci nepojde, tak to není in. Za mně bych rád viděl neco podobnýho i v te trojce, ale modernost si žádá krev. Konce jsou slabé a nehodné této série. Jsou více rozvedené, ale v podstatě většina věcí co se nelíbila na původním konci, tak setrvala.
    • 1. díl smrděl příšernym klišé a kdo hrál KOTOR a má špetnu inteligence, stačilo mu 5 minut z jedničky a hned věděl, o čem hra bude.
      Lidem asi spíš vadí to, že se jednotlivé konce ME3 liší jen podle barevného odstínu.
      A ohledně tvejch keců ohledně in konců v hrobě.... Kdyby zdejší teenagerovské publikum četlo něco víc, než jen komiksy Maxe Payna, zjistilo by, že většina knížek končí smrtí. Než mě tu zas začnou osočovat s Vergiliem, tak připomenu alespon Zaklínače, nebo Dunu.
      • prave jsi jmenoval dve knizky, ktere ackoli dobre, nemaji zadny vetsi historicky literarni charakter... gratuluji pane " Kdyby zdejší teenagerovské publikum četlo něco víc, než jen komiksy Maxe Payna"
        • Jsi ubohý ignorant. A Asimovova Nadace bude asi taky s*it ne?
        • Čtenáře nezajímá "historicky literární charakter" (který navíc těžko můžeš v přítomnosti posoudit, to bohužel za tebe budou rozhodovat až následující generace..já třeba bych řekl, že přinejmenším ta Duna bude čtena i v příštím století, ale taky to tak být nemusí), hledají v četbě úplně jiné vlastnosti.
          Nebo pokud si ty vybíráš četbu podle toho, co pro tebe může a nebo nemůže mít historicky literární charakter (a máš na to třeba nějakou tabulku nebo tak), tak to budeš asi výjimka.

          Komiks Max Payne je jistě na "trochu jiné" literární úrovni, než sága o Zaklínači či Duna.
        • Sapkowski ani Herbert podle tebe neni v literatuře pojem? ...no ale to je jenom tvůj osobní názor, že jo? Přestan tu machrovat takovejma hloupejma reakcema.
    • Tak kdyby na konci prvniho dilu chcipnul ,tak by v dalsich dilech nefiguroval a to by nastvalo pravdepodobne mnohem vice lidi,nez zaver trojky *1* .
      Co se rozvedenych koncu tyce,tak bylo dopredu znamo,ze konce se prepisovat nebudou,ze je pouze rozvedou.
      Takze kdo cekal neco noveho/jineho,tak ten ma proste smulu.A presto tam pridali 4.konec.
  • chjo, ke kauze ME3 se nakonec stavi prave novinari spatne. Hraci s v prvni rade domahali rozdilnych koncu s jasnym impaktem jejich rozhodnuti z predchozich her. Vzhledem k tomu, ze presne to EAware slibovali, nevidim na vseobecnem rozhorceni nic detinskeho nebo neopravneneho. Novinari ale porad predhazuji jen reakce nekolika zazranych nerdu z diskuznich for, kteri jsou mozna slyset hlasite, kdyz volaji po vysvetleni celeho univerza do nejmensich detailu, ale rozhodne nezastupuji vetsinu. Taky ohlidat si logiku deje neni v pripade tri videoher zadny problem. To ty SW, kde je sest filmu, nekolik generaci postav a tisice doplnku ve forme komiksu, serialu, videoher a knizek, to je jine kafe, a presto to ma Lucas pod palcem i v detailech lepe nez EAware hlavni zapletku v relativne malem univerzu ME.
    • Cahir
      Že je anakinův přerod z machýrka typu: "Moc se bojím, aby Padmé neumřela a taky bych chtěl bejt hoooodně mocnej." na psychpata typu: "Kdo není se mnou, je proti, rád vraždím děti a své přátelé" naprosto nevěrohodnej a odehraje se během asi čtyř minut, to už si Lucas moc nepohlídal, viď? Raději nejasnosti v zápletce, než naprosto pojeb*né charaktery...
      • Cahire universum SW je proste cely absolutne cernobily, LS vs DS, tam žádnej pomalej přechod nehledej, jednou přejdeš k temné straně síly a už nebudeš mít problém se zabitím čehokoliv. *1*
        • Kronoss1
          Není jen černobílý. Vezmi si například Revana - mimochodem moje nejoblíbenější postava společně s Yodou a Obi-Wanem.

          Edit: Kreia taky není černobílá.
          • Eh co je na Revanovi nečernobílýho? Pořád je to jen LS vs DS, to že se můžeš DS vzepřít a dostat druhou šanci z toho nijak nevybočuje, Vader se taky nakonci vrátí k LS. *4*
            A s Kreiou máš samozřejmě pravdu, ale je to vyjímka potvrzující pravidlo.
            • Teda, já považuji i Kreiu ze dost černobílou - sith toužící po moci a pomstě, jen je na poměry sithů docela příčetná.

              A ohledně toho že Revan používá světlou i temnou stranu síly - sithové nemají zakázáno používat světlou stranu, jen je to pro ně obtížné, protože techniky světlé strany vyžadují vyrovnaný stav mysli kterého pro ně není vůbec snadné docílit. Sith je prostě jen ten, kdo odvrhl sebeomezování spojené se světlou stranou. Koncept čehosi jako Gray Jedi mi do toho univerza vůbec nesedí (pokud lze bezpečně používat sílu i bez sebeomezování pak cesty jediů i sithů nedávají smysl).
            • Kronoss1
              Revan - Jedi - válka - Emperor - Sith - bez vpomínek - znovu Jedi, i když jiný - letí na Dromund Kaas - stále prožívá výpadky paměti - paměť se mu vrací - používá jak DS tak LS = Revan - Sith i Jedi v jednom, dalo by se říci, tzv. Grey Jedi.

              Edit: Samozřejmě můžeme opět rozvést jednotlivé kapitoly jeho života a i kdybychom se neshodli, tak se určitě shodneme na tom, že Revan je BOSS.
      • to neni chyba v logice, to je dusledek Lucasovo neschopnosti dobre zachazet s postavama, ten prerod mel bejt samozrejme mnohem propracovanejsi, ale zas se to da obhajit tim, ze Skywalkera proste ziskala temna strana sily, tak mu z toho trochu siblo.
        • pomalejsi? jak dlouho si ho palpatin pripravoval/zpracovaval? 10 let? mne to prijde akorat *14*
          • Cahir
            Jenže ten přechod od: "Jsem na pochybách." po: "budu pro vás klidně vraždit i bezbranný děti, páchat genocidu a zradím i svého mistra a všechny svoje ideály." se odehrál okamžitě
            • Vždycky se mi zdálo, že používání síly je cosi jako hraní si s ohněm - ale místo popálení přichází destruktivní šílenství. Což vysvětluje extrémní důraz na sebekázeň u jediů a poměrně rychlý nástup šílenství u těch co si myslí, že se bez té kázně obejdou. Připustíme-li že temná strana síly působí na ty kdo ji používají, dává to celé o mnoho větší smysl. Anakin už hodně dlouho balancoval na hraně... Ale to závěrečné sklouznutí šlo opravdu zpracovat lépe (motivy nedůvěry k vedení řádu, loajality ke starému příteli a zoufalé touhy po moci jsou tam naťuknuty slibně, jen jim na ten přerod ve filmu kvůli důrazu na akci a působivé záběry nějak nezbyl čas).
            • Kronoss1
              Ono je tam velký impuls a to je temná strana.
      • anakin je uplne normalni egoista jako treba balotelli, staci se na nej krive podivat a uz meta blesky, beznej charakter
        • Cahir
          Kolik zabil Balotelli dětí (pěkně na férovku zblízka)? A genocidu už taky spáchal?
          • kdyby mu nekdo zabil matku, naka banda tupych pazgrivcu, tak by si je dal k veceri, tomu verim *1*
            • Cahir: To podle me melo naznacit i nejtupejsimu divakovi, ze ho posedla temna strana, propadnul zlu ... a tak zacal zrat maly deti. On by totiz prumerny divak za louzi asi nemusel spravne rozlisit dobro a zlo kdyby se mu to spravne nenaservirovalo. To se Lucasovi vazne nepovedlo *1*

              Klid je klam, je jen vášeň.
              Skrze vášeň získám sílu.
              Skrze sílu získám moc.
              Skrze moc vyhraji.
              Skrze vítězství se mé řetězy přetrhnou.
              A Síla mě osvobodí.
              - Je az vtipny jak tenhle text nesedi na casto patologicky zly chovani Sithu v SW.
            • Cahir
              já myslím ty malý roztmomilý padawany v chrámu jediů, který s jeho matkou neměli vůbec co dělat. *3*

              anakin je prostě totálně nevěrohodná postava s překotným a iracionálním chováním. Jednoduše řečeno katastrofálně napsaná.
    • nechcem ti do toho kecat ale plot hole jak brana do mastale v SW je, ze Obivanovi Kenobimu absolutne NIC nehovoria R2D2 a C3PO deto jodovi....
      • mas bod, vim ze podobnych nejasnosti bude ve SW vic, ale porad to mohlo byt horsi, kdyz vezmes v potaz jak velka ta serie je a jak dlouho vznikala. Kdyby za takovou serii staly scenariste, co maji na svedomi konec ME3, tak by to vypadalo jako film od Lynche - kazda druha scena totalni WTF?
      • Sweetchuck
        Nad tím se také vždy pozastavím, ale z jeho (hercova) výrazu lze trochu vypozorovat, že droidy zná a Lukovi to nechce říct, jen je otázkou, proč by to dělal.
  • Jako fanoušek série Mass Effect a scifi obecně nesouhlasím. Scénářů jsem pár napsal, jejich tvorbu studoval a dramatrugii jsem studoval 3 roky. Bohužel Mass Effect nedokázal prosadit svůj potenciál. Stalo se tady to, že z RPG jsme v závěru hry dostali interaktivní film. Už samotná možnost "přehrát rozhovory automaticky" o něčem vypovídá. A jak říkala moje profesorka. Když příběh nesedí na konci tak bývá chyba na začátku. Extendet Cut...vylepšila konce ME3 ale bohužel neopravila to, naco všichni nadávali. Osobně se mě třeba líbí možnost poslat Catalysta do určitých mezí. Přestě tak jsem si představoval temný konec kdy bych nechal Reapry vyhrát ale bylo by hezké kdyby se v této možnosti moje War Assets projevili. Nikdo mě prostě nevymluví, že Happy End měl možnost hráč získat. Protože Shepard, podobně jako kapiták Kirk, nevěřil v No-win scénáře.
    K tomu , že hráči by neměli kybycovat do příběhu, kdo jiný ví co by chtěl vidět, když né hráči co tu hru budou hrát. A to by jste se divili kolikrát přijdou s mnohem lepším koncem než samotní vývojáři ( například zajímavá teorie indoktoríny). Bohužel žijeme v době kdy nekompetentí lidé jsou na vysokých pozicích a i mistr tesař se někdy utne. Smutné je že z legendární hry se stal pro mnohé symbol špatně ukončeného scénáře, destruktivního vlivu mainstreamu a špinavé hry některých vývojářů a firem.
    • Cahir
      "Už samotná možnost "přehrát rozhovory automaticky" o něčem vypovídá." - To nevypovídá vůbec o ničem. Někdo chce hlavně střílet emzáky a stačí mu, když mu na pozadí běží nějakej příběh. Dokud to mě jako RPG hráče neomezuje, nemá mi to proč vadit. Náhodou, je to šikovná fičurka.

      "K tomu , že hráči by neměli kybycovat do příběhu, kdo jiný ví co by chtěl vidět, když né hráči co tu hru budou hrát. A to by jste se divili kolikrát přijdou s mnohem lepším koncem než samotní vývojáři ( například zajímavá teorie indoktoríny)." - Myslím, že jsi nepochopil, co chtěl básník říci. Pointa je, že když se já rozhodnu napsat knihu, píšu ji JÁ a ne moji fandové... Ať si mně pak klidně zj*bou - konstruktivní kritika vítaná, ať mě klidně bombardují nápady v době, kdy knihu oznámím, ale to je tak nějak všechno, co by měli dělat.
      • Cahire ty hovaďáku, zeptám se tě na jedno. V jakém regionu probůh používáte slovo fičura? :D Jaký to má prosímtě etymologický původ?
        • skaven123
          feature?
          • panejó tak to by mne nenapadlo ani kdybyste mi ruku řezali :) dík jak cyp bodrý kolemdoucí.
      • Kronoss1
        Nesouhlasím s tebou. Pokud chce někdo střílet emzáky, tak na to má právo, ale proč by si tedy do psích náušnic kupoval Mass Effect 3? Mass Effect byl celý vystavěn na skvěle vyprávěném příběhu ne na střílení.
      • Vypovídá o tom, že hra, původně hardcore, scifi RPG byla uzpůsobena tomu, aby si ji opravdu mohl zahrát i Lojza co paří CoDko. Asi ale každy čekáme od RPG něco jiného. Já v něm opravdu hledám ten role playing protože kdybych chtěl střílet Emzáky tak mám kopu jiných her které tohle zvládnou.
        S tou knihou jsis trochu naběhl. Konkrétně poslední Mass Effect: Deception měl tolik chyb a nesmyslných prohřešků proti světu ME, že se musel velmi, velmi předělat https://docs.google.com/document/d/1XBpMF3ONlI308D9IGG8KICBHfWKU0sXh0ntukv-_cmo/preview?pli=1&sle=true ale ano, jistě. Jak říkám já jsem za Extended cut šťastný. Jen bohužel nastalo to že vlk se nažral a koza zůstala celá. A přitom když tam hodili ten nový konec s odmítnutím Reaprů (nebudeme měnit konce Ha ha ha ) tak tam mohli šoupnout i ten s dobrým koncem.
        • Cahir
          ME nikdy nebyl hardcore. Ani jednička nebyla hardcore.
          " Asi ale každy čekáme od RPG něco jiného. Já v něm opravdu hledám ten role playing protože kdybych chtěl střílet Emzáky tak mám kopu jiných her které tohle zvládnou. " - A tys ho tam snad neměl? zjednodušeně: Když vytvořím příběh, v němž jsou volby, RPG hráč je spokojen. Když to RPG vezmu a přidám do něj mód, který rozhodování uzamkne a dělá tudíž z příběhu jen velice podařenou kulisu, je hráč akcí spokojen. Na začátku si můžeš vybrat, který z módů chceš hrát => hráč RPG i hráč akcí jsou spokojeni => všichni jsou spokojeni. První otáka: Proč jsi ty nespokojen? Druhá otázka: Co že to teda dokazuje?

          Já jsem si ničím nenaběhl. Že se někdo pod tlakem komunity rozhodne změnit svojí knihu je jeho věc. Nijak to nevyvrací můj či Poláčkův názor na problematiku. Co člověk to názor, víš... Jestli sis nevšiml, tohle nejsou skutečnosti z ranku vědeckých faktů, v nichž potvrzení A vyvrací B...
          • Na dnešní poměry to byl hardcore. A ME1 bylo RPG jako řemen. Pak to ME2 mnoho herních funkcí zjednoduš a je pravda, že třeba úpravu zbraní ME3 trochu upravil.
            "A tys ho tam snad neměl?" Velmi velmi zjednodušený. Nepovažuju za role play, když můžu jednu a tu samou věc říct buď hezky a mile nebo naštvaně typu: "můžeš jít se mnou prosím? / Sakra ty jeden z**de, pojď se mnou!" ne to není role play. Plus ME3 jede dost vyhraničených kolejích. A rozdíl je dost minimální zda jaká jsem udělal v minulosti rozhodnutí.
            " Když to RPG vezmu a přidám do něj mód, který rozhodování uzamkne a dělá tudíž z příběhu jen velice podařenou kulisu" Jasně ale pak už to není ME a já pochybuju, že si někdo ME3 kupoval kvůli tomu střílení. Ale to zase ubíháme od tématu. Příběh musel být zjednodušený tak aby mohla tahle "chytrá věc" fungovat. Tudíž se nemohl dost větvit. Pak by akční hráč přišel třeba o polovinu hry protože nemohl někde nějak rozhodnout.
            "Že se někdo pod tlakem komunity rozhodne změnit svojí knihu je jeho věc."Tohle byl precedent. Takže špatně napsaná kniha plná nesmyslů je ok na změnění ale špatná hra plná nesmyslů na které upozorňovali často ti samí lidé, je ok??? Hmmm
            • Cahir
              "Tohle byl precedent. Takže špatně napsaná kniha plná nesmyslů je ok na změnění ale špatná hra plná nesmyslů na které upozorňovali často ti samí lidé, je ok??? Hmmm" - Nechápu tě. Já jsem někde něco takového tvrdil? Obecně: jsem autor (knihy, hry, autíčka na dálkové ovládání atd.) a napíšu komunitě, že se chystám něco novýho udělat a jsem otevřen nápadům (fanoušci si vymýšlejí, co by rádi viděli, já pro inspiraci sjíždím fóra, dělám průzkum atd. - dosud v pohodě. A pak čus, nazdar, je to moje dílo, dělám ho já a já ho udělám tak, jak chci já. Vydám ho a očekávám reakce - konstruktivní kritiku si vezmu k srdci, radostné ohlasy mě inspirují k další tvorbě atd. A tohle je to jediné, co já tu celou dobu tvrdím, nic víc. Toť můj názor.

              Nevím no, mně přišla trojka rozvětvenější než dvojka, ale to je jedno...

              BTW, napsal jsem před nějakým časem uživatelskou recenzi, tak jestli tě to zajímá přečti si ji. Nejsem takovej trapák, abych si dělal rekalmu *1* , píšu to proto, že tu se tu dotýkáš témat typu: jak moc bylo ME1 hardcore RPG apod., což je opravdu na nekonečnou diskuzi. V recenzi mluvím o celé trilogii a předkládám jasné stanovisko.

              BTW, opět nemáš pravdu, že by ona "chytrá věc" nemohla fungovat. Jestli víš něco o vývoji her, pak víš, že v RPGečkách se volby větví na pavouky. Vybíráním určitých variant si ty jako hráč vytváříš jeden příběh, jednu cestu, resp. sleduješ jednu z variant scénáře. No a pro vývojáře není absolutně žádný rozdíl v tom, jestli "uzamknou" košatě rozvětvený příběh, nebo jen minimálně rozvětvený - prostě jen vybereš jednu variantu jak default a kanón, dělalo se to tak u RPGéček předtím, než ME přišel s revoluční metodou importu savů.. Tvůj komentář je nesmysl.
      • Hairy_Ass
        ""Už samotná možnost "přehrát rozhovory automaticky" o něčem vypovídá." - To nevypovídá vůbec o ničem. Někdo chce hlavně střílet emzáky a stačí mu, když mu na pozadí běží nějakej příběh. Dokud to mě jako RPG hráče neomezuje, nemá mi to proč vadit. Náhodou, je to šikovná fičurka."
        Takhle bych mohl obhajovat i auto-aim. *3*
        • Cahir
          Nechápu analogii.
          • analogie je více než zjevná brouku *3*.
          • Hairy_Ass
            RPG hra, která si zakládá na aktivním zasahováním hráče do rozhovorů má možnost tenhle základní pilíř své výjimečnosti ignorovat = Akční hra, jakákoliv, která staví na skillu hráče má možnost, nebo jedinou možnost, automatického zaměřování.
            • Cahir
              Hairy: No myslel jsem, že to uvádíš jako negativní protiargument a nechápal jsem proč.
            • Hairy_Ass
              Vždyť říkám, že to tak můžu obhajovat. *3*
            • Cahir
              No tak pokud si ten autoaim můžeš vypnouta je zakázanej třeba v multiplayeru, pak je podle mě všechno v pořádku. Pak je to správná analogie. Hra, která obsahuje fičurky, které je možné si povolit/zakázat a to stím, že obě varianty jsou vybalancované, je šikovně a komplexně nadesignovaná.
  • Souhlasím s autorem ohledně konců. I mě se líbily původní konce, protože byla zábava porovnávat svojí verzi s verzemi ostatních. Ve výsledku hráči vlastně dostali to, v co ani nedoufali, jelikož každý ten konec pochopil jinak (samozřejmě si i zvolil jinak), tak má hra vlastně nekonečno různých konců, znichž jsou všechny ve fantazi každého z hráčů. Je pravda, že i mě se postesklo, když trilogie skončila, vlastně při hraní jsem neměl dobrý pocit z celého třetího dílu kvůli univerzalitě a zjednodušení herních principů. Teď, s odstupem času, ale vše hodnotím velmi pozitivně, protože nakonec to nebyla až tak "hra pro masy." Nechci se nikoho dotknout, ale IMHO všichni co si stěžovali na konec ME ho prostě a jednoduše nepochopili a chtěli vše vidět tzv. "černé na bílém." Rozšířený konec je podle mne jen vysvětlení pro "pomalejší" jak to mohlo dopadnout, ale přesně jak autor tvrdí, jistým způsobem usměrňuje a konkretizuje konec, což je v rozporu s původním úmyslem, kdy si konec utvoří hráči.

    Například konec kdy Shepard převezme kontrolu nad Reapery jsem pokládal za velmi riskantní, protože "co když je nedokáže ovládnout a je to past, kdy se změní v jednoho z nich?" V tomto konci zároveň hlavní hrdina ztratí lidskou podstatu, takže "lidský" pohled na věc zde ztrácí význam, takže mi tady vyhovovala "nejistota" původního zpracování. v Extended Cut jsem se dočkal toho, že "zmáknout" Reapery je vlastně hračka, stačí mít jen účel/cíl (což měl Illusive Man také a také měl velmi silnou vůli, když mohl velet Cerberu).

    Na druhou stranu se mi velmi líbil Synthesis konec a zajímalo mě jaký to bude mít dopad na galaxii. Zde jsem uvítal rozšíření a každou sekundu stopáže navíc jsem doslova hltal. I přes rozšíření mi takový "zákrok" přijde jako skvělá filozofická úvaha a musím uznat, že tímto koncem si mě tvůrci získali. Navzdory průměrnému zpracování třetího dílu a vesměs podprůměrném technickém zpracování konce se dobíráme k takové myšlence, která nabourává samotnou podstatu života, což samozřejmě titul pozdvihuje na mnohem vyšší úroveň a jen doufám, že jednou vyzraje a stane se kultem.

    Dále bych podotknul, že (a to je čistě moje spekulace) všechny konce jsou vesměs pozitivní protože si hráči stěžovali na to, že jsou konce špatné (jako nedodělané, neúplné), což se anglicky řekne bad (=zlý). Co když to autoři pochopili jakože konce jsou všechny moc negativní a tak do každého přidali i něco k dobru (opravení a odlet Normandy, použití Reaperů k dobru, poučení z války za účelem trvalejšího míru atd.)?
    • Reakce jen zhruba na první půlku 1. odstavce...a to: platit přes litr za hru, abych si u ní domyslel konec je fakt argument k pokukání...to to Bioware mohl utnou po misi na základnu cerberu...s běžícím epilogem: "a teĎ vlítnete na Reapery a zbytek si domyslete"
      • A co takhle dát litra za hru, která narozdíl od jiných dá podklad k pořádnému zamyšlení? K zamyšlení nad životem obecně, nad univerzem, které BioWare vytvořilo, nad cestou Sheparda a k nevyhnutnému konci? Ne nadarmo se říká, že cesta je důležitější než cíl...
        Mě osobně se to líbí, protože to není nedodělané, ale spíše otevřené a k zamyšlení, přitom velmi vysvětlující. Hodně mi to připomnělo konec seriálu LOST.
      • reakce na poslední odstavec: Myslíš, že vývojáři nepochopili svojí rodnou řeč? Nekompletní se neřekne anglicky "bad" ale "incomplete" potažmo unfinished ("nedokončený")...todle bude špatná doměnka
        • Ehmm.....pán psal : "že jsou konce špatné (jako nedodělané, neúplné), což se anglicky řekne bad (=zlý)" - špatné,zlé = bad, takže pane angličtináři za překlad máte 1 ale za (ne)pochopení příspěvku máte 5 *1*
  • http://3.bp.blogspot.com/-ECXOG3RnNGg/T3rtUj4t1ZI/AAAAAAAAAng/NSkBVaD6Vxk/s1600/video-game-memes-papea-kills-off-developers.jpg
  • "A protože se něčeho takového dožít rozhodně nechci, tak musím doufat, že tvůrci a vývojáři nepřestanou být ve zdravé míře egoisté a budou chtít do her nacpat hlavně to, co připadá nejlepší jim, ne komunitě."

    Chtěl jste napsat "...a budou chtít do her nacpat hlavně to, co si kravaťáci a investoři myslí že je nejlepší na rýžování peněz", že je to tak ^_^?

    "Od hráčů (a tedy i od sebe) naopak očekávám, že nepřestanou tvůrce konstruktivně kritizovat a předhazovat jim všemožné varianty, když se jim něco nebude zdát."

    To dělám (namátkou Mafia II nebo momentálně Tomb Raider) a prozatím vidím jenom infrakce, ignorace, zamykání témat a výhružky banem za "spamování". Zejména na ENG fórech totiž platí pravidlo moderní internetové diskuse: vyjadřuj se pozitivně nebo drž hubu.
  • Hele víte co.. Místo dohadů můžeme taky doufat v to, že se v roce 2154 narodíme jako komandér Shepard a celé si to prožijeme na vlastní kůži *1* Poté odpadnou všechny diskuse a šílené teorie.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit